Tmz Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Hei Trenger tips til høytalere som jeg skal koble til den stasjonære pcen, derav aktive. Blir hovedsakelig brukt til spill/musikk. Har ikke noe bestemt budsjett, men vil legge meg på en pris som gir mest mulig for pengene. Skal jeg ha skikkelig lyd går jeg i stua uansett. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Et par aktive studiomonitorer bør vel gjøre jobben bra. Gir mye lyd for pengene, vesentlig mer enn typiske datahøyttalere ala Logitech. Feks: https://evenstadmusikk.no/produkter/studio-/-data/monitorer-(aktive)/fluid-audio-f5-par-hvit-1084081-p0000078365 https://evenstadmusikk.no/produkter/studio-/-data/monitorer-(aktive)/jbl-lsr305-nb-pris-pr-stk-1060523-p0000033778 Her kan du bruke USB-lydkort for best resultat hvis du har/vil ha det, evt en kabel som dette: https://evenstadmusikk.no/produkter/kabler-og-plugger/overgangskabler/klotz-y-kabel-stmjx2j-mono-2-m-1014748-p0000004864 Evt disse om du vil ha noe mindre og billigere. Har brukt de selv. https://evenstadmusikk.no/produkter/studio-/-data/monitorer-(aktive)/mackie-cr4-studio-monitorer-par-1071070-p0000066118 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 De JBL LSR305 som Knewt linker til skal visstnok være veldig bra! Så jeg ville nok sett på de ja. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Jepp. LSR305 låter veldig bra. Det gjør forsåvidt Fluid også. Har hørt begge selv om jeg ikke har eid de. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Har et par LSR305 hjemme selv til nr 3 anlegg. Skulle ha noe rimelig til tv-stue, som går til tegnefilmer for ungene osv. Da var det ekstra positivt når audiofile kompiser anslår prisen til ca 15000 (de kostet meg vel 2600 for et par + en evt pre). Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 28. september 2017 Forfatter Del Skrevet 28. september 2017 Tror jeg går for LSR305. Tenker å klare meg uten sub, hvordan er disse på de lave frekvensene? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Vil ikke tro du har noe behov for sub. 43 Hz - 24 kHz i følge specs. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Går virkelig dypt for størrelsen. Bare gi dem litt luft på baksiden så du slipper ooomfh i bassen. Som det er med alle høyttalere med bassport bak. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 28. september 2017 Forfatter Del Skrevet 28. september 2017 Okei, da var de bestilt Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 De JBL LSR305 som Knewt linker til skal visstnok være veldig bra! Så jeg ville nok sett på de ja. Det tror jeg er å ta litt hardt i. Til 1395 får man ikke bra høyttalere, jeg ville heller gått for hodetelefoner i denne prisklassen (selv det er ikke mye å hoppe i taket over). Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Yamaha HS7 gjør også denne jobben utmerket. Kjente høyttalere som er brukt i mange store studioer omkring i verden Uansett, man får mye høyttaler i en studiomonitor til 1-2-3000 pr stk 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 (endret) De JBL LSR305 som Knewt linker til skal visstnok være veldig bra! Så jeg ville nok sett på de ja. Det tror jeg er å ta litt hardt i. Til 1395 får man ikke bra høyttalere, jeg ville heller gått for hodetelefoner i denne prisklassen (selv det er ikke mye å hoppe i taket over). Da er det mange som er uenige med deg. Har du hørt disse? Han er ute etter høyttalere, ikke hodetelefoner og det at man ikke får gode hodetelefoner, eller aktive høyttalere til rett under 3000,- er bare tull. Det er ikke noe high-end, men kan fortsatt være bra innenfor prisklassen. Endret 29. september 2017 av PatSharpX 4 Lenke til kommentar
Palewing Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 (endret) De JBL LSR305 som Knewt linker til skal visstnok være veldig bra! Så jeg ville nok sett på de ja. Det tror jeg er å ta litt hardt i. Til 1395 får man ikke bra høyttalere, jeg ville heller gått for hodetelefoner i denne prisklassen (selv det er ikke mye å hoppe i taket over). Da er det mange som er uenige med deg. Har du hørt disse? Han er ute etter høyttalere, ikke hodetelefoner og det at man ikke får gode hodetelefoner, eller aktive høyttalere til rett under 3000,- er bare tull. Det er ikke noe high-end, men kan fortsatt være bra innenfor prisklassen. For et halvt år siden ville jeg vært enig med TGB. Men det var før jeg hørte LSR305. Jeg kjøpte dem, etter noen uker hvor jeg leste meg opp på relevante høytalere, fordi jeg ønsket å ha noe jeg kunne bruke for "casual" lytting, slik at jeg slapp å ha på meg HD 800 eller HD 650 fra Sennheiser på hodet hele tiden. Jeg har kun brukt hodetelefoner i snart 10 år. Da jeg fikk LSR305 ble jeg blåst bort av hvor bra de låt. De var såpass bra, at jeg begynte å lytte til dem istedenfor hodetelefonene mine. Selvsagt hadde HD 800 (med skikkelig forsterker) enda mer detaljer, men lyden fra høytalerne var såpass bra at jeg klarte meg helt fint (og jeg har mislikt det meste jeg har hørt av høytalere det siste tiår). Dette gjorde meg klar over 705P, også fra JBL, som skulle komme ut denne sommeren, og etter mer lesing bestilte jeg dem. Mottok dem ikke før for noen uker siden, og jeg vet ikke hvor mange andre i Norge som evt. har skaffet dem enda (om noen). Det jeg kan si er selv om disse har mer detaljer og kraftigere lyd enn LSR305, så har jeg fremdeles ingen problemer med å anbefale LSR305 enhver dag, selv om jeg solgte dem etter bare noen måneder med bruk. Endret 29. september 2017 av Palewing 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Jeg har gode erfaringer med bruk av studiomonitorer selv. De er jo laget for å brukes gjerne på/ved en pult og ikke fulle hele rom med lyd. Disse oppgavene klarer de ofte veldig bra. Men det er jo studiolyd og ikke hifilyd, så de skal jo farge lyden så lite så mulig, så det kan bli litt nøytralt/kjedelig for noen. Dette er bare en generell sak om monitorer, gjelder ikke nødvendigvis alle. Har dessverre ikke fått hørt de de LSR305 selv, men har erfaringer med monitorer fra Adam, KRK og Samson fra før av. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Greia er vel som Pat sier, at studiomonitorene gir deg få overraskelser. De farger ikke lyden nevneverdig, med et unntak av en KRK modell jeg fikk høre som var kun mellomtone og virket nærmest uegnet til å ha det moro med musikken. Så er det vel nedsiden med de at sjelden kommer med pianolakk og utseende som kanskje mest virker inn på våre partnere av hunnkjønnet. Men om du forteller at den koster under halvparten av hifi-utgaven av høyttaleren er de gjerne mer medgjørlige. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 Som sagt så har jeg hifi anlegg i stua, så trenger ikke høytalere til 10 talls tusen. Fikk forøvrige høytalerne i posten idag men fulgte med fint lite av kabler. Så det jeg lurer på er egentlig hva trenger jeg av kabler? Og er det noe sted i nærheten av Oslo/Romerike som selger den type kabler? Er en XLR jack og en annen slags innput inngang på høytaleren som jeg ikke helt vet hva er. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Som sagt så har jeg hifi anlegg i stua, så trenger ikke høytalere til 10 talls tusen. Fikk forøvrige høytalerne i posten idag men fulgte med fint lite av kabler. Så det jeg lurer på er egentlig hva trenger jeg av kabler? Og er det noe sted i nærheten av Oslo/Romerike som selger den type kabler? Er en XLR jack og en annen slags innput inngang på høytaleren som jeg ikke helt vet hva er. Ta bilde av baksiden av høyttalerne; så kan vi kanskje bistå. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 Også har jeg jo vanlig minijack utifra pcen. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Ser ut som du trenger noe i den retningen her: https://www.thomann.de/gb/cae_adapterkabel_xlrminiklinke.htm alternativt minijack => jack. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 Er det noe lydmessig forskjell på vanlig jack vs xlr? Ser ikke ut som noen av stereobutikkene i nærheten selger den type kabel, men kan få tak i overgang til minijack. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå