Gå til innhold

Kommunene satser på norsk AI-teknologi: – Dette er en fantastisk mulighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir topp, millioner av skattekroner brukt på en "robot" som kan fortelle deg når søpla hentes, eller når kommunen holder åpent.

 

Blås i at man kunne lagt denne informasjonen ut på kommunens nettsider, hvor alle kunne finne den, for noen usle tusenlapper i kostnad.

Det er kulere med en "robot" man kan være venn med på Facebook, som faktisk forteller deg informasjonen når du spør, koste hva det koste vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det handler om å gjøre det betydeligere enklere å finne frem til den informasjonen du trenger, ikke om den allerede finnes. Menneskelig språk som UX er fremtiden, ikke masse dokumenterer med spreke farger og en haug med knapper.

 

Jeg forstår jo det, men er det virkelig enklere å bli venn med en robot på facebook, for å spørre når søpla blir hentet, enn om kommunen hadde lagt den informasjonen ut på egne nettsider slik at det var enkelt å finne.

 

Når det er sagt, så finnes det jo nok av bedrifter, og sikkert også offentlige etater, som har nettsider som er enten umulig å finne frem på, eller totalt mangler viktig informasjon, slik som adresse, telefonnummer osv. til bedriften/etaten.

 

Jeg personlig synes det virker som total sløsing av skattepenger, og hadde heller sett at de ventet til dette var mer utbredt og innarbeidet, slik at man visste at det fungerte.

 

 

Venter i spenning på at noen klarer å få kontroll over en slik "robot", og gir den tourettes og evnen til å spy ut eder og galle på facebook når noen spør om noe, det ville om ikke annet vært hysterisk.

Lenke til kommentar

Det handler om å gjøre det betydeligere enklere å finne frem til den informasjonen du trenger, ikke om den allerede finnes.

Men når den ikke allerede finnes? Problemet er ofte at informasjonen ikke finnes, er uklar, ufullstendig, feil og/eller selvmotsigende.

 

Å lage en robot hjelper ingenting, med mindre dere integrerer mekanismer som gjør informasjonen bedre og mer fullstendig. Hvis folk skal fylle inn informasjonen på samme måte som de gjør når de lager en nettside, er man like langt, bare enda kortere (for man må også gjette de riktige spørsmålene, istedenfor å bla seg ned - mao løsningen har lav "discoverability".)

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten at jeg vet helt hvordan det er planlagt at dette skal integreres for Kari, så leverer vi et ferdig chat-vindu som kan lett integreres med noen få linjekoder inn i eksisterende nettsider til kommuner. Så du trenger ikke å gå til Facebook for å finne informasjonen.

 

Som CTO i Boost.AI kan du kanskje svare på et enkelt spørsmål?

 

Dette er jo en "robot", dere kaller det "kunstig intelligens", selv om det ikke er i nærheten, og James/Kari fungerer helt uavhengig av menneskelig intervensjon, så hvorfor finnes det ingen demo av dette på deres nettsider, slik at det er mulig å se hvordan det funker?

 

Jeg må altså "bestille" en demo, å få angitt et tidspunkt for å få lov til å prøve "roboten", er dette fordi alle inderne som sitter i New Dehli må være klare til å svare når jeg spør om noe?

 

Hvorfor har dere ikke klart å lære opp en robot til å svare på vanlige spørsmål på deres egen nettside ?

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

At det offentlige kaster bort penger på dataprosjekter som ikke er til noen fornuftig nytte, det er vel ikke noe nytt, men hva kan vel være mer uegnet til å gi ut og formidle offentlig informasjon enn AI? 

 

Snakker man ikke her om systemer som i sitt grunnleggende design og virkemåte fungerer akkurat motsatt av det som bør være kravene til et godt fungerende system for publisering av offentlig informasjon?

 

Eller er det slik at AI er trendy og morsomt nok til at man saktens kan skuffe noen millioner ut av vinduet?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Får man et enkelt svar, eller et med mange forbehold og liste over mulige unntak?

Må man svare på mange spørsmål/valg så den kan gi et enkelt svar?

Den biten er antagelig mest effektivt med knappevalg enn dialog.

Svar som gjelder for 90% av dem som spør/innbyggere er ikke godt nok for alle, kan være en grunn til man spør.

Lenke til kommentar

Å lage en robot hjelper ingenting, med mindre dere integrerer mekanismer som gjør informasjonen bedre og mer fullstendig. Hvis folk skal fylle inn informasjonen på samme måte som de gjør når de lager en nettside, er man like langt, bare enda kortere (for man må også gjette de riktige spørsmålene, istedenfor å bla seg ned - mao løsningen har lav "discoverability".)

 

Disclaimer: jeg aner ikke hvordan denne "roboten" fungerer!

 

Nå er det jo snakk nevrale nettverk, slik at denne roboten må "læres" opp før den kan brukes.

Man taster inn spørsmål som roboten kan få, roboten finner et svar ut i fra den informasjonen den har, og svarer.

Så må man ha mennesker som kvalitetssikrer de svarene under opplæringen, det vil si, man forteller roboten hva det optimale svaret ville vært, og roboten justerer så selv parametrene sine slik at den neste gang svarer bedre på lignende spørsmål.

 

Dette kalles vanligvis backpropagation, og ettersom det er nettverk av noder mellom hva brukeren spør om, og hva roboten svarer, kan roboten på egen hånd langt på vei justere seg inn til å svare til dels korrekt på vanlige spørsmål.

 

Når man får fortalt roboten nok ganger hva de korrekte svarene er, så får man etterhvert et nevralt nettverk som klarer å velge ut bedre svar enn hva for eksempel kun enkle oppslag i et hashmap eller lignende kan klare.

 

Det er ikke i nærheten av å være "kunstig intelligens", selv om det ofte kalles det.

Roboten må trenes opp til å svare på vanlige spørsmål, og den må selvfølgelig ha den informasjonen den trenger for å svare.

Roboten kan ikke på egen hånd finne ut når kommunen er åpen, eller når søpla skal hentes, den må hente den informasjonen et sted, og det betyr at noen må legge den informasjonen inn slik at den er tilgjengelig for roboten.

 

Så er det jo dette med å forstå språk. En slik robot må kunne forstå hva brukeren spør etter, selv om spørsmålet ikke er formulert slik roboten nødvendigvis forventer.

Dette gjøres vanligvis ved å kjenne igjen visse ord og sammensetninger, og at roboten er trent opp til å kjenne igjen disse, gjøre en kvalifisert gjetning om hva brukeren spør om, å svare.

 

Altså, det eneste en slik robot kan gjøre, er å "forstå" spørsmål, altså kjenne igjen visse ord og sammensetninger, og så forsøke å gjøre en kvalifisert gjetning på hva vedkommende spør etter, å levere den informasjonen tilbake.

 

Alternativet er jo et "kart" over spørsmål og svar, hvor spørsmålet er nøkkelen, og må stemme ganske nøyaktig for at verdien til den nøkkelen kan returneres.

I så måte er nevrale nettverk geniale, de kan forstå langt flere spørsmål, og trenes opp til å gi langt bedre svar.

 

Dog, når det kommer til helt standard informasjon fra en kommune til sine innbyggere, så virker det helt tåpelig å måtte spørre en virtuell assistent, i stedet for å kunne slå opp informasjonen på kommunens nettsider.

 

Jeg antar det er svært begrenset hva denne roboten kan svare på, og at det i stor grad er snakk om kun essensiell informasjon om åpningstider og slikt.

 

Skjønner ikke hvordan kommuner kan ta seg av slikt, IT avdeligene til de fleste kommuner er verre enn noensinne.

 

Når er det vel som siDDis skriver ovenfor slik at denne roboten "bor" på Boost.AI sin server, ikke hos kommunen.

 

Det er vel sannsynligvis bare et lite javascript som inkluderer chat'en på nettsiden til kommunen, altså i nettleseren på din maskin, som igjen sender spørsmål som JSON eller noe til serveren til Boost.AI, hvor svarene genereres.

Det er med andre ord "outsourcet", kommunen betaler, og dette selskapet leverer og vedlikeholder tjenesten, samt bruker tid på å lære den opp.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

Uten at jeg vet helt hvordan det er planlagt at dette skal integreres for Kari, så leverer vi et ferdig chat-vindu som kan lett integreres med noen få linjekoder inn i eksisterende nettsider til kommuner. Så du trenger ikke å gå til Facebook for å finne informasjonen.

 

Som CTO i Boost.AI kan du kanskje svare på et enkelt spørsmål?

 

Dette er jo en "robot", dere kaller det "kunstig intelligens", selv om det ikke er i nærheten, og James/Kari fungerer helt uavhengig av menneskelig intervensjon, så hvorfor finnes det ingen demo av dette på deres nettsider, slik at det er mulig å se hvordan det funker?

 

Jeg må altså "bestille" en demo, å få angitt et tidspunkt for å få lov til å prøve "roboten", er dette fordi alle inderne som sitter i New Dehli må være klare til å svare når jeg spør om noe?

 

Hvorfor har dere ikke klart å lære opp en robot til å svare på vanlige spørsmål på deres egen nettside ?

 

Det er kunstig intelligens, om du synes den svarer så bra at du tror det er mennesker som står bak den så tar jeg det som et kompliment :)

 

Vi har dessverre ikke prioritert så mye tid på hjemmesiden enda, vi jobber med å gjøre den bedre og å få chatbot der også. Om du trenger demo, så er det bare å besøke en av kundene våres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har dessverre ikke prioritert så mye tid på hjemmesiden enda, vi jobber med å gjøre den bedre og å få chatbot der også. Om du trenger demo, så er det bare å besøke en av kundene våres.

En av kundene deres er telenor, der fant jeg ikke noen chatbot.

 

Ditto sparebank 1. https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice.html

 

BN Bank:

Det første jeg legger merke til er "BN Bank sin chatrobot" istedenfor "BN Banks chatrobot".

 

Deretter at dere tillater uhorvelig få tegn. (Dårlig tegn.)

 

Meg: Hva er forskjellen på BNBank og andre banker?

Robot: Kan jeg hjelpe deg med noen av følgende alternativer?

    Åpningstider og kontaktinformasjon

    Ring oss

    Skriv til oss

    Informasjon for pressen

 

Allerede her blir jeg sur. Det første man bør gjøre når man ikke skjønner spørsmålet, eller skjønner at man ikke har svar på spørsmålet, er å si det i klartekst. Ellers føler jeg meg sånn man føler når man blir traktert av en selger som ikke har varen: "Har dere varm kaffe?" "Vi har denne fabelaktige bongo-mumbo-kaffen som er organisk og veldig populær. Det er en iskaffe."

 

Edit: Det er heller ingen knapp for å gi tilbakemelding om at svaret var for dårlig. Hvordan vet dere da hvor bra roboten fungerer?

 

Personlig føler jeg også at det er best at en robot som er såpass dårlig ikke har et menneskebilde, men et robot-bilde.

 

Edit: Traktert. Kaffe. Subtilt ordspill.

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Chatboksen er for øvrig alt for liten. Den bør være så store at den i det minste rommer ett svar (spørsmålet var: hva er renta på boligkreditt).

 

Jeg håper du kan bruke dette konstruktivt.

 

Edit: Utdrag av svaret:

Endelig rentesats på lånet settes på bakgrunn av objektive kundedata.

 

Hvis ikke folk klarer å finne frem på nettsiden, så skjønner de ikke dette, det kan jeg love dere.

 

Edit 2: På tross av at svaret var over en side, sto det jaggu ikke hva renta var (nemlig 2,75 %). Helt utrolig. Dette var faktisk verre enn jeg hadde trodd.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Meg: Er renta på boliglån bedre her enn i dnb?

 

Svar:

Her kan du søke boliglån, boligkreditt, refinansiering, finansieringsbevis eller flytte ditt eksisterende boliglån til BN Bank.

    Søk om boliglån

    Søk om boligkreditt

    Søk om refinansiering/opplåning

    Søk om finansieringsbevis

    Flytte boliglån til BN Bank

 

:closedeyes:

 

Meg: Hva koster det for papirfaktura på boliglån?

 

Svar: Kjøper du en selveierbolig må du betale 2,5% av kjøpesummen i dokumentavgift til staten og et lite gebyr for tinglysing av skjøte og tinglysing av bankens sikkerhet. Kjøper du en andelsleilighet er omkostningene en del lavere, omtrent 5000,-

 

Bare. Si. At. Du. Ikke. Vet. Svaret. Istedenfor å komme med tilfeldige ting.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det er kunstig intelligens, om du synes den svarer så bra at du tror det er mennesker som står bak den så tar jeg det som et kompliment :)

Nja, det er vel diskuterbart, jeg vet ikke om dere består en Touring test, men det er godt mulig?

Ettersom nettsiden deres ikke hadde noen bot, har jeg heller ikke prøvd den, så jeg aner ikke hvor godt det fungerer.

 

At det sitter en gjeng i India og svarer på alle spørsmålene, og at det egentlig ikke finnes noen robot, var ment som en spøk, ikke at jeg trodde at roboten var mennesker.

 

Edit: nå har jeg faktisk prøvd den på BN Bank sine sider, og nei, jeg tror faktisk ikke Ida er et menneske

 

ida.jpg

 

På den andre siden kan Ida svare på en hel del vås

 

ida2.jpg

Men å svare på det hun burde kunne svare på, er det verre med

 

ida3.jpg

 

Jeg må innrømme at alt i alt synes jeg det er ganske bra, og at det fungerer greit, dog mer som en "fiffig greie" og en artig demo på nevrale nettverk, enn som god kundeservice.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...