Leroy Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Heisann! Innstallerte Mandrake 9.2 i dag etter et par måneder uten Linux. Innstallasjonen gikk greit for seg. Alt ble funnet og konfigurert. Men når jeg skal boote første gangen så stopper det når KDE skal lastes inn, og jeg får noe feilmeldinger. Har prøvd å boote flere ganger men det samme skjer. Feilmeldingene jeg får er disse: [quote](WW) RADEON: No maching Device section for instance (BusID PCI:2:0:1) found (EE) No devices detected Fatal server error: no screens found[/quote] Skjermkortet er et Radeon 9600np. Er det noen her som har noen som helst anelse om hva som kan være galt? Lenke til kommentar
dex0r Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Har du støtte for ATI Radeon 9600 i kernelen din? Lenke til kommentar
DCreator Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Ev. om du er desperat etter Xen din kan du prøve å bruke SVGAlib driverne... tror det står om de på man startx eller man "konfigfila til X". Konfigfila til X ligger i /etc/X11 og heter noe med "XFREE86CONF" eller liknende. Eller så kan du se om det er noe annet galt, enn at du mangler driverne til skjermkortet ditt, f.eks en "filleting" i configen din Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Jeg hadde den feilen - lenge.. Men hvordan jeg fikset det aner jeg ikke, men har visst gjort det nå... :o Lenke til kommentar
Leroy Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Okey, takk for hjelp så langt! Får grave meg ned i diverse config filer og sjekke litt... Lenke til kommentar
DCreator Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Har du forresten prøvd å skrive noe som "xinit" istedenfor "startx". Om xinit starter, men ikke startx, kan det være en feil med windowmanageren din eller noe... tviler igrunnen på det, men du kan jo altids prøve. Om du starter "xinit" så får du vanligvis consolen din i et grafisk miljø, men uten vindubehandlingsystem. Der kan du skrive noe som "startkde &" eller "fluxbox &" eller liknende... Lenke til kommentar
iDude Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Feilmeldingene jeg får er disse: (WW) RADEON: No maching Device section for instance (BusID PCI:2:0:1) found(EE) No devices detected Fatal server error: no screens found Skjermkortet er et Radeon 9600np. Er det noen her som har noen som helst anelse om hva som kan være galt? Prøv å starte X på denne måten: X -scanpci så åpner du /var/log/Xfree86.0.log. Du skal da få en liste over Kortene X finner. Se om du finner ATI-kortet ditt, legg merke til strengen av type "XX:XX:XX" som står foran kortet ditt. Stemmer den med BusID'en som du fikk i feilmeldingen? Om ikke bør du se i /etc/X11/XF86Config om BusID er spesifisert der. Let deg fram til Seksjonen som omhandler grafikkortet ditt, og prøv å sette inn rett BusID der: BusID "PCI:XX:XX:X" der "XX:XX:XX" er busid'en du fant i logfila. Start oppigjen X og kryss fingrene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå