Gå til innhold

Taper jeg på å bli ansatt via bemanningsbyrå?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kontakt med noen bemanningsbyråer vedr. rekruttering til jobber idet jeg har behov for ny jobb. Men jeg lurer på; taper jeg noe på å bli rekruttert via bemanningsbyrå kontra det å bli ansatt på "vanlig" måte? Får jeg mindre lønn eller lignende?

Takk på fprhånd for avklaringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på å bli rekrutert til en jobb via et bemanningsbyrå, og å jobbe som vikar via et bemanningsbyrå.

Altså, hvem er arbeidsgiver? Selskapet eller bemanningsbyrået?

Om det er det første er det ingen forskjell. Bemanningsbyrået får betalt for jobben med å finne potensielle ansatte til selskapet, og du får vanlig kontrakt osv.

Men dersom du er ansatt i bemanningsbyrået, er du mye mindre sikret ift arbeidstid/mengde og jobb. Generelt vil jeg si at du burde holde deg unna å jobbe som vikar via ett byrå om du kan.

Lenke til kommentar

Kjekt å ha et  apparat i ryggen som tjener penger på at du er i jobb, og dermed sørger for din trivsel på arbeidsplassen.

De tjener også omdømme på å få folk ut i fast jobb, da vil de få bedre statistikk, flere rekrutter og mer penger i kassa til dem.

Det er litt win win for alle parter, bare det ikke er Manpower.

Lønnen bør ligge på et sted mellom 140kr - 200kr +++, samt man bør vite hvilken jobb man går til. Mange arbeidsgivere har bruk og kast-mentalitet på innleide arbeidere. Men noe skikkelig, som Academic Work med bra klienter og gode saksbehandlere er å anbefale. Har utelukkende god opplevelse og kan si at de snudde livet mitt på hodet og ga meg en framtid.

Endret av DJ FROSK
Lenke til kommentar

Gjerne litt mindre lønn og sikkerhet, men det er også en vei inn. En del arbeidgivere leier inn via bemanningsbyrå først for å sjekke arbeidstaker før en evt. fast kontrakt.

Det er nesten umulig å si opp en arbeidstaker om man ansetter direkte, via bemanningsbyrå gjør at arbeidsgiver kan teste arbeidstaker så lenge han vil.

Finnes så klart de som aldri ansetter også men som har "bruk og kast" menalitet, det kan gå begge veier.

Selv var min første arbeidsgiver en som ikke hadde ansatt meg om det ikke var via bemanningsbyrå da jeg hadde 0 erfaring og lav utdannelse. De sa det faktisk rett ut at de leide meg fordi det var så lett å bli kvitt via innleie.

Fikk fast jobb relativt raskt når jeg viste at jeg dugde :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stort sett så er lønnen ganske mye lavere og det er heller ikke sikkert at man har jobb hele tiden. Men, det er en veldig god måte å få en fot innafor så det er bedre enn å ikke gjøre noenting. Så slenger du inn en søknad her og der samtidig selvfølgelig.

Skriver under på den.

Sørg for å ta sjansen du får ved å oppføre deg ordentlig, hold ørene åpne og munnen lukket til du forstår rutinene. Så kan du begynne å forhandle veien til fast jobb. Har fått fast på denne måten selv.

Målet ditt er ikke å forbli vikar resten av livet, men å få deg fast jobb fortest mulig.

Må også legge til, at vikarbyråer har vanligvis en slags grense, der du må være ansatt for dem en viss tidsperiode for at de skal tjene inn pengene de har brukt på å "forvalte" det. Jeg fikk opplyst at denne var ca 6 måneder, men det kan jo være en løgn. Du får finne ut resten selv ^^

Vikarjobb er jo bedre enn ingen jobb, hvis man er klar for å søke jobb da.

Lenke til kommentar

Stort sett så er lønnen ganske mye lavere -snip-

Må bare poengtere at dette er feil.

Man har ihht lov krav på samme lønn som fast ansatte, så lenge man utfører de samme arbeidsoppgavene, naturligvis.

hva hva om de fast ansatte har like arbeidsoppgaver men forskjellig lønn?
Lenke til kommentar

Er det noen som husker Oslo før bemanningsbyråene kom? Når det bare var Manpower.

Åh det var fantatisk, det gikk så fort å få jobb og det var så god stemning.

Så leide Telenor inn de første konsulente, som skulle jakte på "de riktige" ansatte.

Og helvete var i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...