Lillevold Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg skal begynne å redigere hjemmevideo, men er helt fersk, og tenkte jeg skulle begynne med å skaffe meg litt basic-kunnskap. Noen som vet hvor jeg kan finne info om de forskjellige aktuelle videoformatene (komprimering, visuell kvalitet) og redigering for nybegynnere? Mvh Lillevold Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Litt usikker på hva du mener. Komprimering www.dvdrhelp.com og www.doom9.org Hvis du leser litt rundt på forumet om hvilket redigeringsprogram som er best. Her står mye forskjellig. Ser Elkjøp har tilbud på Pinnacle studioDV8 til 795 kr med firewirekort. http://www.pinnaclesys.com Eller så har www.ulead.com noen lette programmer. Lenke til kommentar
Lillevold Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Takk for svar. Det jeg mente med basics var f.ex.forskjellen på formater som MPEG1, MPEG2, AVI etc. Hvis man kan velge komprimeringsgrad, hva er max. hvis filmen skal kunne vises på TV med noenlunde kvalitet? Jeg tenkte det kunne være greit å ha litt bakgrunnskunnskap av denne typen før man går i gang, skal kikke på lenkene dine. Fint hvis noen andre har tips om aktuelle nettsteder! Lillevold Lenke til kommentar
gussen Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Hei, De ulike videoformatene er beskrevet på nettsiden DV123. Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 En gang til: www.dvdrhelp.com og www.doom9.org Les litt der. Kjempegode sider. Masse tips om ulike formater og gode guider. Også "ordliste" ("Glossary") der du får merkelege videorelaterte ord forklart... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå