HeidiJoh Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Litt usikker på hvordan jeg måler om trafoen til spottene mine på badet virker, setter jeg multimeteret på Vac 600? Og hva skal tallet på multimeteret vise hvis trafoen virker? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Sånn ca. 11,5 Volt vil jeg tippe (om det er gammel lavvolt halogen - 20-50W per pære). Er det LED-belysning så vil du nok måle 10-30V DC. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Sett på DC likestrøm rundt 20 volt tipper jeg. Lenke til kommentar
HeidiJoh Skrevet 28. september 2017 Forfatter Del Skrevet 28. september 2017 Sett på DC likestrøm rundt 20 volt tipper jeg. Men er ikke DC målinger på batterier og AC på strømkretser? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Det står påstemplet trafoen hva den leverer av ut-spenning. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Sett på DC likestrøm rundt 20 volt tipper jeg. Men er ikke DC målinger på batterier og AC på strømkretser? Det er likestrøm og vekselstrøm, jeg regner med led-lysene har en likeretter, altså en boks med AC inn og DC ut som går til led-lysene. Lenke til kommentar
HeidiJoh Skrevet 28. september 2017 Forfatter Del Skrevet 28. september 2017 http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Digitalt-multimeter-2000018521/ Har denne, er usikker på hva bryteren skal stå på for å se om det er noe liv i trafoen og i dimmeren. Takker for alle svar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Sett den på VAC 600. Du kan først måle i rett i en stikkontakt, for å verifisere at du leser ca 230. Så kan du måle på inn-siden av transformatoren, det skal vise det samme. Så ser du hva du får på ut-siden av trafo. Om du setter meteret på VDC skjer det ikke noe galt, men det blir ikke noe utslag på vekselstrøm. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Den må stå på DC 20V eller 200V når du måler på DC siden, altså mellom trafo og led-lysene. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Er flere her som er overbevist om at det må være LED, uten at TS har nevnt noe om det. 1 Lenke til kommentar
HeidiJoh Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 Er flere her som er overbevist om at det må være LED, uten at TS har nevnt noe om det. Hva mener du? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Legg ut bilete av dimmar og trafo så me kan sjå kva som skal vere der. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Hva mener du? To brukere sier du skal måle DC, de forutsetter at det er LED-lys. Men du sa bare "trafoen til spottene", og det kan like gjerne være halogenlamper med AC. Siden du ikke gir noen kommentar med fakta så blir det bare gjetninger. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Når hun sier "trafo" så er det AC. Er det LED så heter det "LED-driver" og da er det DC. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Når hun sier "trafo" så er det AC. Er det LED så heter det "LED-driver" og da er det DC. Et tredje alternativ er LED pærer med innebygget LED-driver. Da er det AC i sokkelen men DC i «lyset» Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Når hun sier "trafo" så er det AC. Er det LED så heter det "LED-driver" og da er det DC. Gitt at vedkomande er i stand til å sjå forskjell på ein trafo og drivar. Det er ikkje like sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå