Gå til innhold

2 stk vifter på ribbe?

-HugiN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To stykk vifter utenpå hverandre vil i beste fall gi masse støy. Mest sannsynlig så vil de to gå med litt forskjellig hastighet, og dermed vil alltid den som går mest sakte bestemme luftmengden. Du kan ende opp med dårligere kjøling enn med bare en vifte. Tror ikke dette er noen god ide desverre. :no:

Endret av Quietman
Lenke til kommentar

Quietman: Det ser ut som om du er fullstendig på bærtur!

Har du to identiske (annet blir feil) vifter utenpå hverandre, vil de kunne gi _mer_ luft enn med en. Regner med at det er snakk om to identiske vifter. Den ytterste vil dra igang og dytte luft inn i den innerste viften, som også vil dra luft fra den ytre. Jeg innbiller meg at to vifter vil ha bedre mottrykksegenskaper enn en. Det er en grunn til at noen båter har duoprop-systemer med to "inline"-propeller.

Men til deg, -Hugin: Kjøp heller en kraftigere vifte. To vifter vil gi mer støy enn det smaker (tror jeg)

Siste råd: Har du to identiske vifter, så prøv!

Og en siste ting: har du to forskjellige vifter, vil den trege sakke på den raske, men den raske vil dra igang den trege, så de vil få et slags "snitt".

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Quietman: Det ser ut som om du er fullstendig på bærtur!

Har du to identiske (annet blir feil) vifter utenpå hverandre, vil de kunne gi _mer_ luft enn med en. Regner med at det er snakk om to identiske vifter. Den ytterste vil dra igang og dytte luft inn i den innerste viften, som også vil dra luft fra den ytre. Jeg innbiller meg at to vifter vil ha bedre mottrykksegenskaper enn en. Det er en grunn til at noen båter har duoprop-systemer med to "inline"-propeller.

Men til deg, -Hugin: Kjøp heller en kraftigere vifte. To vifter vil gi mer støy enn det smaker (tror jeg)

Siste råd: Har du to identiske vifter, så prøv!

Og en siste ting: har du to forskjellige vifter, vil den trege sakke på den raske, men den raske vil dra igang den trege, så de vil få et slags "snitt".

Det var pga av det nevnte duopropsystemet jeg kom på tanken (har selv båt med duoprop)...

Eneste som er der er at den ene propellen går i motsatt retning av den andre og at den "innerste" er formet helt annerledes enn en vanlig propell...

Men går nok for en annen løsning...

Lenke til kommentar

Jeg er veldig tvilende til at det som baronKanon sier om "duoprop" effekt blir riktig i forhold til kjølevifter for PC. Uansett vil du få bedre støy/kjøle forhold med 1 stk kraftigere vifter, for støyen fra "duovifte" systemet vil bli ille.

Endret av Quietman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...