VRK18 Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 (endret) Dagens politikere er svært inkompetente. Det er ikke så rart, for hvorfor skulle kompetente mennesker velge å gå inn i politikken? Hvorfor skal en med IQ til å bli hjernekirurg og tjene flere millioner velge en karriere somi beste fall gir 800 000 i årslønn? For å trekke kompetente folk til politikken tror jeg det er viktig å øke politikerlønningene. An annen ting jeg tror kan gi bedre politikere er innføringen av personvalg i stedet for partivalg. Politikerne må da i større grad enn i dag stå til ansvar for handilngene sine, og velgerne vet hva de stemmer på. En tredje ting jeg tror kan gi bedre politikere er innføringen av prioriteringslister. Man stemmer på de 5 partiene man liker best, i prioritert rekkefølge. Hvis førstevalget ikke kommer inn på Stortinget/kommunestyret går stemmen din til andrevalget. Hvis dette partiet ikke kommer inn går stemmen til tredjevalget. Osv. På denne måten kan vi unngå den kjipe situasjonen vi har i dag hvor svært mange stemmer på et stort parti de egentlig ikke liker, fordi de ser på det som bortkastet å stemme på partiet de er mest enig med. En fjerde ting er innføringen av en kunnskapstest for å få lov til å stemme. Vi tar det som en selvfølge at man må gjennomføre en test for å få lov til å kjøre bil, men det er ingen krav for å få innflytelse over langt viktigere ting enn trafikken. Dette er skandaløst. Endret 27. september 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Det er mange smarte ingeniører, sykesøstre, politifolk, butikkansatte osv som tjener langt under 800 000. Så du bommet nok litt helt på tampen her. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Bør politikerne få bedre lønn? Nei, tvert imot de burde betale erstattning for skadene de påfører samfunnet. 5 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Standard Skatteflyktning kommentar ja, da var vi ferdige med det. Politikerne bør ikke styre når det kommer til områder der det trengs spisskompetanse. At folk uten kompetanse skal gjøre valg som krever kompetanse er en uting. Vi bør styre politikken i retning teknokrati. 3 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Det er mange smarte ingeniører, sykesøstre, politifolk, butikkansatte osv som tjener langt under 800 000. Så du bommet nok litt helt på tampen her. Jeg har ikke påstått at alle ingeniører tjener over 800 000, så hva er poenget ditt? Poenget mitt er at smarte mennesker kan tjene mye mer penger i privat sektor enn som politiker. I beste fall (vet du hva det betyr?) kan de tjene rundt 800 000 om de kommer inn på Stortinget. De fleste politikere tjener langt dårligere enn dette. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Politikerne bør ikke styre når det kommer til områder der det trengs spisskompetanse. At folk uten kompetanse skal gjøre valg som krever kompetanse er en uting. Vi bør styre politikken i retning teknokrati. Enig i at de som har kompetanse bør få større innflytelse. Men hvordan gjør vi det i praksis uten å gå veien om politikk? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Jeg har ikke påstått at alle ingeniører tjener over 800 000, så hva er poenget ditt? Poenget mitt er at smarte mennesker kan tjene mye mer penger i privat sektor enn som politiker. I beste fall (vet du hva det betyr?) kan de tjene rundt 800 000 om de kommer inn på Stortinget. De fleste politikere tjener langt dårligere enn dette. Poenget mitt er at det er mange som tjener under 800 000 som er smarte... Altså er det helt mulig å få smarte folk inn som politiker om en kun ser på lønnsnivå. Akkurat det du gjør. Og ikke kom med slike nedlatende spørsmål til meg din dott. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Dagens politikere er svært inkompetente. Det er ikke så rart, for hvorfor skulle kompetente mennesker velge å gå inn i politikken? Hvorfor skal en med IQ til å bli hjernekirurg og tjene flere millioner velge en karriere somi beste fall gir 800 000 i årslønn? Hvilken kompetanse er det du mener en politiker bør ha, siden du slår fast at de er svært inkompetente? 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 (endret) Jeg har ikke påstått at alle ingeniører tjener over 800 000, så hva er poenget ditt? Poenget mitt er at smarte mennesker kan tjene mye mer penger i privat sektor enn som politiker. I beste fall (vet du hva det betyr?) kan de tjene rundt 800 000 om de kommer inn på Stortinget. De fleste politikere tjener langt dårligere enn dette. Poenget mitt er at det er mange som tjener under 800 000 som er smarte... Altså er det helt mulig å få smarte folk inn som politiker om en kun ser på lønnsnivå. Akkurat det du gjør. Og ikke kom med slike nedlatende spørsmål til meg din dott. Jeg har aldri sagt at alle smarte er opptatt av høy lønn, men mange er det. Og mange ønsker i hvert fall lønn som er betydelig høyere enn den man får i et kommunestyre. Hvis politikere hevet gullønn ville det blitt langt mer attraktivt. Flere gode kandidater å velge blant og dermed bedre politikk. (Personangrep rapportert) Endret 27. september 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 (Personangrep rapportert) Som man sår høster man(Vet du hva det betyr?) Men poenget her er nok at en lønnsøkning ikke nødvendigvis gjør ting bedre. En bør vell heller kanskje stille litt mer formelle krav til kompetanse på noen områder. Men dette har de jo konsulentene sine til Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Politikerne bør ikke styre når det kommer til områder der det trengs spisskompetanse. At folk uten kompetanse skal gjøre valg som krever kompetanse er en uting. Vi bør styre politikken i retning teknokrati. Enig i at de som har kompetanse bør få større innflytelse. Men hvordan gjør vi det i praksis uten å gå veien om politikk? Mange måter, men det har ingenting med spørsmålet i denne tråden å gjøre. Poenget mitt er vel forsåvidt det samme som Salvesen skriver at lønnen til politikerne ikke har spesiellt mye å si på kvaliteten i politikken og valgene som tas her til lands. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Hvilken kompetanse er det du mener en politiker bør ha, siden du slår fast at de er svært inkompetente? Godt spørsmål. De må i hvert fall ha evne til å tenke logisk. De må ikke nødvendigvis være eksperter innen et bestemt fag, men de bør ha bred kunnskap om mange samfunnsfelt slik at de kan delegere oppgaver til ekspertene. Det blir litt som en leder for en bedrift. Han er gjerne ikke den beste til å programmere, men han vet hvordan han skal ansette programmerere, og han vet hvordan han skal instruere dem. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Men poenget her er nok at en lønnsøkning ikke nødvendigvis gjør ting bedre. Jeg tror vi med sikkerhet kan slå fast at flere kompetente folk vil ønske å bli politikere om lønningene heves. I tillegg har jeg kommet med tre andre forslag til hva som kan gi bedre politikere. Lenke til kommentar
#Kroenkeout Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 De burde ikke få tilbud om bedre lønn, men bredere kompetanse og erfaring. Jobbe mer tverrfaglig for eksempel. Lenke til kommentar
Francispy Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 I gamledager så fantes det ikke noe som het yrkespolitikere. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Men poenget her er nok at en lønnsøkning ikke nødvendigvis gjør ting bedre. Jeg tror vi med sikkerhet kan slå fast at flere kompetente folk vil ønske å bli politikere om lønningene heves. I tillegg har jeg kommet med tre andre forslag til hva som kan gi bedre politikere. Du får tro med sikkerhet du da 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Poenget mitt er vel forsåvidt det samme som Salvesen skriver at lønnen til politikerne ikke har spesiellt mye å si på kvaliteten i politikken og valgene som tas her til lands. I kombinasjon med de tre andre tiltakene jeg har foreslått vil det ha stor effekt. Lønn har mye å si for mange. Hvis det ikke var tilfelle ville det ikke eksistert noe som heter høye lønninger. Ingen bedrifter ville innført høye lønninger om det ikke var nødvendig for å holde på kompetent arbeidskraft. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Poenget mitt er vel forsåvidt det samme som Salvesen skriver at lønnen til politikerne ikke har spesiellt mye å si på kvaliteten i politikken og valgene som tas her til lands. I kombinasjon med de tre andre tiltakene jeg har foreslått vil det ha stor effekt. Lønn har mye å si for mange. Hvis det ikke var tilfelle ville det ikke eksistert noe som heter høye lønninger. Ingen bedrifter ville innført høye lønninger om det ikke var nødvendig for å holde på kompetent arbeidskraft. Hvorfor spør du når du tydeligvis vet svaret? Løsningene dine vil ikke føre til et bedre land. Politikken sliter med andre ting enn inkompetente folk, tro det eller ei. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Hvorfor spør du når du tydeligvis vet svaret? Poenget med en diskusjon er vel å belyse ulike synspunkter slik at man kan komme frem til den beste løsningen? Jeg er åpen for at jeg tar feil, men jeg har ikke sett noen overbevisende argumenter i denne tråden så langt. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Politikken sliter med andre ting enn inkompetente folk Ja, det er ikke bare politikerne som er inkompetente, men også velgerne. Derfor har jeg foreslått en test. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå