Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

normalt at mannen er sparsom?

Anbefalte innlegg

Syns det blir litt for enkelt å bare skylde på foreldrene.

Selvfølgelig er det for enkelt å legge all skyld på foreldrene, men foreldrene har stor påvirkningskraft og mulighet til å lære ungene. Det er aldri helt svart hvitt, men det kan være mer svart enn hvitt og motsatt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

foreldrene har stor påvirkningskraft og mulighet til å lære ungene. 

Vokst opp på landet og lærte at man setter tæring etter næring, altså man bruker ikke mer enn det man har, og at man må yte før man kan nyte.  I dag er jeg veldig glad for at jeg lærte det i ung alder når man ser alle de andre uten økonomisk sans. 

Når det er sagt, kan jeg godt finne på å bruke over 100K på en ferie for meg selv - men det er så også kun fordi jeg har pengene og ikke har andre forpliktelser.  Hvis man ikke skulle kunne bruke sine penger på seg selv, hva skulle man ellers bruke de på?  og en stor årsak til at jeg har de pengene er fordi jeg lever rimelig spartansk i det daglige i sammenligning med de fleste andre - jeg føler eksemeplvis ikke behov for å oppgradere telefon og TV hvert år. 

Lenke til kommentar

Tror ikke man kan kjønnsgeneralisere her. Det er masse menn som bruker enorme summer på dyre hobbyer som båt og bil, og det er stort sett menn som har problemer med gambling.

Å bruke penger på reiser er en av de beste måtene å bruke penger på. Det er ikke penger ut av vinduet, men gir opplevelser som man har med seg hele livet og man kan som gammel se tilbake på et liv som var spennende og verdt å leve. Det er det mange som vil misunne deg. Å være gjeldsfri derimot kommer ikke til å gjøre så mye for livskvaliteten din; det er bare tall på et ark.

Men slik jeg tolker deg så er problemet mer at du ikke er like interessert i å reise som hun er, og ikke hvor mye disse reisene koster. Forøvrig trenger ikke disse reisene å være så dyre som du skisserer.

Lenke til kommentar

Foreldrene hadde foreldre som hadde foreldre som hadde foreldre.. og sånn kan vi dytte ansvaret foran oss uten å måtte ta tak selv. Er enklere enn å forandre samfunnets syn på forbruket sitt da, det skal de ha. 

Fraskriver du egentlig foreldrene ansvaret for å lære ungene økonomisk sans/fornuft? Det blir vel hvertfall litt for enkelt, foreldrene skal jo i det store og hele lære barna å takle verden, og da er økonomi en passelig stor post.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at foreldrene er de eneste som kan påvirke, jeg sier at hvis noen har ansvar for å lære barna om økonomi er det foreldrene.

At det ikke hjelper er tull, da hadde all oppdragelse vært nytteløs. Noen barn venter/lar være å prøve alkohol og narkotika, eller kjører ordentlig på veien, eller har sjøvett i båt - som følge av god(og riktig utformet) oppdragelse. Klart det kan fungere.

Lenke til kommentar

Tror ikke man kan kjønnsgeneralisere her. Det er masse menn som bruker enorme summer på dyre hobbyer som båt og bil, og det er stort sett menn som har problemer med gambling.

Å bruke penger på reiser er en av de beste måtene å bruke penger på. Det er ikke penger ut av vinduet, men gir opplevelser som man har med seg hele livet og man kan som gammel se tilbake på et liv som var spennende og verdt å leve. Det er det mange som vil misunne deg. Å være gjeldsfri derimot kommer ikke til å gjøre så mye for livskvaliteten din; det er bare tall på et ark.

Men slik jeg tolker deg så er problemet mer at du ikke er like interessert i å reise som hun er, og ikke hvor mye disse reisene koster. Forøvrig trenger ikke disse reisene å være så dyre som du skisserer.

Det å bli gjeldsfri har sine fordeler. Man sikrer hus og familie mot uforutsette ting(uførhet/sykdom, eller en finanskrise).

Og vi har jo planer om å stife familie, så jeg tenker på å sikre familiens fremtid, så langt det lar seg gjøre.

En annen sak er at når man er gjeldsfri og har et nøkternt forbruk, har man råd til å gå ned i stilling. Få tid hjemme med ungene, istedenfor å være borte fra 7 om morningen til 6 om kvelden. Tid til å være ute i skog og mark og kjøpe seg en aktiv hund, og få fine naturopplevelser, få frisk luft og sunn kropp fremfor å råtne bak en kontorpult. Tid til å programmere på open-source prosjekter man brenner for istedenfor å holde i live gammel kode fra 90tallet som tilhører en konsulent-kunde.

Slike ting gir meg mer livslyst enn 3 uker i Thailand.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreldrene hadde foreldre som hadde foreldre som hadde foreldre.. og sånn kan vi dytte ansvaret foran oss uten å måtte ta tak selv. Er enklere enn å forandre samfunnets syn på forbruket sitt da, det skal de ha. 

Slutt med deg, slike kommentarer blir for teit og det vet du selv. Jeg vet at du er fornuftig basert på andre kommentarer.

Selv om det ikke kun er foreldrene sitt ansvar og selv om man ikke skal dytte alt ansvar over på foreldre (eller andre) så betyr ikke det at foreldre ikke har et stort ansvar. At samfunnet i dag har et press på seg til å ha et høyt forbruk er en ting selvfølgelig, men det betyr ikke at foreldre ikke kan påvirke i positiv retning.

Virker nesten som du mener at det kun er samfunnet generellt som har skylda for folks overforbruk, men en god oppdragelse er fortsatt gull verdt selv om sosiale medier og reklame er en ting.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Slutt med deg, slike kommentarer blir for teit og det vet du selv. Jeg vet at du er fornuftig basert på andre kommentarer.

Selv om det ikke kun er foreldrene sitt ansvar og selv om man ikke skal dytte alt ansvar over på foreldre (eller andre) så betyr ikke det at foreldre ikke har et stort ansvar. At samfunnet i dag har et press på seg til å ha et høyt forbruk er en ting selvfølgelig, men det betyr ikke at foreldre ikke kan påvirke i positiv retning.

Virker nesten som du mener at det kun er samfunnet generellt som har skylda for folks overforbruk, men en god oppdragelse er fortsatt gull verdt selv om sosiale medier og reklame er en ting.

Da foreslår jeg at du leser alle mine svar angående dette før du kommenterer, for over deg står det ''Bare fordi jeg sier A betyr ikke at jeg må mene B også.''

Lenke til kommentar

Det er da mange måter å spare på, at en vill reise trenger ikke å bety at en ikke ønsker å spare. En kjøper gjerne ikke sjokolade ila året, brus, eller enda verre snus/alkohol osv. 

Folk har forskjellige preferanser ift hva de vill bruke pengene sine på, og hvordan de vill spare. Uavhengig av kjønn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...