Gå til innhold

[Løst] Kjøpe 7-9 tommer nettbrett med 4G LTE, hjelp

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg tenker å kjøpe et nettbrett med 4G/LTE, men vet ikke hvilket jeg skal velge. Men jeg har bestemt meg for at det skal være enten android eller apple, 7 til 9 tommer (avhenger av hvor mye kant det er rundt skjermen) jeg mener 16GB lagring skal holde, da jeg ikke skal bruke det til å lagre filmer, bare streame fra youtube og kanskje en og annen film streamet i ny og ne. Jeg har sjekket de lokale elektrobutikkene men de hadde kun wifi nettbrett utstilt, og den ene butikken hadde et ipad etellerannet med 4G til over fem tusen kroner og i "full størrelse" altså litt for stort for mine ønsker. Dessuten kan jeg nesten kjøpe en bærbar PC med 4G for den prisen. I tillegg føler jeg at jeg har falt i plattformfella og føler meg "låst" til android, selv om jeg har en appleTV, men hadde liksom tenkt å kanskje kjøpe en iphone neste gang jeg skal ha ny mobil, fordi man får oppdatert operativsystemet mye lenger enn android, så da tenker jeg på samme måten med nettbrett. Men jeg liker ikke de store kantene rundt ipader, og at jeg har hørt de har mindre RAM enn android brett, koster mer bare fordi det er apple, er i litt mer ukurante størrelseforhold på skjermene og husker ikke om de støtter multitasking nå. Dessuten har de vel litt dårligere oppløsning på skjermen også enn android nettbrett i samme størrelse? Huff :(

Noen som kan peke meg i riktig retning?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Jeg er "android-mann", men jeg har en Ipad 2 som fortsatt er i bruk. Ganske imponerende med tanke på hvor gammel den er. Tror den ble kjøpt i begynnelsen av 2012.

Jeg sier ikke at du skal kjøpe en Ipad 2, men at Ipads har lang holdbarhet.

Ok :) og du får fortsatt oppdatert operativsystemet?

Lenke til kommentar

Jeg er "android-mann", men jeg har en Ipad 2 som fortsatt er i bruk. Ganske imponerende med tanke på hvor gammel den er. Tror den ble kjøpt i begynnelsen av 2012.

Jeg sier ikke at du skal kjøpe en Ipad 2, men at Ipads har lang holdbarhet.

Ok :) og du får fortsatt oppdatert operativsystemet?
Husker ikke helt om jeg har fått siste. Jeg skal sjekke versjon når jeg kommer hjem fra jobb.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Bruker både iOS og Android selv (og Windows-nettbrett for den saks skyld).

iPadsituasjonen kan være litt forvirrende nå. Hvis du skal holde deg akkurat til den størrelsen du snakker om, er det kun iPad mini som er riktig størrelse. Den har ikke blitt oppdatert på noen år, men holder fortsatt mål, spesielt siden iOS er mindre ressurskrevende enn Android og Android-nettbrett uansett sjelden har de raskeste brikkene. Har selv en iPad mini 4, og den funker helt fint. Det største problemet med iPad mini er dog at prisen ikke er justert på de årene, og per i dag vil jeg ikke si den er verdt prisen. Spesielt ikke med 4G. 

Går du opp i størrelse går iPader ned i pris. 9.7" som kom i år er en lavprismodell av gamle iPad air 2, så også der snakker vi gammel hardware, men til litt bedre pris. Helt greit nettbrett sånn sett. 

Det er dog iPad pro som er hvor de nye komponentene er med i Apple-verden. 9.7" blir som en vanlig iPad med bedre innmat, mens 10.1" kutter ned på rammene. Prisen er også "pro". 

Androidsituasjonen er også rotete. MANGE brett som selges om dagen er mange år gamle, med tilsvarende specs. 1-2GB RAM, Snapdragon 200/400 o.l. Anbefales ikke. De litt dyrere brettene har ofte OK hardware selv om de ikke er splitter nye, men det er gjerne et par ting som ikke er oppdatert om du går for en gammel modell. Det gjelder gjerne at de stopper på 3GB RAM, noe som for mange er nok men for meg er for lite på Android, mangler ofte USB C, og viktigst: mangler ofte softwareoppdateringer, så de sitter fast på Android 6. 

De som har nye brett på markedet er vel stort sett Samsung (S3), Huawei (M3), Asus (3S) og Lenovo (Tab 4). I mine subjektive øyne faller de tre første bort fordi de lager søppelsmoothie av Android. Lenovo Tab 4 Plus 64GB (Plus-betegnelsen er viktig for ikke å få billigutgaven, og 64GB fordi den også har 4GB RAM mot 3 på 16GB-versjonen) er den jeg personlig sikler litt på, da 8"-utgaven. Den lever litt i limbo for tiden, egentlig ute men ikke i noen butikker - Proshop har dem på fjernlager men 4G-modellen er "utgått" https://www.proshop.no/iPad-og-Tablet/Lenovo-Tab4-8-Plus-64GB-4G-Black/2612342?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite. Tipper den vil dukke opp i andre, mer pålitelige butikker etterhvert, da den akkurat har kommet ut. 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ok da har jeg vært på "shopping" og valget falt på Huawei mediapad T3 10 LTE 16GB (heter noen steder 4G i stedet for LTE)

Har satt det opp og det fungerer utmerket! Til tross for kun 1,4Ghz quad Core og 2GB RAM :) fin skjerm også i HD. (ikke FULL HD)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Her handlet du litt for fort, men har vel 30 dager å angre på ?

1. Minimum 3GB RAM

2. Minimum 1920 x 1200 oppløsning

3. LTE - er for dumt å velge uten i dag

Huawei M2/M3 m 8,4" skjerm er perfekt.....i bilen, i lommen, på nattbordet, egentlig overalt og full av krefter for alt bruk....

nettbrett har for svake wifi-koblinger...velg LTE

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hva? Denne HAR 4G (LTE) ! Lær å lese i stedet for å kritisere.

satte det som alt 3 så du lettere husker det ved neste søk etter fornuftig løsning siden du gikk i baret på de to første.... ;)
Jeg er IKKE interessert i kritikk av mitt valg, for meg fungerer dette nettbrettet utmerket!

For øvrig, saken er LØST!

3GB er ikke stort bedre enn 2GB da de er i samme klasse. Neste trinn er 4GB ikke 3.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Ikke hør på disse andre. Så lenge du er fornøyd, så er tall bare tall på et papir. Noen er altfor opphengt i Mhz, gibabytes og andre målbare spesifikasjoner. Det er tross alt brukeropplevelsen som teller. Og er du fornøyd, da er brettet bra nok for deg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg tenker å kjøpe et nettbrett med 4G/LTE, men vet ikke hvilket jeg skal velge.  

Noen som kan peke meg i riktig retning?

Du ber om hjelp, lytter ikke til erfarne brettbrukere.....du fortjener kritikk pga. din dårlige beslutningsevne  :wallbash:

Jeg trengte et brett NÅ og gadd ikke bruke 5 tusen på en ipad, dette var det beste med 4G som ikke var ipad. At dere synes 2GB RAM er for lite er deres problem.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg trengte et brett NÅ og gadd ikke bruke 5 tusen på en ipad, dette var det beste med 4G som ikke var ipad.

Som allerede nevnt.....din evne til "research" i markedet er så dårlig at din beslutning fint kan kritiseres...

Klapp igjen!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Kos deg med søplet ditt du, mens gleden varer. Det er målbare, objektive grunner til at du har gjort et dårlig kjøp, og du kommer ikke på magisk vis unna dem. Når de i dagene, ukene, månedene fremover titter gjennom nykjøptkjærlighetståken du nå er i, håper jeg du blir like skamfull over måten du behandler folk som prøver å hjelpe deg på som du blir angrende over at du kasta penger rett ut vinduet. I det øyeblikket du innser at du dreit på draget håper jeg du mentalt ser for deg en gjeng bestående av oss, de på butikken hvor du kjøpte den, og representanter fra Huawei som alle ler så de griner av at noen faktisk betalte penger for det der. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...