Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] flytte tilbake til norge. İngen rettigheter lenger?

kenbel

Anbefalte innlegg

hei. jeg er norsk statsborger som vil flytte tilbake til norge . Folkeregistreret krever arbeidskontrakt for at de skal melde meg inn i folkeregistreret. er utvandret fra folkeregistreret. Fikk høret fra skatteetaten om hvis man ikke registrerer seg i folkeregistreret så har man ingen rettigheter i norge. Man har man heller ikke noe krav på sosialhjelp en gang heller? jeg har kronisk sykdom da kan jeg heller ikke arbeidet. 
Men sosialhjelp kan man vel få uansett eller? ringte nav men de kunne heller ikke svaret ordentlig..men på navs sider står at man må ha lovlig opphold og fast bopel i norge for å kunne motta sosialhjelp..Lovlig opphold har jeg jo siden jeg er norsk statsborger men fast bopel delen er jeg usikker på.. Det står ingenring om man må ha folkeregistrert adresse i norge for å kunne motta sosialhjelp. Noen som har havnet på samme problemer som meg eller noen som har erfaring om dette? trenger råd og hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du er norsk statsborger, trenger du ikke "arbeidskontrakt" for å melde deg som folkeregistrert i den kommunen du velger å ta opphold i. Her må den du snakket med ha misforstått ditt spørsmål. https://lovdata.no/lov/1970-01-16-1/§8  https://lovdata.no/forskrift/2007-11-09-1268/§4-2

Det er korrekt at dine rettigheter er innskrenket når du ikke er bosatt i Norge. Men du har f.eks rett på påtrengende nødvendig helsehjelp og økonomisk nødhjelp i visse tilfeller.

Men du må ganske enkelt planlegge for din hjemreise til Norge. Det å bare stikke inn hue på et NAV å si at du krever bolig og mat, er sjelden vellykket, særlig på fredag ettermiddag.

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar

Er du sikker på at det ikke er noen misforståelse? For det linkes jo her til lov og forskrift om folkeregister. Disse reglene er det henholdsvis stortinget og finansdepartementet som fastsetter, og skatteetaten har ikke kompetanse til å endre dette.

ja..jeg er sikker på dette..jeg ringte dem og sendte mange brev men de forsatt krevde arbeidskontrakt for norske statsborger.. legger ved en link om dette

https://www.nrk.no/ostfold/norske-siri-_20_-foler-seg-statslos-etter-utenlandsopphold-1.13483450

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det ikke er noen misforståelse? For det linkes jo her til lov og forskrift om folkeregister. Disse reglene er det henholdsvis stortinget og finansdepartementet som fastsetter, og skatteetaten har ikke kompetanse til å endre dette.

ja..jeg er sikker på dette..jeg ringte dem og sendte mange brev men de forsatt krevde arbeidskontrakt for norske statsborger.. legger ved en link om dette

https://www.nrk.no/ostfold/norske-siri-_20_-foler-seg-statslos-etter-utenlandsopphold-1.13483450

Det er jo helt sinnsykt.

Lenke til kommentar

En enkelt NRK-reportasje kan ikke brukes som rettskilde. I tillegg gjelder bestemmelsen her for de involverte: https://www.norden.org/no/om-samarbejdet-1/nordiske-avtaler/avtaler/passpoersmaal-statsborgerskap-og-folkeregistrering/overenskomst-om-folkeregistering/ Noe som sier meg at det er noe i denne reportasjen som skurrer.

Men at du gjentatte ganger har fått informasjonen fra folkeregistret direkte, tyder på en sedvane.

Jeg kan fremdeles ikke finne hjemmelen til at du skulle nektes folkeregistrering.

Men du trenger jo ikke å være folkeregisteret for å få innreise i Norge. Åpenbart trenger du å ha kontanter når du kommer hit. Så må du ta det som det kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Etter hva jeg har forstått kan du bare planlegge å flytte tilbake og få krav i norsk folketrygd, med bla. rett til helsehjelp osv. Så fort du setter dine ben på norsk jord vil du gå inn i norsk folketrygd om du registrerer deg etter forskriftene.

Det finnes noen få unntak over hva folketrygden ikke gir deg, som feks. rett på uførestønad. 

I kommunene har jeg hørt at mange steder krever de botid for å gi fulle ytelser som krav/hjelp til egnet bolig/eldreomsorg i den grad man ønsker. Altså kan man ikke flytte rett på sykehjem i hele landet, men om kapasiteten er der så vil også dette kunne gå.

Mitt spørsmål blir: du har vel inntekt i form av en uføretrygd i dag eller tilsvarende i dag fra et annet land - fint om du kan utdype situasjonen.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått kan du bare planlegge å flytte tilbake og få krav i norsk folketrygd, med bla. rett til helsehjelp osv. Så fort du setter dine ben på norsk jord vil du gå inn i norsk folketrygd om du registrerer deg etter forskriftene.

Det finnes noen få unntak over hva folketrygden ikke gir deg, som feks. rett på uførestønad. 

I kommunene har jeg hørt at mange steder krever de botid for å gi fulle ytelser som krav/hjelp til egnet bolig/eldreomsorg i den grad man ønsker. Altså kan man ikke flytte rett på sykehjem i hele landet, men om kapasiteten er der så vil også dette kunne gå.

Mitt spørsmål blir: du har vel inntekt i form av en uføretrygd i dag eller tilsvarende i dag fra et annet land - fint om du kan utdype situasjonen.

jeg har ingen inntekt,mottar/har ikke uføretrygd verken fra norge eller fra annet land.Kan ikke folkeregistreret meg i norge heller.

Derfor hadde jeg lurt på om jeg har rett til sosialhjelp, Folketrygd og soaialhjelp er helt forskjellige ting. Hvis ikke en har rett til ytelser fra folketrygden har man som siste utvei kan en ha krav om sosialhjelp. Men det vet jeg ikke hvordan det funker om sosialhjelp når man ikke har folkeregistrert adresse i norge

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Beklager, men jeg kan ikke hjelpe. Men kan derimot bekrefte at pensjonister og andre risikerer å miste en rekke rettigheter om de oppholder seg i utlandet, eller bosetter seg der for en periode. Man rammes av skatt i landet man bor og det kreves kildeskatt på pensjoner fra Norge. 

Dobbeltbeskatningsavtalene er null verdt fordi man må få dokumentasjon i utlandet som må godkjennes av norske skattemyndigheter for å slippe dobbeltbeskatning hvert eneste år. Det er langt å dra for mange nordmenn i utlandet, og tungvint å skaffe tilveie slik dokumentasjon. Man mister også rettigheter til sykebehandling i Norge selv om man betaler skatt osv.

Dessverre får ikke slike temaer plass i valgkampen, og nå snakkes det om å betale mindre i pensjon til de som bor i lavkostland - skal man gi mer til de som bor i høykostland?!

Man ser ut til å glemme at mange flytter ut av Norge fordi man har problemer med helsen, økonomien eller lignende. Nå gjøres alt for å loppe disse for penger (øke skattene) og dermed gjøre livet enda surere for de som må emigrere fra Norge pga. helse eller økonomi. Bort fra familie og gamle venner for å kunne ha et anstendig smertefritt liv.

Dette gjelder en liten ressurssvak gruppe som syke og eldre. Ingen gidder snakke deres sak, og det blir uansett nedprioritert.

Lenke til kommentar

Men du trenger jo ikke å være folkeregisteret for å få innreise i Norge. 

Det jeg gjorde i sin tid var å presentere flyttemeldingen fra landet jeg flyttet fra til folkeregisteret i Norge.  Det er rikelig bevis for at du planlegger å bo her igen.  Legg merke til kommentaren på slutten av artiklen på NRK at "– De kan ikke stå registrert i to land samtidig, sier han." - det er etter min oppfattelsen det essentielle å få med seg.  Du må altså bevise at du faktisk har flyttet ut av landet du flytter fra, og da skal det nok gå bra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Vi må vel se på sosialtjenesteloven om du har krav på sosialstønad eller ei. 

I §2 om lovens virkeområde så står det følgende "Lovens bestemmelser om tjenester gjelder for alle som oppholder seg i riket. Kongen kan gi forskrifter som begrenser anvendelsen av loven på personer som ikke er norske statsborgere, eller som ikke har bopel i riket. Kongen kan også gi forskrifter om anvendelse av loven på personer som oppholder seg i utlandet, men som har tilknytning til riket."

Videre står det i §3 at kommunen skal yte tjenester etter denne loven, til alle som oppholder seg i kommunen.

Så slik jeg tolker det da vil du ha rett på sosialstønad i den kommunen du oppholder deg i selv om du ikke er registrert i folkeregisteret. Men jeg ser at kongen(i praksis Arbeids- og sosialdepartementet?) kan gi forskrifter som begrenser anvendelsen. Og jeg er ikke kjent med disse forskriftene, og om dette vil påvirke den situasjonen du er i. Håper det er noen andre som kan svare på den biten. Jeg fant en forskrift som begrenser anvendelsen for de som ikke er norske statsborgere og ikke har bopel, eller oppholder seg ulovlig i riket. Men det gjelder ikke for deg. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-16-1251

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det følger av folkeregisterloven 1970 § 8 annet ledd at den som kommer fra utlandet for å bosette seg i Norge skal personlig melde seg for skattekontoret og vise frem pass.

Det følger av alminnelig forvaltningsrett at skattekontoret kan kreve bevis for at man faktisk skal bosette seg i Norge når man melder innvandring. Etter Skattedirektoratets instruks er det imidlertid ikke kun arbeidskontrakt som er akseptabelt - også husleiekontrakt eller annen bostedsdokumentasjon kan tilfredsstille kravet, eller som tigerdyr er inne på, utflyttingsattest fra landet du flytter fra. Formålet er å dokumentere at du faktisk skal oppholde deg her i minst seks måneder.

NRK-reportasjen er en forholdsvis nøyaktig beskrivelse av Skatteetatens praktisering.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er vanskelig er å bevise at man skal bo i norge..kan man ikke bevise at man ikke skal bo i norge har man da ikke noen rettigheter i norge.Man trenger arbeidskontrakt og husleiekontrakt..Husleiekontrakt er lett å få. men arbeidskontrakt er nesten ikke mulig  å. skaffe seg når man ikke kan arbeidet..da står man uten rettigheter selv om man bosetter seg i norge

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så sprøtt at man mister rettighetene sine hvis man velger å flytte ut? Jeg bor i Tyskland for tiden, planlegger å flytte hjem, og jeg er fult klar over at jeg ikke har krav på noe fra den norske stat. Den NRK saken er forresten veldig rar, det kommer ikke klart frem av artikkelen hva problemet egentlig var og om de i saken har gjort alt de burde gjøre.

Ellers er NAV ganske klare på hvordan dette fungerer:

Medlem som bosatt: Er du bosatt i Norge, er du som hovedregel medlem i folketrygden. For at du skal anses som bosatt, må oppholdet ditt i Norge vare, eller ha til hensikt å vare i minst 12 måneder. Det er en forutsetning for medlemskapet at du har lovlig opphold i Norge. Når du flytter til Norge for å være her i minst 12 måneder, blir du medlem fra innreisedatoen.

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+Norge/Relatert+informasjon/medlemskap-i-folketrygden#chapter-5

Skatteetaten er også klar i sin tale:

Dette må nordiske borgere ha med seg når de melder flytting til Norge
Er du norsk, svensk, dansk, finsk eller islandsk statsborger, og skal melde flytting til Norge, må du møte opp på ett av 42 utvalgte skattekontor for ID-kontroll.
Ta med deg følgende dokumentasjon:

• Pass eller nasjonalt ID-kort, som viser bilde, statsborgerskap og kjønn. Flytter du til Norge fra et annet nordisk land, godtas også gyldig førerkort sammen med utskrift fra fraflyttingslandets folkeregister som viser statsborgerskap og kjønn. Utskriften må være datert og ikke eldre enn 3 måneder. Den må også være underskrevet og stemplet.
  • Gyldig kontrakt på kjøp av bolig eller leiekontrakt for bolig som gjelder for minst 6 måneder. (Gjelder ikke dersom det er barn eller ektefelle som skal bo sammen med foreldrene eller ektefelle).
  • Dersom du skal jobbe i Norge må du også ta med deg arbeidskontrakt eller skriftlig arbeidstilbud som er gyldig for 6 måneder eller mer. Dersom kontrakten din er eldre enn 3 måneder må du ha med en bekreftelse fra arbeidsgiver som viser at  kontrakten fortsatt er gyldig.
  • Ved arbeidsoppdrag for bemanningsforetak, må du ha med deg oppdragsbekreftelse med varighet på minst 6 måneder.
  • Driver du egen næringsvirksomhet må du ha med bekreftelse på dette.
  • Bekreftelse på studieplass dersom du skal studere.
  • Eventuell annen dokumentasjon som viser at du skal oppholde deg i Norge i 6 måneder eller mer

https://www.skatteetaten.no/se/taxnorway/Felles-innhold-benyttes-i-flere-malgrupper/Artikler/Dette-ma-nordiske-borgere-ha-med-seg-pa-ID-kontroll/?printmode=true

Legg merke til at du kun trenger arbeidskontrakt dersom du skal jobbe. Det kan virke som om du har fått feil informasjon eller missforstått noe.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...