c-audio Skrevet 26. september 2017 Rapporter Del Skrevet 26. september 2017 Jeg er på jakt etter en elsykkel for å sykle til jobb. Bor i Tromsø, det er ca 8 km hver vei. Stort sett flatt, men nokså bratt i to partier. Samt over ei bru. Noen som vil gi meg noen råd? Hva bør jeg se etter, hva funker/funker ikke til mitt bruk etc. Tenkte å bruke ca 25.000, men kan strekke meg til 30.000 for den rette sykkelen. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 26. september 2017 Rapporter Del Skrevet 26. september 2017 (endret) Jeg er på jakt etter en elsykkel for å sykle til jobb. Bor i Tromsø, det er ca 8 km hver vei. Stort sett flatt, men nokså bratt i to partier. Samt over ei bru. Noen som vil gi meg noen råd? Hva bør jeg se etter, hva funker/funker ikke til mitt bruk etc. Tenkte å bruke ca 25.000, men kan strekke meg til 30.000 for den rette sykkelen. Du trenger full-størrelse skjermer fremme og bak, da slipper du å komme frem søkkvåt på jobb. Se etter en kraftig krank-motor, ikke stol på oppgitt effekt, 250watt sier lite om ytelser til motoren siden det ikke er noen standardisert målemetode. Litt som med forsterkere hvor 80watt kan være bedre enn 1000 watt. Loven sier maks 250W gjennomsnittlig effekt, ellers har du en registreringspliktig moped. Gode motorer har peak-effekt langt over 250W og er likevel lovlig, dette hjelper på opp bakkene. Kjøp med en god fotpumpe med trykkmåler, det er et must. Jeg anbefaler en sykkel med god dekklaring, altså at gaffel og ramme har plass til bredere dekk, da kan du sette på piggdekk og sykle om vinteren også. Bagasjebrett og veske under top-tuben er greit for å ha plass til ting. Ryggsekk er ikke det diggeste å sykle med selv om du sitter ganske oppreist på slike sykler. Og kjøp en skikkelig sykkellås i kjetting, gjerne to stykker om du skal parkere den på offentlig sted. Rekkeviddemessig ville jeg sett på noe med 40km eller mer, da kommer du frem og tilbake og har litt ekstra å gå på om vinteren. Mye sykkelutstyr er laget for å være så lett som mulig, på bekostning av kvalitet. På en elsykkel ville jeg gått for slitesterke deler, f.eks. tunge dekk med ståltråd som er mer punkteringsdyktige enn lettvektsalternativer. Endret 26. september 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
c-audio Skrevet 26. september 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. september 2017 Jeg er på jakt etter en elsykkel for å sykle til jobb. Bor i Tromsø, det er ca 8 km hver vei. Stort sett flatt, men nokså bratt i to partier. Samt over ei bru. Noen som vil gi meg noen råd? Hva bør jeg se etter, hva funker/funker ikke til mitt bruk etc. Tenkte å bruke ca 25.000, men kan strekke meg til 30.000 for den rette sykkelen. Du trenger full-størrelse skjermer fremme og bak, da slipper du å komme frem søkkvåt på jobb. Se etter en kraftig krank-motor, ikke stol på oppgitt effekt, 250watt sier lite om ytelser til motoren siden det ikke er noen standardisert målemetode. Litt som med forsterkere hvor 80watt kan være bedre enn 1000 watt. Loven sier maks 250W gjennomsnittlig effekt, ellers har du en registreringspliktig moped. Gode motorer har peak-effekt langt over 250W og er likevel lovlig, dette hjelper på opp bakkene. Kjøp med en god fotpumpe med trykkmåler, det er et must. Jeg anbefaler en sykkel med god dekklaring, altså at gaffel og ramme har plass til bredere dekk, da kan du sette på piggdekk og sykle om vinteren også. Bagasjebrett og veske under top-tuben er greit for å ha plass til ting. Ryggsekk er ikke det diggeste å sykle med selv om du sitter ganske oppreist på slike sykler. Og kjøp en skikkelig sykkellås i kjetting, gjerne to stykker om du skal parkere den på offentlig sted. Rekkeviddemessig ville jeg sett på noe med 40km eller mer, da kommer du frem og tilbake og har litt ekstra å gå på om vinteren. Mye sykkelutstyr er laget for å være så lett som mulig, på bekostning av kvalitet. På en elsykkel ville jeg gått for slitesterke deler, f.eks. tunge dekk med ståltråd som er mer punkteringsdyktige enn lettvektsalternativer. Takk for solid svar! Trenger jeg demper foran? Har det på min vanlige sykkel nå, og syns det er behagelig, men vet ikke om det er et must? Sykler mest på asfalt, til dels med mange humper. Hvordan er syklene fra Trek og Cube med Bosch Performance CX motor til mitt bruk? Evt klarer jeg med med en Diamant Volt el.lign? Lenke til kommentar
AntonSte Skrevet 26. september 2017 Rapporter Del Skrevet 26. september 2017 Om du bare skal sykle asfalt og fin grus trenger du ikke dempegaffel. Ville sett på en hybrid el-sykkel, med 28 tommers hjul og plass til ca 50mm brede piggdekk. Lenke til kommentar
c-audio Skrevet 27. september 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. september 2017 Om du bare skal sykle asfalt og fin grus trenger du ikke dempegaffel. Ville sett på en hybrid el-sykkel, med 28 tommers hjul og plass til ca 50mm brede piggdekk. Har du noen tips til hybridsykkel med plass til 50 mm dekk? Lenke til kommentar
AntonSte Skrevet 28. september 2017 Rapporter Del Skrevet 28. september 2017 Om du bare skal sykle asfalt og fin grus trenger du ikke dempegaffel. Ville sett på en hybrid el-sykkel, med 28 tommers hjul og plass til ca 50mm brede piggdekk. Har du noen tips til hybridsykkel med plass til 50 mm dekk? Var kanskje litt drøyt av meg å påstå at du trenger plass til 50mm, men denne (https://www.birk.no/birk-e-raceway-2974) sykkelen har montert i hvert fall plass til 42mm og det bør holde. Lenke til kommentar
Ursidae Skrevet 28. september 2017 Rapporter Del Skrevet 28. september 2017 var fornøyd med min ecoride epix. anbefales, litt dyr men veldig god. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 29. september 2017 Rapporter Del Skrevet 29. september 2017 (endret) Dra på tromsøskiogsykkel så tester du trek powerfly 5. jeg fikk prøvd den og likte den godt. jeg er stor og tung, testet de bratteste bakken jeg kunne finne som går opp til Dramsveien og den hadde ingen problemer med dem, lekte meg også mye i lysløypa. Jeg sitter litt på gjerdet og håper de får den på salg snart https://www.tromsoskiogsykkel.no/sykkel/sykler/elsykkel/trek-powerfly-5-2017-elsykkel Endret 29. september 2017 av leifeinar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå