Gjest Slettet-376f9 Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Det er lett å forklare hvordan dagens pengesystem fungerer. Fortell meg på en enkel måte hva bitcoin er. Start med å fortelle meg forskjellen på ekte og falsk bitcoin. (De må jo finnes, eller bli lagd i nærmeste fremtid.) Og hva gjør egentlig alle maskinene som graver etter bitcoin? Fem setninger i hvert svar er bra. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Du mener at du vet så mye om dagens system? Jeg vet at pengene på bankkontoen min har langt mindre sjanse for å forsvinne og/eller miste sin verdi over natta. 1 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Det er lett å forklare hvordan dagens pengesystem fungerer. Fortell meg på en enkel måte hva bitcoin er. Start med å fortelle meg forskjellen på ekte og falsk bitcoin. (De må jo finnes, eller bli lagd i nærmeste fremtid.) Og hva gjør egentlig alle maskinene som graver etter bitcoin? Fem setninger i hvert svar er bra.Nå var det ikke JEG som har brukt som argument at jeg bruker det ene eller andre FORDI en av de er vanskelig å forstå. Men siden du hevder det er "enkelt" å forklare dagens system så er det bare å bevise det. Du skal få bruke så mange linjer du bare ønsker. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Du mener at du vet så mye om dagens system? Jeg vet at pengene på bankkontoen min har langt mindre sjanse for å forsvinne og/eller miste sin verdi over natta. Det kalles tillit til systemet, og det er bare flott at du har det. Men du vet altså ikke hvordan norske kroner oppstår. Du kan få et hint, og det er at det er ikke bare sentralbanken som utsteder nye penger. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Det er lett å forklare hvordan dagens pengesystem fungerer. Fortell meg på en enkel måte hva bitcoin er. Start med å fortelle meg forskjellen på ekte og falsk bitcoin. (De må jo finnes, eller bli lagd i nærmeste fremtid.) Og hva gjør egentlig alle maskinene som graver etter bitcoin? Fem setninger i hvert svar er bra. Poenget bak bitcoin er jo at det ikke skal forfalskes. De løser hash256 krypteringer. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Du ser ut til å blande sammen epler med pærer; altså valuta vs. bankvesenet .. Lite som står i veien for at banker kan tilby diverse kryptomynttjenester hvor de tjener penger på å ta gebyrer. Men spørs om det ville blitt nok volum til å gjøre det lønnsomt - anarkister, fjortenåringer, o.s.v. har som kjent lite penger å rutte med. Bitcoin er også et betalingssystem. Man trenger ikke en bank eller noen andre mellomledd for å betale fra person A til B. Det er dette vedkommende sikter til. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 [..] du vet altså ikke hvordan norske kroner oppstår. Du kan få et hint, og det er at det er ikke bare sentralbanken som utsteder nye penger. Jada jada, jeg har tatt nok makro til å vite at bankene også bidrar til pengemengden ved å låne ut av andres penger. I grunn ganske uinteressant for meg i mitt daglige liv - jeg var ikke den som tok opp temaet en gang .. Bitcoin er også et betalingssystem. Mja, det fungerer og brukes som et betalingssystem. Men over alt annet er det en teknologisk kuriositet som plutselig kan være knekt og hvor all verdien/tilliten er søkk vekk sånn helt plutselig. Med banker og bankkontoer er det i hvertfall en viss etterrettelighet, det er garantier, forpliktelser, o.s.v., regulert i lover og regler. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 (endret) Jada jada, jeg har tatt nok makro til å vite at bankene også bidrar til pengemengden ved å låne ut av andres pengerDelvis rett. Bankene øker pengemengden ja, men ikke ved å låne ut andres penger. Hvis du lærte det på skolen er det vel noe bekymringsverdig. Du tok det ikke opp, men du brukte som argument at alternativet er noe du ikke forstår. Hvis du ikke heller forstår dagens system, så er vel dette et tynt argument? Folk er alltid redde for det nye, så det er helt greit å være skeptisk. Men hvis du ønsker å kunne argumentere for og i mot krever det kunnskap om begge sider. Så kan vi snakkes. Mja, det fungerer og brukes som et betalingssystem.Ja, det fungerer og brukes som et betalingssystem. Mer var det ikke å si. Endret 2. oktober 2017 av atlemag Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Jada jada, jeg har tatt nok makro til å vite at bankene også bidrar til pengemengden ved å låne ut av andres pengerDelvis rett. Bankene øker pengemengden ja, men ikke ved å låne ut andres penger. Hvis du lærte det på skolen er det vel noe bekymringsverdig. Du tok det ikke opp, men du brukte som argument at alternativet er noe du ikke forstår. Hvis du ikke heller forstår dagens system, så er vel dette et tynt argument? Folk er alltid redde for det nye, så det er helt greit å være skeptisk. Men hvis du ønsker å kunne argumentere for og i mot krever det kunnskap om begge sider. Så kan vi snakkes. Mja, det fungerer og brukes som et betalingssystem.Ja, det fungerer og brukes som et betalingssystem. Mer var det ikke å si. Èn linje oppsummerer selvsagt ikke alt jeg lærte. Og jeg har ikke skrevet noe som helst om mangel på forståelse, bare at man vet lite om teknologien. Så lite at man ikke aner om den fortsatt vil være i bruk om noen år. Dermed går det fint an å ta et standpunkt - man trenger ikke uttømmende kunnskap for dette. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 (endret) Èn linje oppsummerer selvsagt ikke alt jeg lærte. Jeg mente ikke å påstå at den linjen var alt du lærte. Men at den ene tingen du lærte var delvis feil, vranglære evt at hukommelsen har sviktet Og jeg har ikke skrevet noe som helst om mangel på forståelse, bare at man vet lite om teknologien. Så lite at man ikke aner om den fortsatt vil være i bruk om noen år. Dermed går det fint an å ta et standpunkt - man trenger ikke uttømmende kunnskap for dette.Man vet lite om teknologien? Det høres ut som du snakker om noe virkelig fremmed - ala "man vet lite om denne nyoppdagede dypvannsfisken" Teknologien Bitcoin og Blockchain er menneskeskapt og kildekoden for hvordan det er implementert er fritt tilgjengelig for alle. Det er en grunn til at det er mye BUZZ rundt blockchain og bankene ønsker å implementere teknologien selv. Det er fryktelig mange som vet absolutt alt om Bitcoin, så da kan du ikke si at "man ikke vet så mye om teknologien". Det er ingen ubehagelige hemmeligheter der. De hadde vært oppdaget nå som systemet har snurret i snart 10 år og en haug med mennesker har investert og påfølgende nesten like mange kompetente mennesker har stadig revidert kildekoden. Utfordringer finnes, og det er ikke sikkert at teknologien blir adoptert av verden. Det er det faktisk vi som bestemmer, ingen kan forhåpentligvis verken tvinge oss eller hindre oss. Det jeg egentlige ville frem til fra starten er at både eksisterende system og Krypto er innviklet. På hver sin måte. Frykt for det nye og ukjente, joda det er forsovidt et greit standpunkt hvis du ser det sånn. Det er nå mange som er slik, feks var motstanden mot bankkort stor i sin tid. Endret 2. oktober 2017 av atlemag Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Hvis jeg kjøper en bitcoin, hva får jeg? En kode som noen knytter en verdi til? Kan noen opplyse en gammel mann? Eller vil bitcoin miste verdien dersom noen avslører sannheten? Vennligst ingen spydige svar, jeg vil vite hva BC er. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Hvis jeg kjøper en bitcoin, hva får jeg? En kode som noen knytter en verdi til? Kan noen opplyse en gammel mann? Eller vil bitcoin miste verdien dersom noen avslører sannheten? Vennligst ingen spydige svar, jeg vil vite hva BC er. Du knytter verdien til en kode ja, eller som det ofte kalles "wallet". Så kan du kjøpe ting med å seende til andre wallets. Bare anonymt og så og si uten kostnader. Eller en kan bare sitte på dem i håp om verdi stigning som mange gjør. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Nordnet har fått 2 svenske Bitcoin sertifikater for de som ikke har lyst på styret med "the real thing". Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Skandiabanken har trykket valutaen til sitt hjerte, og muliggjør handel direkte i nettbanken. – Vi anerkjenner kryptovaluta som en investeringsklasse på lik linje med andre verdipapirer, sier Christoffer Hernæs, leder for innovasjon og utvikling i Skandiabanken, til E24. I første omgang tilbys tjenesten til kunder som benytter bankens betaløsning, og kjøp og salg må fortsatt gjøres i andre kanaler. Dette er vel en selvmotsigelse? Nei faktisk ikke, som jeg ser så erkjenner de at her kan en tjene penger før det går ad undas. Lenke til kommentar
bestann Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Du vil ikke at sentralbanker skal utstede NOEN valuta. Èn feil og de drar med seg hele samfunnet i en depresjon. Sentral planlegging av pengemarkedet er ikke noen bedre idè enn sentral planlegging av vareproduksjon! Går en bank dunken i et marked hvor private aktører står fritt til å trykke penger og utstede valuta går det utover innskytere i den banken så lenge staten ikke tar penger fra folk og dekker tap gjennom innskuddsforsikringsordningen, som burde avskaffes, eller gjennom å gi banken skattefinansiert pengeinnsprøytning eller billige lån, som heller aldri burde skje. Private aktører burde på samme måte vis som de står fritt til å trykke t-skjorter og utstede billetter stå fritt til å trykke penger og utstede valuta! Bestann Lenke til kommentar
ozone Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Folk som kjøper og selger Bitcoin, har som regel mer peiling enn meg og deg. Derfor: Når noen vil kvitte seg med sine Bitcoin, og vil ha dine Dollar i stedet, burde det ringe en bjelle hos de fleste! At dette er en boble er hevet over en hver tvil. Heldigvis er det bare privatpersoner (og en del firma) som går ned i dragsuget, ikke hele Land. Dette er de samme folka som hoppet på gode gamle pyramidespill og argumenterte til alle sine venner om at denne gangen har de skutt gullfuglen! Det kan ikke gå galt "fordi sånn og slik"... Hørt det før! Og det ligner veldig denne gangen også. Lenke til kommentar
Andreas Wensaas Hvammen Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 Bitcoin bruker et håpløst kostbart system for å sikre/verifisere transaksjonene sine. Det "koster" over 40 TWh i året pluss investeringer i dyrt datautstyr, og mesteparten av dette finansieres ved at "graverne" mottar nye Bitcoins som ennå ikke er i sirkulasjon. Bitcoinverdien begynner mao å opparbeide seg en betydelig virtuell gjeld som inntil nå har blitt betalt av den enorme hypen de digitale valutaen har hatt pga initiell verdiøkning og dertil økene etterspørsel og nyinvestering. Når investorene en dag slutter å tro på denne modellen kommer det til å rase, fort nedover (tenk tulipanløk og Nederland, bortsett fra at de faktisk produserte løk og ikke unyttig spillvarme fra tusener av prosessorer). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå