Moerk Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Skjomenbrua i ettermiddag. Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Moerk Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Slik kan det gå når mann holder på med dette midt på natta. Dessverre virker det som om V1 ikke kan fjernes . . . eller? Mvh.Oddvar Lenke til kommentar
h-a Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Du må bare fortsette å sende inn høstbilder. Litt til venstre før midten av brua er det to feil. Linjene treffer ikke hverandre, og på bildet til venstre for har du brukt et område der optikken er svak. Et forslag kan da være å sette kamera på høykant, og dessuten ha overlapping der optikken er svak. Jeg liker godt høstfargene her ellers. Lenke til kommentar
Moerk Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 Du må bare fortsette å sende inn høstbilder. Litt til venstre før midten av brua er det to feil. Linjene treffer ikke hverandre, og på bildet til venstre for har du brukt et område der optikken er svak. Et forslag kan da være å sette kamera på høykant, og dessuten ha overlapping der optikken er svak. Jeg liker godt høstfargene her ellers. Hei, du oppdaget feilen(e). Slike feiler synes godt på stichede bilder der linjer er strenge. Jeg har forsøkt forskjellige måter for å unngå dette. Det beste er om du kan få hele brua udelt på det ene av bildene (her er benyttet 3 bilder). Jeg har undertiden forsøkt både med manuelle og automatisk innstillinger uten at dette betyr særlig mye. Jeg har også testet om brennvidde har noe å si og har funnet at bruk av vidinkel lager flere problemer. Uklarhetene i bakgrunnen til venstre gjelder "bilde 1". Jeg forsøkte å ta flere bilder med to forskjellige kameraer av samme utsnitt, dog med ulik forgrunn, men resultatet ble det samme - uklar bakgrunn. Det er god overlapping mellom bildene. Har forsøkt å benytte stativ men heller ikke dette gir helt feilfritt resultat. Heller til ei oppfatning om at utsnittet til venstre (bilde 1) pga. lang avstand er mer utsatt for kromatiske forstyrrelser i luft eller lysreflekser el. Jeg legger ut alle pixlene i mine bilder, noe som gjør at det blir enklere å ettergå dem. Takk for tlbakemelding. Mvh.Oddvar Lenke til kommentar
h-a Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Du må bare fortsette å sende inn høstbilder. Litt til venstre før midten av brua er det to feil. Linjene treffer ikke hverandre, og på bildet til venstre for har du brukt et område der optikken er svak. Et forslag kan da være å sette kamera på høykant, og dessuten ha overlapping der optikken er svak. Jeg liker godt høstfargene her ellers. Hei, du oppdaget feilen(e). Slike feiler synes godt på stichede bilder der linjer er strenge. Jeg har forsøktforskjellige måter for å unngå dette. Det beste er om du kan få hele brua udelt på det ene av bildene (her er benyttet 3 bilder). Jeg har undertiden forsøkt både med manuelle og automatisk innstillinger uten at dette betyr særlig mye. Jeg har også testet om brennvidde har noe å si og har funnet at bruk av vidinkel lager flere problemer. Uklarhetene i bakgrunnen til venstre gjelder "bilde 1". Jeg forsøkte å ta flere bilder med to forskjellige kameraer av samme utsnitt, dog med ulik forgrunn, men resultatet ble det samme - uklar bakgrunn. Det er god overlapping mellom bildene. Har forsøkt å benytte stativ men heller ikke dette gir helt feilfritt resultat. Heller til ei oppfatning om at utsnittet til venstre (bilde 1) pga. lang avstand er mer utsatt for kromatiske forstyrrelser i luft eller lysreflekser el. Jeg legger ut alle pixlene i mine bilder, noe som gjør at det blir enklere å ettergå dem. Takk for tlbakemelding. Mvh.Oddvar Det er ikke så uvanlig at optikken er skarpest i midten, og at det så avtar utover. Så kan en ta testbilder med ulike blendere, og studere resultatene. Når du så har funnet en blender som gir akseptabel skarphet ut mot kantene, setter du kamera i høydeposisjon rett på stativet uten stativhode eller bruke et panoramahode med grader. Du må da en vinkel. Med dette blir bildene "uskarpe" på himmelen og i forgrunnen, men det er vel riktigere enn at det veksler. Hvis du har optikk der skarpheten holder seg ut mot hjørnene er det vel ikke så nøye. Men la oss si at du ønsker å tapetsere en vegg med et langt bilde er det jo en fordel å få mest mulig piksler vertikalt, som høydeformat gir. Og på f.eks panoramabilder er det viktig å ha piksler også i høyden, for ellers blir bildene så fryktelig lange. Photoshop har vel et helt ok sammenlimingsprogram, men der er sikkert andre som gjør samme jobben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg