Odd R. Valmot Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Motorsyklister er overrepresentert i ulykkesstatistikken, men de får også hjelp av teknologiutviklingen.Teknologiske fremskritt gjør det litt mindre farlig å kjøre motorsykkel Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Noe av moroa med motorsykkel er vel spenningen og faremomentet, og opplevelsen av å kontrollere eget liv? ( I tillegg til den frie følelsen av vind/fart?)Hvis ikke kunne man utstyre syklene med veltebøyler rund baut, - med innebygde sikkerhets-puter, som biler har. 2 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Noe av moroa med motorsykkel er vel spenningen og faremomentet, og opplevelsen av å kontrollere eget liv? ( I tillegg til den frie følelsen av vind/fart?) Hvis ikke kunne man utstyre syklene med veltebøyler rund baut, - med innebygde sikkerhets-puter, som biler har. Helt klart. Spesielt når det kommer til sykler i dette kaliberet. En Ducati eller en BMW S1000RR for eksempel vil være sykler man kjøper av interesse. Med hjertet, og ikke hjernen. Det er jo ikke til å komme unna at dette er "våpen på vei". Helt ekstreme krefter på svært lav vekt. Fart er jo så klart en stor grunn til ulykkene, men også det at førere kjører over evne. Videre så er det jo aspektet med at førere av motorsykler fort blir litt usynlige på veiene. Når du i tillegg får en miks av at de som kjører bil heller ikke er oppmerksomme, så blir det dessverre mye ulykker. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Noe av moroa med motorsykkel er vel spenningen og faremomentet, og opplevelsen av å kontrollere eget liv? ( I tillegg til den frie følelsen av vind/fart?) Hvis ikke kunne man utstyre syklene med veltebøyler rund baut, - med innebygde sikkerhets-puter, som biler har. Helt klart. Spesielt når det kommer til sykler i dette kaliberet. En Ducati eller en BMW S1000RR for eksempel vil være sykler man kjøper av interesse. Med hjertet, og ikke hjernen. Det er jo ikke til å komme unna at dette er "våpen på vei". Helt ekstreme krefter på svært lav vekt. Fart er jo så klart en stor grunn til ulykkene, men også det at førere kjører over evne. Videre så er det jo aspektet med at førere av motorsykler fort blir litt usynlige på veiene. Når du i tillegg får en miks av at de som kjører bil heller ikke er oppmerksomme, så blir det dessverre mye ulykker. Våpen på vei vil du ha, uansett hvilket kjøretøy du kjører. Som signaturen min sier som er inspirert av en som trimmet biler... Siden begge 2 kan nå 60-80 Kmt, så vil en påkjørsel ta livet til noen, selv om du har 100 eller 800 hester under panseret Og jeg vil tro du kan få det til like bra med en Ducati som en gammel Tempo moped... 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 (endret) Ja, og? Forskjellen på en Golf med 90 hester og en Porsche 911 Turbo med nesten 600 hk er jo at Porschen gjør alt mye mer aggressivt. Mye raskere, mye mer brutalt. Enhver person med lappen på bil kan hoppe på en scooter eller en moped, og klare seg helt fint. Det er nesten som å sykle. Be personen ta en tur på en Ducati og se hva personen sier etterpå. Hissig, ønsker høyt turtall, tung å styre, bremsene griper svært fort. Det føles rett og skremmende. Når man da kan ta lappen på en tung sykkel i en alder av 24 (og før så var det jo 18), så kan du gå inn i en motorsykkel-butikk, og komme ut med en sykkel som har 200 hk for mellom 2-300 000 kroner. Altså samme prisen som en veldig billig bil. Og du har da nesten 1 hk per kilo. Når du da, fører og sykkel kanskje rundt 300 kilo, møter en bil på 1,5 tonn, da er du rett og slett sjanseløs. Du kjører rundt på et Hellfire-missil imens de andre på veien kjører rundt i en tung conteiner Endret 26. september 2017 av Vertical^ 6 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Noe av moroa med motorsykkel er vel spenningen og faremomentet, og opplevelsen av å kontrollere eget liv? ( I tillegg til den frie følelsen av vind/fart?) Hvis ikke kunne man utstyre syklene med veltebøyler rund baut, - med innebygde sikkerhets-puter, som biler har. Tja, jeg tipper mange klarer seg uten dødsrisikoen, selv om de liker å kjøre fort med motorsykkel, og kreftene en sykkel har. AtW 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Noen kommentarer: - Motorsykler har hatt en bedre utvikling enn biler siden 80-tallet, til tross for minimal framgang på passiv sikkerhet, interessant at man kan hente så mye på andre ting. Tror artikkelen er inne på noe når det gjelder opplæring osv. - SVV sier at bedre veier er medvirkende, men jeg opplever svært lite fokus på tryggheten til motorsyklister i SVVs veiplanlegging, ting som gjerder som er ok for motorsyklister blir knapt vurdert, virker ikke som man tenker særlig mye på det. AtW Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Sandkassepolitikk lenge leve..... Noen av oss VIL utsettes for litt risiko, og vi lever i et fritt land. La oss være i fred med det, vi finner bare på noe annet dumt, når noen prøver å bote på det første..... 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Noe av moroa med motorsykkel er vel spenningen og faremomentet, og opplevelsen av å kontrollere eget liv? ( I tillegg til den frie følelsen av vind/fart?) Hvis ikke kunne man utstyre syklene med veltebøyler rund baut, - med innebygde sikkerhets-puter, som biler har. Du er inne på noe her. Pluss dødvekten som et airbagsystem legger til, det gjør voldsomt mye skade på en RR der vekta er pint helt ned til minimum, og kjøreegenskapene er deretter. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Noe av moroa med motorsykkel er vel spenningen og faremomentet, og opplevelsen av å kontrollere eget liv? ( I tillegg til den frie følelsen av vind/fart?) Hvis ikke kunne man utstyre syklene med veltebøyler rund baut, - med innebygde sikkerhets-puter, som biler har. Tja, jeg tipper mange klarer seg uten dødsrisikoen, selv om de liker å kjøre fort med motorsykkel, og kreftene en sykkel har. AtW Vi klarer oss enda bedre uten de 20 kiloene(?) ekstra som dette systemet dødlaster sykkelen med. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Noen kommentarer: - Motorsykler har hatt en bedre utvikling enn biler siden 80-tallet, til tross for minimal framgang på passiv sikkerhet, interessant at man kan hente så mye på andre ting. Tror artikkelen er inne på noe når det gjelder opplæring osv. - SVV sier at bedre veier er medvirkende, men jeg opplever svært lite fokus på tryggheten til motorsyklister i SVVs veiplanlegging, ting som gjerder som er ok for motorsyklister blir knapt vurdert, virker ikke som man tenker særlig mye på det. AtW Helt enig her. "Eggdelere" kaller vi disse nye autovernene, med langsgående stålwire. Rart dette slipper så lett igjennom en organisasjon som snakker i det vide og det brede om trafikksikkerhet og nullvisjon. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Noe av moroa med motorsykkel er vel spenningen og faremomentet, og opplevelsen av å kontrollere eget liv? ( I tillegg til den frie følelsen av vind/fart?) Hvis ikke kunne man utstyre syklene med veltebøyler rund baut, - med innebygde sikkerhets-puter, som biler har. Tja, jeg tipper mange klarer seg uten dødsrisikoen, selv om de liker å kjøre fort med motorsykkel, og kreftene en sykkel har. AtW Vi klarer oss enda bedre uten de 20 kiloene(?) ekstra som dette systemet dødlaster sykkelen med. Hvilken system? Elektronisk motorstyring og ABS? Neppe, du vet at proffene bruker antispinn om de får lov? AtW 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Noen kommentarer: - Motorsykler har hatt en bedre utvikling enn biler siden 80-tallet, til tross for minimal framgang på passiv sikkerhet, interessant at man kan hente så mye på andre ting. Tror artikkelen er inne på noe når det gjelder opplæring osv. - SVV sier at bedre veier er medvirkende, men jeg opplever svært lite fokus på tryggheten til motorsyklister i SVVs veiplanlegging, ting som gjerder som er ok for motorsyklister blir knapt vurdert, virker ikke som man tenker særlig mye på det. AtW Helt enig her. "Eggdelere" kaller vi disse nye autovernene, med langsgående stålwire. Rart dette slipper så lett igjennom en organisasjon som snakker i det vide og det brede om trafikksikkerhet og nullvisjon. Eggdelere er oppskrytt, problemet er ikke wirere (og de har uansett blitt faset ut), men ubeskyttede stolper, som dreper mange motorsyklister. Når motorsyklister dør av eksterne objekter, så skjer det svært ofte i veiens sikkerhetssone, rundt 70% av tiden om jeg ikke husker feil. Ikke noe SVV har noen grunn til å være særlig stolte av. (MC er ikke den eneste tohjulingen som blir stemoderlig behandlet i SVVs planlegging forøvrig) AtW 6 Lenke til kommentar
stig-runes Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Noe av moroa med motorsykkel er vel spenningen og faremomentet, og opplevelsen av å kontrollere eget liv? ( I tillegg til den frie følelsen av vind/fart?) Hvis ikke kunne man utstyre syklene med veltebøyler rund baut, - med innebygde sikkerhets-puter, som biler har. Sikkerhetstiltakene på moderne sykler merker du lite til før du nærmer deg grensen hvor de redder ræva di fra masse vondt. Er stort sett bare folk som ikke har kjørt moderne sykler som mener det fjerner noe av gleden ved å kjøre... Onkel blå og gamle tanter er rød i trynet lenge før du har pushet en zx-10r til den må trå inn for å hindre deg fra å gå over styret eller spinne ut... Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Noe av moroa med motorsykkel er vel spenningen og faremomentet, og opplevelsen av å kontrollere eget liv? ( I tillegg til den frie følelsen av vind/fart?) Hvis ikke kunne man utstyre syklene med veltebøyler rund baut, - med innebygde sikkerhets-puter, som biler har. Tja, jeg tipper mange klarer seg uten dødsrisikoen, selv om de liker å kjøre fort med motorsykkel, og kreftene en sykkel har. AtW Vi klarer oss enda bedre uten de 20 kiloene(?) ekstra som dette systemet dødlaster sykkelen med. Hvilken system? Elektronisk motorstyring og ABS? Neppe, du vet at proffene bruker antispinn om de får lov? AtW Nå var tema for debatten airbag da men.... Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Noe av moroa med motorsykkel er vel spenningen og faremomentet, og opplevelsen av å kontrollere eget liv? ( I tillegg til den frie følelsen av vind/fart?) Hvis ikke kunne man utstyre syklene med veltebøyler rund baut, - med innebygde sikkerhets-puter, som biler har. Sikkerhetstiltakene på moderne sykler merker du lite til før du nærmer deg grensen hvor de redder ræva di fra masse vondt. Er stort sett bare folk som ikke har kjørt moderne sykler som mener det fjerner noe av gleden ved å kjøre... Onkel blå og gamle tanter er rød i trynet lenge før du har pushet en zx-10r til den må trå inn for å hindre deg fra å gå over styret eller spinne ut... Jeg ser allerede 60 år gamle gubber på BMW GS som kjører ræva av meg på bakhjulet på regnvåt asfalt. De bare gir full gass de, så gjør selvfølgelig autopiloten resten. Stoler blindt på at udyret virker, med livet som innsats. Hva da den dagen han glemmer å skru på autopiloten, eller at systemet svikter.... Har du kjørt wheelie på manuell modus, og fortsatt kjører wheelie som om autopilot ikke eksisterte, så har du faktisk en sjanse den dagen systemet svikter, eller du glemmer å sette brytern i rett posisjon. Grei tommelfingerregel: Kan du ikke kjøre 1000cc RR helt manuelt, så bare ligg unna uansett. Selv om du får det til, med autopilot. Lenke til kommentar
stig-runes Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 (endret) Noe av moroa med motorsykkel er vel spenningen og faremomentet, og opplevelsen av å kontrollere eget liv? ( I tillegg til den frie følelsen av vind/fart?) Hvis ikke kunne man utstyre syklene med veltebøyler rund baut, - med innebygde sikkerhets-puter, som biler har. Sikkerhetstiltakene på moderne sykler merker du lite til før du nærmer deg grensen hvor de redder ræva di fra masse vondt. Er stort sett bare folk som ikke har kjørt moderne sykler som mener det fjerner noe av gleden ved å kjøre... Onkel blå og gamle tanter er rød i trynet lenge før du har pushet en zx-10r til den må trå inn for å hindre deg fra å gå over styret eller spinne ut... Jeg ser allerede 60 år gamle gubber på BMW GS som kjører ræva av meg på bakhjulet på regnvåt asfalt. De bare gir full gass de, så gjør selvfølgelig autopiloten resten. Stoler blindt på at udyret virker, med livet som innsats. Hva da den dagen han glemmer å skru på autopiloten, eller at systemet svikter.... Har du kjørt wheelie på manuell modus, og fortsatt kjører wheelie som om autopilot ikke eksisterte, så har du faktisk en sjanse den dagen systemet svikter, eller du glemmer å sette brytern i rett posisjon. Grei tommelfingerregel: Kan du ikke kjøre 1000cc RR helt manuelt, så bare ligg unna uansett. Selv om du får det til, med autopilot. "Autopiloten", som du kaller ABS/TC-sytemene, er på som standard, og slås som regel på igjen når du skrur på tenninga dersom du skulle ha deaktivert dem en gang, så det argumentet faller bort ganske raskt. Ikke er det noen bryter man kan sette i feil posisjon heller... Dersom gamle gubber kjører ræva av deg på bakhjulet på regnvåt asfalt, så betyr det kanskje at de har litt mer erfaring på våt vei enn deg? Selv kjører jeg mye på bane med min, og klarer fint å kjøre uten TC, men pleier som regel å la det være på, da den hjelper meg å få mer ut av sykkelen f.eks opp av slakteren på RS. Det er også veldig morsomt å ligge med sladd på våt asfalt ... Det er forøvrig ikke det samme å kjøre med wheelie med og uten wheeliecontrol. Du må "ta i" og "satse" my mer for å få sykkelen opp, osv. Når noe we galt med TC/WC-systemene lyser instrumentpanelet opp som et juletrelys, så jeg tviler på at du ville ignorert dette og likevel prøvd på en wheelie, men om du gjorde det, og satset like hardt som man må med TC/WC på, så tror jeg du fort ville ligget på ryggen uten sykkell. Dersom du kjører wheelie med foten klar på bakbremsen, slik du burde uavhengig av TC/WC, kan det være du klarer å regulere den... På sykkelen min er det lettere å kjøre på hjulet med TC/WC avslått. De er der for å forhindre/begrense denne typen kjøring, ikke for å gjøre det lettere... Endret 3. oktober 2017 av RSUBR1AA Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Noe av moroa med motorsykkel er vel spenningen og faremomentet, og opplevelsen av å kontrollere eget liv? ( I tillegg til den frie følelsen av vind/fart?) Hvis ikke kunne man utstyre syklene med veltebøyler rund baut, - med innebygde sikkerhets-puter, som biler har. Tja, jeg tipper mange klarer seg uten dødsrisikoen, selv om de liker å kjøre fort med motorsykkel, og kreftene en sykkel har. AtW Vi klarer oss enda bedre uten de 20 kiloene(?) ekstra som dette systemet dødlaster sykkelen med. Hvilken system? Elektronisk motorstyring og ABS? Neppe, du vet at proffene bruker antispinn om de får lov? AtW Nå var tema for debatten airbag da men.... Alt mulig rart har blitt nevnt, i artikkelen ble også elektronisk motorstyring og ABS omtalt ganske mye. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå