Milmo Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 (endret) Dette er et veldig enkelt "dilemma". En AI styrt bil bør være designet for å følge alle trafikkregler til punkt og prikke. Enten man er sjåfør eller medtrafikant så bør det være like trygt. Det gir selvsagt null mening å svinge bilen inn på fortauet og meie ned en haug med fotgjengere for å redde sjåføren. For en bisarr dikotomi. Endret 28. september 2017 av Milmo 1 Lenke til kommentar
Andysowhatgg Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Så si at bilen hadde vært programmert for å redde meg over andre, og jeg hadde kjørt over noen andre. Kunne jeg da saksøkt selgeren av bilen for å programmere bilen til et drapsverktøy av andre mennesker, og gitt de skylda for at jeg drepte noen? I såfall tror jeg at jeg skal skifte yrke. Endret 16. oktober 2017 av Andysowhatgg Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Så si at bilen hadde vært programmert for å redde meg over andre, og jeg hadde kjørt over noen andre. Kunne jeg da saksøkt selgeren av bilen for å programmere bilen til et drapsverktøy av andre mennesker, og gitt de skylda for at jeg drepte noen? I såfall tror jeg at jeg skal skifte yrke. Bilen blir såklart ikke laget slik om de lager seg selv til drapsmenn... Det sier jo seg selv. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Dette er et veldig enkelt "dilemma". En AI styrt bil bør være designet for å følge alle trafikkregler til punkt og prikke. Enten man er sjåfør eller medtrafikant så bør det være like trygt. Det gir selvsagt null mening å svinge bilen inn på fortauet og meie ned en haug med fotgjengere for å redde sjåføren. For en bisarr dikotomi. Ja. Men det skjer uventede situasjoner i trafikken, der man er nødt til å gjøre subjektive vurderinger. Blir sikkert et vanskelig tema dette, jeg vet ikke helt.. Lenke til kommentar
En Brennpeis Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Så si at bilen hadde vært programmert for å redde meg over andre, og jeg hadde kjørt over noen andre. Kunne jeg da saksøkt selgeren av bilen for å programmere bilen til et drapsverktøy av andre mennesker, og gitt de skylda for at jeg drepte noen? I såfall tror jeg at jeg skal skifte yrke. Bilen blir såklart ikke laget slik om de lager seg selv til drapsmenn... Det sier jo seg selv. Hva faen er forskjellen mellom å programmere bilen til å redde meg først. å programmere bilen til å drepe andre først. Endret 16. oktober 2017 av En Brennpeis Lenke til kommentar
Andysowhatgg Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Så si at bilen hadde vært programmert for å redde meg over andre, og jeg hadde kjørt over noen andre. Kunne jeg da saksøkt selgeren av bilen for å programmere bilen til et drapsverktøy av andre mennesker, og gitt de skylda for at jeg drepte noen? I såfall tror jeg at jeg skal skifte yrke. Bilen blir såklart ikke laget slik om de lager seg selv til drapsmenn... Det sier jo seg selv. Hva faen er forskjellen mellom å programmere bilen til å redde meg først. å programmere bilen til å drepe andre først. Det ene føles finere ut enn det andre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå