Martin Braathen Røise Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Ekspert kaller kryptovalutaen en «gigantisk boble» som kommer til å sprekke Lenke til kommentar
Knoyken Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 (endret) Vist på de beste 10 år crypto valuttaer blir brukenes og akseptert som bettalingsformer og verden adopterer det kommer det nok ikke til å bli verdiløst med det første. Endret 27. september 2017 av Knoyken Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Skandiabanken har trykket valutaen til sitt hjerte, og muliggjør handel direkte i nettbanken. – Vi anerkjenner kryptovaluta som en investeringsklasse på lik linje med andre verdipapirer, sier Christoffer Hernæs, leder for innovasjon og utvikling i Skandiabanken, til E24. I første omgang tilbys tjenesten til kunder som benytter bankens betaløsning, og kjøp og salg må fortsatt gjøres i andre kanaler. Dette er vel en selvmotsigelse? 4 Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Boble? Det skjer flere bobler i løpet av året. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Man trenger ikke være ekspert for å forstå at intet tre vokser inn i himmelen, og da særlig et tre som ikke en gang eksisterer, men kun er "virtuelt". At enkelte tror treet er laget av gull, må være fordi de ikke kan se det. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734 Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Man trenger ikke være ekspert for å forstå at intet tre vokser inn i himmelen, og da særlig et tre som ikke en gang eksisterer, men kun er "virtuelt". At enkelte tror treet er laget av gull, må være fordi de ikke kan se det. Nei og det er vel nettopp det som er unikt med bitcoin, nettopp at det ikke kan vokse inn i himmelen. Norske kroner, dollar osv finnes det ingen begrensninger for. Her trykkes det så seddelpressen går varm og det skapes enorm inflasjon. En inflasjon som er med på å stjele folks verdier. Men så lenge du regner bitcoin som en investering, tar du feil av hva tanken bak bitcoin er. Bitcoin er laget som en konkurrent, hvor det ikke er mulig å tappe verdier ut av valutaen ved hjelp av inflasjon. For ordens skyld. Det er usd som er den valutaen som er desidert brukt til mest lyssky virksomhet. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 (endret) Norske kroner, dollar osv finnes det ingen begrensninger for. Her trykkes det så seddelpressen går varm og det skapes enorm inflasjon. En inflasjon som er med på å stjele folks verdier Norske kroner og amerikanske dollar er verdt noe, fordi det landet som utsteder valutaen garanterer for dens verdi. Dersom Norge, med snart 8000 milliarder i verdier kun i et pensjonsfond, sier at en krone er verdt en krone, så er det ikke noe problem, nasjonen Norge garanterer for den summen. Før i tiden brukte man jo gull til å garantere for valuta. Noen mener at man fremdeles burde ha en gullstandard, men per i dag så spiller det egentlig liten rolle for seriøse nasjoner som kan garantere for egen valuta uten gull, og som anses å være "sikre" i forhold til å oppfylle sine forpliktelser. Bitcoin derimot ... vel det sier seg selv at det ikke finnes noen som helst verdi bak noen av kryptovalutaene, annet enn hva markedet mener det er verdt, og neste uke kan det være null kroner eller ti millioner kroner, det er som å tippe lotto. Endret 27. september 2017 av adeneo 3 Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 (endret) Norske kroner og amerikanske dollar er verdt noe, fordi det landet som utsteder valutaen garanterer for dens verdi. Dette har jeg aldri hørt om. Hvilken garanti har jeg for kjøpekraften til kronene mine og hvor kan jeg lese mer om det? Dersom Norge (...) sier at en krone er verdt en krone, så er det ikke noe problem, nasjonen Norge garanterer for den summen. En krone vil alltid være "verd" en krone, men kjøpekraften til valutaen bestemmes av markedet (og påvirkes for tiden i hovedsak av internasjonale forhold som f.eks. oljeprisen). Tilsvarende vil en bitcoin alltid være "verd" en bitcoin, men kjøpekraften til valutaen bestemmes av markedet (og påvirkes av mange faktorer, bl.a. tilliten til sikkerheten i systemet, den innbakte pengepolitikken, samt hvor nyttig valutaen er). vel det sier seg selv at det ikke finnes noen som helst verdi bak noen av kryptovalutaene, annet enn hva markedet mener det er verdt Nettopp. Akkurat som kronen - og alle andre lands valutaer, for den saks skyld. Det du prøver å si er kanskje at det alltid vil finnes en viss etterspørsel etter kronen fordi det er den viktigste valutaen i Norge? Det stemmer, men da bør du være ærlig nok til å gjøre samme analyse for Bitcoin. Kan du forklare hva det er som gjør at det er etterspørsel etter bitcoins? Før i tiden brukte man jo gull til å garantere for valuta. Men hvor kommer gullets verdi fra? Sier du at verdien til gull *ikke* er styrt av markedet? o.0 men per i dag så spiller det egentlig liten rolle for seriøse nasjoner som kan garantere for egen valuta uten gull, og som anses å være "sikre" i forhold til å oppfylle sine forpliktelser Er ikke Hellas en seriøs nasjon? Er ikke Venezuela en seriøs nasjon? Hvis nei - hvorfor ikke? Endret 27. september 2017 av Martin Lie 2 Lenke til kommentar
IXIHQ77O Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Man trenger ikke være ekspert for å forstå at intet tre vokser inn i himmelen, og da særlig et tre som ikke en gang eksisterer, men kun er "virtuelt". At enkelte tror treet er laget av gull, må være fordi de ikke kan se det. Nei og det er vel nettopp det som er unikt med bitcoin, nettopp at det ikke kan vokse inn i himmelen. Norske kroner, dollar osv finnes det ingen begrensninger for. Her trykkes det så seddelpressen går varm og det skapes enorm inflasjon. En inflasjon som er med på å stjele folks verdier. Men så lenge du regner bitcoin som en investering, tar du feil av hva tanken bak bitcoin er. Bitcoin er laget som en konkurrent, hvor det ikke er mulig å tappe verdier ut av valutaen ved hjelp av inflasjon. For ordens skyld. Det er usd som er den valutaen som er desidert brukt til mest lyssky virksomhet. Strengt tatt, er ikke bitcoin en bærekraftig valuta etter våre økonomiske standarder og modeller. Grunnen til at det menes å være en boble av en overflod av eksperter, er nok fordi valutaer vi har i dag er lagt til rette for inflasjon. I Norge jobber vi med noe som kalles potensielt BNP, hvor vi prøver å tilrettelegge vår økonomiske politikk slik at den reelle BNPen følger dette tettest mulig. Går vi på en smell (som med oljekrisen) vil dette ha utslag i vår BNP og vår valutas verdi, og vår økonomi vil gå inn i en lavkonjunktur. Slik som det er nå, når bitcoin ikke er sentralisert eller regulert, og ingenting kan trykkes opp for å lette på trykket, vil det foregå en massiv inflasjon når det blir populært, men det er IKKE bærekraftig. Vår offentlige sektor regulerer inflasjon med pengeinnsprøytning når det trengs, og restriktivitet når det er nødvendig. Det er ingen som bitcoinen stabil, da er det vel trygt å anta at dette er en boble. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 (endret) Norske kroner og amerikanske dollar er verdt noe, fordi det landet som utsteder valutaen garanterer for dens verdi. Dette har jeg aldri hørt om. Hvilken garanti har jeg for kjøpekraften til kronene mine og hvor kan jeg lese mer om det? Dersom du går til Norges Bank kan du når som helst veksle inn kronene dine i andre valutaer. Tidligere kunne du veksle de inn i gull. Du har jo en viss garanti for kjøpekraften til kronene dine. Den garantien ligger i at Norge er et land med en stabil økonomisk politikk, og en masse penger til overs. Den norske stat garanterer at du får brukt pengene dine, og den norske stat, i form av å sitte på enorme verdier, garanterer at dine norske kroner ikke plutselig er verdiløse over natten. Når jeg skriver "garanterer", så mener jeg ikke at Staten bokstavelig talt gir deg en skriftlig garanti på at dine penger er verdt så og så mye, men at Staten i seg selv er en garanti for at norske kroner har en viss verdi. Sikre valutaer har solide stater som utsteder valutaen, og deri ligger mye av verdien. Har du aldri hørt om gullstandard, så kan du jo lese om hvordan det fungerte, og det fungerer på lignende vis i dag, men i stedet for bankhvelv fulle av gull, så er det staten som er garantist for valutaen. Nå er det jo ikke slik at land som Nigeria plutselig kan vedta at deres valuta er verdt ti ganger mer, og så trykke enorme summer som de veksler i dollar eller lignende. Har man ikke en potte å pisse i, så kan man heller ikke gi rare garantiene for valutaen man utsteder. Norske kroner er en relativ sikker valuta, ikke kun på grunn av oljeprisen, men mye fordi Norge har store verdier slik at det er helt totalt usannsynlig at Norge som stat ikke klarer å dekke sine forpliktelser og obligasjoner, eller at inflasjonen vil stige nevneverdig. En krone vil alltid være "verd" en krone, men kjøpekraften til valutaen bestemmes av markedet (og påvirkes for tiden i hovedsak av internasjonale forhold som f.eks. oljeprisen). Tilsvarende vil en bitcoin alltid være "verd" en bitcoin, men kjøpekraften til valutaen bestemmes av markedet (og påvirkes av mange faktorer, bl.a. tilliten til sikkerheten i systemet, den innbakte pengepolitikken, samt hvor nyttig valutaen er). Joa, det var nok noe dårlig formulert av meg, men det er ikke fullt så enkelt som at det kun er markedet som bestemmer, selv om det jo egentlig er nettopp så enkelt som at det er markedet som bestemmer. Stater kan i stor grad påvirke verdien til valutaen de utsteder, for eksempel med obligasjoner, trykke mer penger, bruke mer penger, endre rentenivåer osv. og slike endringer vil gjøre at markedet også endrer sine oppfatninger av valutaens verdi. I siste instans kan staten devaluere valutaen også, dersom de ønsker. Finnes det noen som står bak kryptovalutaer, som garanterer noe som helst ? vel det sier seg selv at det ikke finnes noen som helst verdi bak noen av kryptovalutaene, annet enn hva markedet mener det er verdt Nettopp. Akkurat som kronen - og alle andre lands valutaer, for den saks skyld. Det du prøver å si er kanskje at det alltid vil finnes en viss etterspørsel etter kronen fordi det er den viktigste valutaen i Norge? Det stemmer, men da bør du være ærlig nok til å gjøre samme analyse for Bitcoin. Kan du forklare hva det er som gjør at det er etterspørsel etter bitcoins? Nei, ikke akkurat som kronen eller andre lands valuta, faktisk helt annerledes. Forstår man ikke forskjellen på at en hel stat stiller seg bak og er garantist for den valutaen de utsteder, og noen tall på en datamaskin som ingen garanterer for, så er det nok lite jeg kan gjøre for å forsøke å forklare det. Foreløpig er det etterspørsel, og begrenset tilgjengelighet, som drar prisene på kryptovaluta opp, men det er ingen som garanterer noe som helst, kryptovalutaen du kjøper i dag, kan være totalt verdiløs i morgen, det er ingen reelle verdier bak valutaen, mens norske kroner bakkes av en nasjon med 8000 milliarder kroner på bok og en forsvarlig økonomisk politikk. Det er vel lite annet enn en atomkrig av episke proporsjoner som ville gjøre norske kroner verdiløse, men for Bitcoin skal det ikke mer enn manglende interesse eller ny teknologi til, før verdiene er borte. Er ikke Hellas en seriøs nasjon? Er ikke Venezuela en seriøs nasjon? Hvis nei - hvorfor ikke? Dersom du spør om en nasjon som er nærmest konkurs, er en like god garantist for sin valuta, som en nasjon som har hele ræva full av penger, så er svaret "nei". Endret 27. september 2017 av adeneo Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 (endret) Hvilken garanti har jeg for kjøpekraften til kronene mine og hvor kan jeg lese mer om det?Dersom du går til Norges Bank kan du når som helst veksle inn kronene dine i andre valutaer. Tror ikke Norges Bank håndterer privatkunder på den måten, men det er nå for så vidt ikke poenget her. Det med å veksle valutaer kan gjøres et utall steder, men det har ingenting med å "garantere for valutaens verdi" å gjøre (som var påstanden du startet med). Du har jo en viss garanti for kjøpekraften til kronene dine. Den garantien ligger i at Norge er et land med en stabil økonomisk politikk, og en masse penger til overs. Ja, Norge går nok ikke konk med det første, men igjen: Vi snakker ikke om statskassen, vi snakker om verdien/kjøpekraften til et kronestykke, som er det du sier staten garanterer for og som du gjør et poeng ut av at kryptovalutaer mangler. La oss ta et eksempel: Før oljeprisen stupte måtte du ut med ca. 5,50 - 6,00 kr for en dollar. De neste årene måtte man ut med ca. 8,00 - 9,00 kr for en dollar, altså ble innkjøp fra store deler av verden ca. 50 % dyrere over en relativt kort periode. Kilde: http://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=NOK&view=5Y Dette verdifallet hadde ingenting med Norges økonomiske politikk å gjøre (verken pengepolitikk eller budsjettpolitikk), men med internasjonale forhold (oljepris på verdensmarkedet), og kunne verken forutses eller forhindres av norske politikere. Enig? Sett i dette lyset er det, i alle fall for meg, ganske innlysende at det ikke finnes noen garanti for verdien til kronen, verken i den ene eller den andre forstand. Den norske stat garanterer at du får brukt pengene dine Det finnes mange markeder som på samme måte "garanterer" at man får brukt kryptovaluta, men det er ingen som garanterer for kjøpekraften. Men så handlet ikke min innvending om "garanti" for å få brukt valutaen (verken kroner eller bitcoins), så dette er et sidespor. Fint om vi kan legge den ballen død. den norske stat, i form av å sitte på enorme verdier, garanterer at dine norske kroner ikke plutselig er verdiløse over natten (...) Når jeg skriver "garanterer", så mener jeg ikke at Staten bokstavelig talt gir deg en skriftlig garanti på at dine penger er verdt så og så mye, men at Staten i seg selv er en garanti for at norske kroner har en viss verdi. Da skjønner jeg hvor du vil hen og jeg er for så vidt enig (som jeg skrev i første e-post: så lenge kronen er Norges offisielle valuta, så vil det alltid være en viss etterspørsel), men jeg synes at du bruker begrepet "garanti" feil - og på en måte som er egnet til å villede. "En viss verdi", som du nå har moderert deg til, kan jo være så mangt. (Og hvilket tidsperspektiv har du? I dag må jeg ut med 3-4 ganger så mye for et tegneserieblad som da jeg var liten. Den trenden er "garantert" å fortsette med dagens inflasjonsmål. ) Sikre valutaer har solide stater som utsteder valutaen, og deri ligger mye av verdien. Ja, deri ligger nok mye av grunnlaget for etterspørselen på markedet, men verken jeg eller du har noen form for garanti for at denne tilliten eller politikken vil vedvare. Har du aldri hørt om gullstandard, så kan du jo lese om hvordan det fungerte Joda, har hørt og lest om det, men synes ikke det er relevant for påstanden din om garanti for dagens kroneverdi. Nå er det jo ikke slik at land som Nigeria plutselig kan vedta at deres valuta er verdt ti ganger mer, og så trykke enorme summer som de veksler i dollar eller lignende Nettopp. Hvis de prøvde det, ville valutaens verdi forsvinne som dugg for solen - fordi markedet ville reagert på det. Bare spør Zimbabwe. Med bitcoin, derimot, har man en kjent pengepolitikk til evig tid - ufravikelig og hardkodet i programvaren. Det betyr altså at tilbudssiden av (mange) kryptovalutaer er kjent på forhånd og dermed ikke utsatt for politiske svingninger, pengetrykking/kvantitative lettelser, eller hva man nå skulle finne på i finansverdenen for øvrig. Dette tror jeg er et viktig moment for mange når de skal finne ut om de tror verdien holder seg, stuper eller går opp. Norske kroner er en relativ sikker valuta, ikke kun på grunn av oljeprisen Hvis du mener at oljeprisen ikke er en særs viktig faktor for verdien av norske kroner, så må du forklare det bedre - ikke bare konkludere med at sånn er det. Spesifikt, så bør du komme med en alternativ forklaringsmodell til kjøpekraft-tapet jeg nevnte over. men mye fordi Norge har store verdier slik at det er helt totalt usannsynlig at Norge som stat ikke klarer å dekke sine forpliktelser og obligasjoner, eller at inflasjonen vil stige nevneverdig Norge er, som vanlig, et unntak i positiv forstand - store deler av verden har langt fra like stabile forhold, verken politisk eller økonomisk (og selv Norge opplevde redusert kjøpekraft, som nevnt over). Men så kommer nok ikke hovedtyngden av etterspørselen fra nordmenn som synes "bitcoins er bedre enn norske kroner" heller, da. Listen over stater som historisk sett ikke har klart å betjene sin gjeld, eller som opplever hyperinflasjon i et forsøk på å unngå dette, er etterhvert blitt ganske lang. Joa, det var nok noe dårlig formulert av meg, men det er ikke fullt så enkelt som at det kun er markedet som bestemmer, selv om det jo egentlig er nettopp så enkelt som at det er markedet som bestemmer Det er nok, som du sier, så "enkelt" at markedet bestemmer - men å *forstå* markedet er ikke alltid enkelt. Stater kan i stor grad påvirke verdien til valutaen de utsteder, for eksempel med obligasjoner, trykke mer penger, bruke mer penger, endre rentenivåer osv. og slike endringer vil gjøre at markedet også endrer sine oppfatninger av valutaens verdi. I siste instans kan staten devaluere valutaen også, dersom de ønsker Klart de kan påvirke - en nasjon kontrollerer tross alt valutaen sin (med mindre den kontrolleres av overnasjonale organer, som Euroen via ECB, selvsagt). Og markedet responderer. Men en nasjon styrer ikke *alle* faktorer og kan derfor heller ikke unilateralt bestemme verdien til valutaen. Og ethvert forsøk på å manipulere verdien i én retning har negative konsekvenser på andre områder. Det er en vanskelig balansegang - og *ingen garantier*. Finnes det noen som står bak kryptovalutaer, som garanterer noe som helst ? Nope, markedet bestemmer - og det er hele poenget. De er valutaer som kun har verdi gjennom at folk ønsker å eie dem. Jeg ser ikke helt hvorfor du prøver å gjøre dette til noe negativt. Det interessante spørsmålet er, som jeg prøvde å utfordre deg på i forrige post: *Hvorfor* ønsker folk å eie bitcoins? Det er det sikkert mange og detaljerte svar på, men for å ta en veldig forenklet versjon: Alle ting som er både nyttig og begrenset får en markedsverdi. Penger har dessuten en litt spesiell egenskap i at de blir *mer nyttig* jo flere som bruker/aksepterer dem (nettverkseffekt). Det er mange som beskriver penger som en "felles illusjon": Penger, både nasjonale og ikke-nasjonale, har verdi så lenge mange nok har tillit til at de har verdi. For nasjonale valutaer sørger man for bruk via lovverk og tillit via politikk. For ikke-nasjonale valutaer må bruk komme av seg selv, gjennom at folk bruker dem av egen fri vilje, og tillit må bygges over tid. Det tar tiår - og underveis vil folk som ikke tar del i "illusjonen" selvsagt avskrive dem. Når det kommer til tillit finnes det intet godt substitutt for tid. Nettopp. Akkurat som kronen - og alle andre lands valutaer, for den saks skyld.Nei, ikke akkurat som kronen eller andre lands valuta, faktisk helt annerledes. Forstår man ikke forskjellen på at en hel stat stiller seg bak og er garantist for den valutaen de utsteder, og noen tall på en datamaskin som ingen garanterer for, så er det nok lite jeg kan gjøre for å forsøke å forklare det. Klart det er en forskjell. Mekanismen for prising er den samme (markedet), men de konkrete vurderingene markedet må gjøre er jo vidt forskjellig i de to tilfelle - og jeg har da ikke påstått noe annet? Det du prøver å si er kanskje at det alltid vil finnes en viss etterspørsel etter kronen fordi det er den viktigste valutaen i Norge? Det stemmer, men da bør du være ærlig nok til å gjøre samme analyse for Bitcoin. Kan du forklare hva det er som gjør at det er etterspørsel etter bitcoins?Foreløpig er det etterspørsel, og begrenset tilgjengelighet, som drar prisene på kryptovaluta opp, men det er ingen som garanterer noe som helst, kryptovalutaen du kjøper i dag, kan være totalt verdiløs i morgen, det er ingen reelle verdier bak valutaen, mens norske kroner bakkes av en nasjon med 8000 milliarder kroner på bok og en forsvarlig økonomisk politikk. Hallo? Det er *du* som sier at det finnes garantier for verdi (for kronen), ikke jeg. Selv mener jeg at det ikke finnes garantier for verdien til noen av delene, verken kronen eller andre valutaer. Det er vel lite annet enn en atomkrig av episke proporsjoner som ville gjøre norske kroner verdiløse Og dét er det helt sikkert noen som har sagt om de andre valutaene som har havnet på historiens søppeldynge. Kul tanke, men det er ikke slik det funker. men for Bitcoin skal det ikke mer enn manglende interesse eller ny teknologi til, før verdiene er borte Manglende interesse: Enig. Så da blir spørsmålet - har du skjønt hvorfor det finnes interesse (etterspørsel) for bitcoins i utgangspunktet? Hvis ikke, så ser jeg ikke helt hvorfor du skal kunne vurdere hva som må til for at den interessen (etterspørselen) skal forsvinne. Ny teknologi: Hva mener du med det? Det finnes jo hundrevis av nyere kryptovalutaer, noen av dem med bedre egenskaper enn Bitcoin. Men markedets tillit - og dermed pris - har som nevnt andre aspekter enn ren teknologisk overlegenhet. (Det finnes *mange* eksempler på at den beste teknologien har tapt "på markedet".) Er ikke Hellas en seriøs nasjon? Er ikke Venezuela en seriøs nasjon? Hvis nei - hvorfor ikke?Dersom du spør om en nasjon som er nærmest konkurs, er en like god garantist for sin valuta, som en nasjon som har hele ræva full av penger, så er svaret "nei". Nei, jeg spør ikke om de er gode garantister (det er det ingen som er). Jeg spurte om de var "seriøse nasjoner" - rett og slett fordi du påstod at "seriøse nasjoner" ikke trenger gullbeholdning fordi de seriøse uansett anses å være "sikre" når det gjelder å betale sin gjeld. Svaret ditt tyder på at du mener at de som ikke kan betale tilbake gjelden sin ikke er seriøse. Og da lurer jeg jo litt på om du anser f.eks. USA som en seriøs nasjon. Endret 28. september 2017 av Martin Lie 1 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 At kryptovalutta er en boble betyr ikke at det kommer til å forsvinne. Det er bare at verdien på en bitcoin ikke kommer til å opprettholdes. Det snakkes om inflasjon. Har ikke Bitcoin Cash effektivt "doblet" antall Bitcoins? Joda, verdien pa Cash er lavere, men det viser jo at en plutselig strid kan splitte valuttaen helt. Uten minere så ryker hele systemet. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 (endret) Hvilken garanti har jeg for kjøpekraften til kronene mine og hvor kan jeg lese mer om det?Dersom du går til Norges Bank kan du når som helst veksle inn kronene dine i andre valutaer. Tror ikke Norges Bank håndterer privatkunder på den måten, men det er nå for så vidt ikke poenget her. Det med å veksle valutaer kan gjøres et utall steder, men det har ingenting med å "garantere for valutaens verdi" å gjøre (som var påstanden du startet med). Det er jo på en måte det at Staten garanterer at du kan bytte inn pengene dine i noe annet, som også i stor grad garanterer for at pengene er verdt noe. Under gullstandarden garanterte norges sentralbank for at de ville kjøpe gull for en viss sum kroner, og at du kunne kjøpe en viss vekt gull for norske kroner. I gamle dager hadde man ikke like god garanti for at staten sto ved sine forpliktelser, og ved utstedelse av sedler, som tross alt bare er verdiløst papir uten en viss garanti for at de faktisk har verdi, knyttet man sedlene mot edle metaller for å gi de verdi. I den norske pengelov av 1873 ble det bestemt at gullinnholdet i den norske krone skulle være 0,40323 g fint gull. Lov om Norges Bank av 1892 bestemte at seddelmengden ikke måtte overstige gullbeholdningen pluss 425 millioner kroner. Sentralbanken hadde plikt til å løse inn sedler i gull, og plikt til å kjøpe gull mot betaling i sedler. Den gangen ble valutakursene i stor grad styrt av hvilket gullinnhold en nasjon vedtok at deres valuta skulle ha. Da for eksempel dollarens gullinnhold var 1,50463 g mot kronens 0,40323 g, ble gullpariteten 3,73 kr per dollar. Altså, gullparitet, det verdiforhold mellom to lands valutaer som uttrykkes av gullinnholdet i de to valutaer. Det fungerer på samme vis i dag, men i stedet for å sitte på haugevis med gull for å garantere for en valutas verdi, så gjør man det ved at Norge som nasjon er selve garantien for at norske kroner har en viss verdi. Denne verdien er styrt ut i fra en hel del forhold, og den norske sentralbanken har gode muligheter til å påvirke den verdien. Jeg ser du kverulerer på det aller meste, og mener at kryptovaluta er helt lik valuta som utstedes av en nasjon, å det kan du gjerne mene, jeg mener dog noe annet. I min verden har ikke kryptovaluta noen som helst underliggende verdi. Det er ingen som sentralt utsteder eller kontrollerer valutaen, som jo er fordelen med slik valutaer, men som også skaper en situasjon hvor valutaen kan være null verdt i løpet av svært kort tid. Manglende interesse: Enig. Så da blir spørsmålet - har du skjønt hvorfor det finnes interesse (etterspørsel) for bitcoins i utgangspunktet? Hvis ikke, så ser jeg ikke helt hvorfor du skal kunne vurdere hva som må til for at den interessen (etterspørselen) skal forsvinne. Ny teknologi: Hva mener du med det? Det finnes jo hundrevis av nyere kryptovalutaer, noen av dem med bedre egenskaper enn Bitcoin. Men markedets tillit - og dermed pris - har som nevnt andre aspekter enn ren teknologisk overlegenhet. (Det finnes *mange* eksempler på at den beste teknologien har tapt "på markedet".) Jeg har forstått hvorfor det er etterspørsel etter Bitcoin, men igjen, den etterspørselen kan forsvinne nærmest når som helst, og med den forsvinner også hele verdien, det finnes ingen som kan "justere" noe som helst for å forsøke å redde en krytovaluta, og det finnes ingen som garanterer at du i det hele får vekslet inn kryptovalutaen din i noe som helst annet. Med ny teknologi, så mener jeg selvfølgelig at tilgang styres av teknologi. Det er teknologien som setter begrensninger for hvor mange enheter av en kryptovaluta som på et hvert tidspunkt kan utvinnes. Dersom noen finner opp en bedre algoritme eller en raskere prosessor, som klarer å finne store primtall ti ganger raskere enn dagens teknologi, så ville verdien på Bitcoin stupe, ettersom tilgangen ville øke enormt i forhold til hva som var forventet. Endret 28. september 2017 av adeneo Lenke til kommentar
Bestia Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 crypto er slutten på alle banker, hvorfor skulle bankene ville ha eller bruke det? det er ingen gruunn til å ha en bank når du er din egen bank. bankene har ikke noe makt når de ikke lenger har kontrollen på pengene. Cheers, Bestia Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Hvis crypto er "den største boblen i vår tid". Så er enten folket en gjeng gullfisker, eller så skal crypto som Bitcoin stige noe vanvittig i verdi. 2008 var det en boligboble i USA. Redningspakkene i USA alene var over 100 ganger cryptomarkedets totale verdi as we speak. 16.8 trillion dollars vs 142 billion dollars. Kan noen igjen forklare hvorfor dagens system med sentralbanker, banker, gjeld og fiat er overlegent Lenke til kommentar
0laf Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 crypto er slutten på alle banker, hvorfor skulle bankene ville ha eller bruke det? Og når alle bankene er borte, hvem skal gi deg lån til bolig eller bil, finansiere bedrifter og annet. Hvor skulle du plassert sparepengene dine, og hvem skulle utstedt betalingskortene dine. Nå mener jeg personlig at banker er tidenes svindel, og at de tjener enorme summer på å flå folk, men samtidig er det ikke til å stikke under en stol at dersom vi ikke hadde hatt banker, ville vi fremdeles bodd i jordhytter og ridd hest til jobben. 1 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 crypto er slutten på alle banker, hvorfor skulle bankene ville ha eller bruke det? det er ingen gruunn til å ha en bank når du er din egen bank. bankene har ikke noe makt når de ikke lenger har kontrollen på pengene. Cheers, Bestia Du ser ut til å blande sammen epler med pærer; altså valuta vs. bankvesenet .. Lite som står i veien for at banker kan tilby diverse kryptomynttjenester hvor de tjener penger på å ta gebyrer. Men spørs om det ville blitt nok volum til å gjøre det lønnsomt - anarkister, fjortenåringer, o.s.v. har som kjent lite penger å rutte med. 1 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Kan noen igjen forklare hvorfor dagens system med sentralbanker, banker, gjeld og fiat er overlegent Heller dette enn å stole på en teknologi man vet lite om og som driftes fra Kina .. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Ekspert kaller kryptovalutaen en «gigantisk boble» som kommer til å sprekke Kunne ikke vært mer enig. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Heller dette enn å stole på en teknologi man vet lite om og som driftes fra Kina .. Du mener at du vet så mye om dagens system? Du kan jo begynne med å forklare hvordan ei norsk krone oppstår? hvor kommer den fra? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå