Gå til innhold

Gode aktive høytalere til PC bruk

Tmz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noe lydmessig forskjell på vanlig jack vs xlr? Ser ikke ut som noen av stereobutikkene i nærheten selger den type kabel, men kan få tak i overgang til minijack.

Full balansert er alltid best så lenge hele kjeden er balansert; fra ubalansert minjack har det ingen betydning.

Forøvrig er både xlr og jack balansert på høytalerne.

Lenke til kommentar

Vil du ha rimelig og enkel forforsterker/lydkort/dac osv, kan du hanke inn en slik https://evenstadmusikk.no/produkter/studio-/-data/lydkort/steinberg-ur22-mkii-usb-audio-and-midi-interface-1084338-p0000078925?gclid=CjwKCAjw3rfOBRBJEiwAam-GsAfZIdKCdm6H5wNH2nVUmqHE8NX084d8RVYB5kGMLGDKWo6GfwM5kxoCyOEQAvD_BwE eller noen lignende produkter. Like bra lyd som det meste innen hifi, men ser ikke ut og koster lite.

Om du etter hvert skaffer deg skikkelig forforsterker med balanserte utganger, kobler du direkte med xlr. Evt kombiprodukter som Parasound ZDac, Audiolab m-dac og lignende vil gi deg topp lyd og du slipper overganger osv.

Lenke til kommentar

Men ifra pcen har jeg jo kun minijack utgang. Hjelper det med forforsterker når jeg ikke har lydkort i PCen?

Du har USB? Saken Pop linker til vil fungere utmerket; forklar dem hva den skal brukes til så finner de rette kabler også.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Produktene jeg nevnte kan ta usb inn. De trenger heller ikke egen installert usb-driver, benytter generisk windows-driver.

Da får du digitalt ut, konvertering tar den eksterne dacen seg av og du kan oppleve et løft på lyden i forhold til grumset som kommer fra analogporten på pc (jack).

Lenke til kommentar

Bruker selv Focusrite 2i2; for mikrofon (inngang)... men den fungerer også som DAC/pre. Det er selvsagt lov å spørre gutta på evenstad hva de anbefaler. De har edruelig forhold til pris og anbefaler vanligvis kun skikkelig produkt når det gjelder kvalitet

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ser de selger det steinberg lydkortet på gitarhuset på alnabru så kan jo få tak i det idag. Da slipper jeg jo forsåvidt å kjøpe lydkort til pcen som jeg hadde planer om å kjøpe uansett.

Ja innen dette området er jeg ganske blank  :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe denne hos 4sound i Oslo (de har to butikker der). Fungerer helt fint.
Steinberg ampen er veldig bra, yamaha pre-amper i den om jeg ikke tar feil, så det er skikkelig saker, men litt overflødig om du ikke skal koble til instrumenter/mic 

EDIT: du har kjøpt ampen allerede, og du har støy?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Et annet problem er at jeg har mye statisk støy fra høytaler, selv uten signalkabler tilkoblet. Hva i all verden kan dette komme av?

Jeg har det samme problemet på min balanserte effektforsterker; enten må jeg ha bøyle på den balanserte pluggen bak (mellom pin 3 og 1 om jeg husker rett); eller så må jeg koble til balansert pre. Jeg mistenker det samme gjelder disse høyttalerne; du må sannsynligvis koble noe til eller henger pin 3 signalet fritt (som ikke er en god plan).

Lenke til kommentar

Har kjøpt ampen ja, og har masse støy. Tror det er ifra høyttalerforsterkeren i seg selv siden jeg får støy uten å koble jack'en inn i høytaleren. Ganske irriterenes. Hva er en bøyle for noe? En lask? Lyden er jeg derimot veldig imponert over, men all den støyen ødelegger :\

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Støyen er uavhengi av volum, med mindre jeg skrur dem helt ned på 1. Men det er audio interfacen som lager mest støy. Når jeg går inn på et spill f.eks er det ekstremt mye støy. Den støyen er såpass ille at jeg ville fortrukket noen logitech høytalere til 199 kroner fremfor sånn det er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...