Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Jeg jobber i et forholdsvis nytt firma med 20-30 ansatte . Jeg har en rolle i firmaet hvor blant annet ansvaret for HMS, elsikkerhet og brann forebygging naturlig faller på meg. Jeg har med andre ord ansvar for å skape systemer for internkontroll, lage digitale avvikskjema, innhente og gjøre FDV datablader lett tilgjengelig, skaffe brann og kjemisk skap, sørge for at alle på bygget har lest branninstruksene Etc etc. Vi skal nå velge verneombud og jeg lurte på hvordan en best løser det? Bør jeg melde meg frivillig til å bli stemt frem? Er dette en persom som bør være i tillegg til meg? Bør rollen splittes opp? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Jeg jobber i et forholdsvis nytt firma med 20-30 ansatte . Jeg har en rolle i firmaet hvor blant annet ansvaret for HMS, elsikkerhet og brann forebygging naturlig faller på meg. Jeg har med andre ord ansvar for å skape systemer for internkontroll, lage digitale avvikskjema, innhente og gjøre FDV datablader lett tilgjengelig, skaffe brann og kjemisk skap, sørge for at alle på bygget har lest branninstruksene Etc etc. Vi skal nå velge verneombud og jeg lurte på hvordan en best løser det? Bør jeg melde meg frivillig til å bli stemt frem? Er dette en persom som bør være i tillegg til meg? Bør rollen splittes opp? Det bør være en annen person ja, som ett ledd til "arbeiderne" mot ledelse(deg) Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Hvis du har en empatisk holdning og jobber for de ansatte, og klarer å formidle problemer på ledelsesnivå mot arbeiderne på en måte som de forstår, så burde du gjøre det. Hvis du er en person som bevisst bruker makt for å holde arbeiderne i mørke, så burde du ikke gjøre det. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Jeg jobber i et forholdsvis nytt firma med 20-30 ansatte . Jeg har en rolle i firmaet hvor blant annet ansvaret for HMS, elsikkerhet og brann forebygging naturlig faller på meg. Jeg har med andre ord ansvar for å skape systemer for internkontroll, lage digitale avvikskjema, innhente og gjøre FDV datablader lett tilgjengelig, skaffe brann og kjemisk skap, sørge for at alle på bygget har lest branninstruksene Etc etc. Vi skal nå velge verneombud og jeg lurte på hvordan en best løser det? Bør jeg melde meg frivillig til å bli stemt frem? Er dette en persom som bør være i tillegg til meg? Bør rollen splittes opp? HMS-Ansvarlig jobber for bedriften mens et Verneombud jobber for de ansatte. Verneombud bør ikke være en del av ledelsen men en eller flere ( ut fra størrelse på bedriften, kommer an på både mengde folk og fysisk størrelse) av de på gulvet som jobber. husk at de skal ha godkjent kurs som verneombud og få tildelt tid utenom side faste oppgaver til og utføre vervet, kan være alt fra en avtal med nærmeste leder at han kan stikke når det passer til fast avsatt tid til og utføre vervet, når jeg var HVO for en større oljebedrift var dette regnet som en 50% stilling hvor jeg hadde fast kontor tid og jobbet sammen med QHSSE avdelingen. det er jo naturlig at du og vo jobber sammen, hvor du kan tildele oppgaver som passer for vo og utføre samt at han kommer til deg med problemer som bedriften må løse. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå