regn1 Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Hei, holder på med en oppgave i java, og sliter litt med kodene mine. Kan noen forklare meg hvordan jeg lager en kode som går igjennom en hel kolleksjon av for eksempel frukter og dersom den ikke finner det den leter etter, så printer den ut en annen verdi? Jeg sliter litt med java, og har prøvet å google meg frem til hvilke koder man bør bruke her. Men jeg blir ikke stort mer klok.. :-/ Blir det riktig å bruke if else? Blir system.out.print feil her i og med den skal printe ut verdier og ikke tekst? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 (endret) Det kommer jo an på hva slags format disse "fruktene" kommer i? Dersom du har en liste, kan du bare filtrere listen, slik at du sitter igjen med som matcher. Dersom det ikke er noenting, så gjør du noe annet. List<Frukt> frukter = ... din liste Frukt ferdig = frukter.filter(frukt -> frukt === 'pære').collect(Collectors.toList()); if ( ferdig.size() === 0 ) // gjør noe annet Ikke helt stø på Java, er lenge siden jeg har holdt på med det, men noe sånt. Endret 27. september 2017 av adeneo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523 Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 (endret) Jeg antar at du har et array med Strings der hver String er navnet på en frukt her. Dersom det er tilfelle blir det å iterere over dette arrayet med en for-løkke, og for hver iterasjon kjøre en valgsetning for å avklare hva den skal gjøre. for (int i = 0; i < frukter.length; i++) { if (frukter[i] == "Hva nå enn du ser etter") { /* Gjør noe smart */ } else { /* Gjør noe annet smart */ } } Dersom du trenger flere sjekker kan du bruke flere valgsetninger, eller kanskje til og med en switch? Endret 28. september 2017 av Slettet+1523 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå