SeaLion Skrevet 28. september 2017 Rapporter Del Skrevet 28. september 2017 Oppdateringen til High Sierra (11.3) stoppet med 30 minutter gjenstående. Cmd-L åpnet ikke loggen. Etter flere timers venting hvor ingenting skjedde, slo jeg av Mac-en (MacBook Pro 15" mid 2012). Ved oppstart fikk jeg kun opp mappa med spørsmålstegnet ... KRIIIISE Nå har jeg koblet til en ekstern harddisk (via USB) som jeg har fått installert 10.8 på. Diskverktøy ser interndisken (256 GB SSD) og ved reperasjon ser alt i orden ut. Men OS-et nekter å mounte den. Så hva gjør jeg nå? Og selvfølgelig (?) er det filer på interndisken jeg ikke har backup av, så jeg vil helst få moutet den for å få ut mest mulig før jeg eventuelt sletter den i Diskverktøy. Finnes det et åkei tredjepartsprogram som kan fikse denne biffen? Nå er råe dyr gode ... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 28. september 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. september 2017 Har kjøpt DiskWarrior Pro, prøver det i kveld ... Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 28. september 2017 Rapporter Del Skrevet 28. september 2017 OS-oppdateringen må gjøre noe veldig rart for å kræsje disken, ved mindre det er omvendt - at disk-havariet forårsaket oppdaterings-feilen. Om det er det sistnevnte som er feil, så er du nok ganske så fucked. Om det bare er oppdateringen som har feilet, så bør det gå fint å mounte og lese den interne SSD'en, med f.eks en bootable Linux USB Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. september 2017 Rapporter Del Skrevet 28. september 2017 (endret) DiskWarrior er nok ditt beste håp om det er strukturelle feil i filsystemet og ikke at SSD'en har korrumpert, da dette er verktøyet som Apple selv anbefaler ved problemer i filsystemet en ikke klarer å fikse med de integrerte verktøyene. Får du fikset dette bør du vel enten ta backup regelmessig eller gå over til APFS. HFS+ er ikke et spesielt godt designet filsystem med tanke på integritet. Når jeg holdt på å redde herpa filsystem med HFS+ brukte jeg ddrescue (GNU) for å redde ut mest mulig og jobbet utelukkende på kopien med DiskWarrior. Du kan godt kombinere ddrescue med en større disk enn originalen så lenge du får reddet ut informasjonen som beskriver størrelsen på filsystemet. Endret 28. september 2017 av vidor Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. september 2017 Rapporter Del Skrevet 28. september 2017 (endret) I retrospekt hadde det sannsynligvis vært smart å kjøre DiskWarrior før oppgraderingen selv om det er en fattig trøst nå. 11.3 er den versjonen av OSX som introduserte bruken av APFS så det mulig at det er denne konverteringen som har feilet. Du må neste grave litt i hvordan oppgraderingsprosessen foregår mht dette. Endret 29. september 2017 av vidor Lenke til kommentar
GungFu Skrevet 28. september 2017 Rapporter Del Skrevet 28. september 2017 SeaLion, hva slags harddisk og hvor mye RAM har du ? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2017 Fikk løst det i går. Fikk reddet alle filene (ca 45 000), reparert disken (256 GB SSD) og installert High Sierra på nytt (cmd+R ved oppstart). Mac-en har 8 GB ram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå