Harald Brombach (digi.no) Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Men et uheldig valg på 1970-tallet kan ha hindret den store utbredelsen.Etter 50 år er sporene etter Simula fortsatt svært dype (Ekstra) Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Tusen takk for en flott gjennomgang. Jeg tror faktisk Simula ble brukt i in105 frem til omtrent 1999, ikke 1996 som det sto i artikkelen. Jeg ble lærte iallfall Simula i høsten 1997 når jeg tok in105 på Ifi med Bjørn Kirkerud som underviste og en helt fantastisk gruppelærer (Torsten Kirschner). Det var uten tvil fantastisk gøy og simula var helt perfekt for å lære objektorientert programmering. Ellers snublet jeg over det at Simula 67 hadde coroutines. Det er jo litt morsomt, nå som coroutines er på vei tilbake (tror det er gått inn i C++20 tror jeg). Det ble aldri brukt i oppgavene jeg fikk den gang. Jeg forsøkte å bygge cim på macos for et par dager siden. Jeg fikk det ikke til å bygge - hvis noen har fått det til så hadde det vært morsomt å høre om det. Lenke til kommentar
Harald Brombach (digi.no) Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Tusen takk for en flott gjennomgang. Jeg tror faktisk Simula ble brukt i in105 frem til omtrent 1999, ikke 1996 som det sto i artikkelen. Du har nok helt rett. Kilden jeg brukte, omtalte UiB, ikke UiO som jeg trodde. Kun min feil. Jeg hørte i dag, på Ifi ved UiO, at Simula ble brukt fram til ca. 1998. Har korrigert i saken. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Jeg forsøkte å bygge cim på macos for et par dager siden. Jeg fikk det ikke til å bygge - hvis noen har fått det til så hadde det vært morsomt å høre om det. Lurer på om du ikke kan finne cim i Homebrew. Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Jeg forsøkte å bygge cim på macos for et par dager siden. Jeg fikk det ikke til å bygge - hvis noen har fått det til så hadde det vært morsomt å høre om det. Lurer på om du ikke kan finne cim i Homebrew. Dessverre. Men nå har jeg fått hacket til en versjon som til slutt kompilerer. cim er skrevet på en tid med litt mer tilgivende kompilatorer enn vi har idag, gitt. Jeg kan sikkert pushe det jeg har til github eller noe. Problemet er at jeg ikke kommer til å greie å fikse problemet hvis jeg støter på noe mer komplisert problemer, f.eks. så er det ikke sikkert at C-koden som blir generert alltid vil kompilere. $ cat hello.sim Begin outtext("Hei verden!"); outimage; End; $ ./hello Hei verden! Weee! 2 Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Her er en versjon av cim som kompileres av clang 3.8 (OS X 10.13).https://github.com/perbu/cim Lenke til kommentar
quantum Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Jeg forsøkte å bygge cim på macos for et par dager siden. Jeg fikk det ikke til å bygge - hvis noen har fått det til så hadde det vært morsomt å høre om det. Lurer på om du ikke kan finne cim i Homebrew. Dessverre. Men nå har jeg fått hacket til en versjon som til slutt kompilerer. cim er skrevet på en tid med litt mer tilgivende kompilatorer enn vi har idag, gitt. https://www.item.ntnu.no/studies/courses/ttm4110/simulademos/simula Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 De første maskinene de benyttet var jo Univac 1100-serien, ikke akkurat sammenlignbart med dagens maskiner, men det funket. Her er Dahl og Nygaard foran utskrifter fra en 1107 (man hadde jo ingen skjerm). Usikker på hvem herremannen i midten er, kanskje noen andre vet ? 1 Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 (endret) Jeg forsøkte å bygge cim på macos for et par dager siden. Jeg fikk det ikke til å bygge - hvis noen har fått det til så hadde det vært morsomt å høre om det. Lurer på om du ikke kan finne cim i Homebrew. Dessverre. Men nå har jeg fått hacket til en versjon som til slutt kompilerer. cim er skrevet på en tid med litt mer tilgivende kompilatorer enn vi har idag, gitt. https://www.item.ntnu.no/studies/courses/ttm4110/simulademos/simula Den fungerer ikke. Brew forsøker å klone https://github.com/eriknyh/homebrew-cim og denne finnes ikke evt. er satt til å være privat. Kildekoden-nedlastingen fungerer heller ikke, samme github-bruker. Men på speilet var det en cim 5.2 og denne ser ut til å være fikset slik at den kompilerer. Endret 27. september 2017 av Per Buer Lenke til kommentar
quantum Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Den fungerer ikke. Fungerer fint for meg. Men det er en god stund siden jeg installerte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå