Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

normalt at mannen er sparsom?

Anbefalte innlegg

Er det normalt at mannen er den sparsomme i forholdet?

Kjæresten min er veldig glad i spa, dyre matvarer, men kanskje viktigst av alt: feriereiser til utlandet.

Gjerne da eksotiske steder, som Thailand, Indonesia, Sør-Amerika, etc.
Steder der en gjerne må være borte i 2 uker, for å få nytte av, da flyturen er for lang for bare 1 uke.

Ferier, som sikkert kan koste opp mot 20.000-40.000 pr person.

Og da gjerne ha minst 1 slik ferie i året, og 1 "mindre" ferie som en uke på kanariøyene.

Er jeg den eneste som tenker "Med 30.000 kunne jeg avkuttet boliglånet med X antall måneder", eventuelt " med 30.000kr kunne jeg ha tatt en måned fri fra jobben uten lønn og slappet av hjemme".

Dette ville gitt meg langt mer, enn en stressende 2-ukers reise, og 30 000 fattigere.

Er det normalt at det er mannen som tenker slik? Er det bare meg? Noen kvinner her inne som også tenker slik?

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller det forøvrig noen rolle om lånet er nedbetalt etter 24 eller 25 år?

Om man svir av 50.000 pr person(dvs 100.000 i året) på dyre ferier, er det ikke snakk om 24 eller 25 år, men kanskje 8 år vs 16 år.

Men, den sammenligningen som virkelig får meg til å tenke er det at jeg kan ta flere måneder fri fra jobb, for den prisen ferien koster. En ferie som uansett for meg igrunn er mer "stress og mas"(flyplasser, mage-sjuke, insekter, solkrem og planlegging)

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, med 100k blir det en stor sum. Noen ønsker å realisere drømmer mens de er ung, andre sparer til andre tider. Jeg er i førstnevnte gruppe, og min grunn er rett og slett at jeg ikke vet om jeg lever i morgen. Har dog ikke "lån til over pipa", men eier et passende stort hus med mulighet for familieforøkelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Betyr det noko kva som er normalt?

Dersom du ser på det som eit problem så får du diskutere saken med ho. Utgifter må alltid stå i stil med inntekter og kva ein brukar pengane på etter at faste utgifter er betalt er opp til den enkelte. Så lenge økonomien er forsvarleg så er det rett og slett snakk om prioriteringar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har samme erfaring som deg trådstarter, men jeg har funnet ut at hvis jeg overlater all planleggingen til dama får hun litt dårlig samvittighet når hun ser budsjettet for ferien og modererer seg litt.

For all del ikke noe galt med å bruke mye penger på noe man ønsker, men man må jo se det i sammenheng med hele økonomien. Nå mistenker jeg at vår økonomi ikke er like romslig som deres, men jeg kan på trass finne på å flytte penger over på sparekontoen "så de ikke er tilgjengelig" når hun begynner å snakke om noe dyrt. Vel og merke har vi ikke felles økonomi heller, hvordan er det for deg? Hvem sine penger er det som brukes på alt dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt andre summer det handlet om hos oss, men jeg (som er den kvinnelige delen) foreslo å droppe utenlandsferien i sommer fordi det ville gi meg sjansen til å jobbe to uker som ferievikar i en 100% stilling. Han ville ha ferien sin, han ville ikke dra alene, så jeg måtte dra på ferie. Selv om vår ferie var mye billigere endte det likevel med at jeg måtte ut med 10k bare i hotellutgifter istedenfor å få penger inn.

Det ville vært helt utenkelig for meg å bruke summer som det du beskrev på ferie. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

I mine forhold har jeg alltid vært den som sløser penger, mens kvinnen har vært den sparsommelige. Hun blir sur om jeg kjøper noe jeg egentlig ikke har bruk for, eller hvis jeg bruker for mye penger på en gave til henne. Sistnevnte er bare digg egentlig, men førstnevnte kan være irriterende.

Lenke til kommentar

Renter er en stor del av lånet. Det er rett og slett lønnsomt å betale ned på lånet.

Så lave som boliglånsrentene har vært nå de siste årene er dette en sannhet med modifikasjoner. Har man penger til overs, kan man få langt mer avkastning på dem enn å bruke dem på å betale ned lån. Den eneste grunnen jeg kan se til å prioritere ekstrainnbetalinger på lån nå er hvis en ikke vet om en har jobb om et par år, eller på annen måte vet eller mistenker at ens økonomiske situasjon kan forverres innen nær fremtid.

Det sagt har du selvsagt rett i at jo lenger et lån løper, jo mer renter betaler man på det generelt sett.

For øvrig, til TS: dette må da vel variere fra person til person. Jeg klarer ikke se hvordan kjønn har noe med dette å gjøre.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

For øvrig, til TS: dette må da vel variere fra person til person. Jeg klarer ikke se hvordan kjønn har noe med dette å gjøre.

Noen forslag til andre faktorer som kan skille mellom de som bruker store beløp på ren nytelse og de som ikke?

Alder?

Inntekt?

Sosiale forhold?

Gener?

Jeg leste en artikkel en stund tilbake som handlet om at folk med dårlig inntekt brukte mer på gaver enn de hadde råd til, og denne oppførselen fortsatte selv når inntekten øket. Så det kan finnes en kobling til inntekt, men igjen så vil jo det da korrelere med at kvinner bruker mer når man ser på de store tallene.

Lenke til kommentar

Hos oss er det meg(mannen) som er den økonomisk snusfornuftige. Hun kan gjerne bruke pengene hun(vi) har, mens jeg er mer sparsommelig, legger litt av til en regnværsdag og sparing. Heldigvis, nå som vi f.eks må fikse opp i større uventede avløpsproblemer, så har jeg råd til en regning på 50.000. Det hadde jeg ikke hatt om vi dro til Thailand 2 ganger i året eller kjøpte alt tøyet og nipset vi kunne kjøpt.

Lenke til kommentar

Noen forslag til andre faktorer som kan skille mellom de som bruker store beløp på ren nytelse og de som ikke?

Alder? Alder henger i noen (veldig mange) tilfeller ihop med inntekt. Jeg tror at yngre folk med dårligere inntekt vil "ta igjen" litt og oppfylle ønskene sine når de blir eldre. Men det er kanskje en 50/50 sak.

Inntekt? Folk som alltid har hatt mye penger vil gi omtrent det samme hele tiden tror jeg. Så er det "ta igjen" som nevnt over. Jeg begynte faktisk å gi mer når inntekten gikk ned.

Sosiale forhold? Definitivt. Det er viktig med status og dyre ferier er et skikkelig statussymbol. Man ser det daglig på glansbildene folk slenger ut på sosiale medier. De ønsker at folk skal se det perfekte livet, men hva som foregår bak kulissene er ofte en annen ting.

Gener? Tviler på at det har mye å si. Økonomi er i stor grad innlært.

Jeg leste en artikkel en stund tilbake som handlet om at folk med dårlig inntekt brukte mer på gaver enn de hadde råd til, og denne oppførselen fortsatte selv når inntekten øket.

Jeg har passe dårlig inntekt siden jeg har valgt å jobbe lite (mer tid til det jeg liker å gjøre er bedre enn penger) og jeg liker å gi gaver istedenfor å bruke så mye på meg selv. Jeg gir dog ikke mer enn jeg har råd til, men det kan diskuteres da jeg selvfølgelig får dårligere råd til meg selv :p

Ser det også på venner/bekjente/familie. De med litt dårlig råd gir gjerne fine gaver som muligens er litt for dyre, men de gir ikke mange gaver. Min semirike far har vel aldri gitt meg noe dyrt og fint jeg har ønsket meg.

Det er vel også slik at folk har veldig mye mer kredittkortgjeld og forbrukslån for tiden som i stor grad går til ferier. Er rimelig sikker på at jeg har lest en artikkel eller to om det.

Jeg ser også at folk med høy lønn oftere bruker over evne. De har dyre hus, biler og gjerne en båt. En del av de jeg kjenner med høy lønn er faktisk de som er blakkest :p

Totalt sett så tror jeg det handler mest om dårlig økonomisk sans og at foreldre har skylden da de ikke setter barna inn i den felles økonomien og lærer dem inntekter - utgifter = overskudd man kan bruke + at en buffer er greit og at man bør spare til det man ønsker seg. Husker min mor ble litt sur/irritert da jeg prøvde å sette min lillebror litt inn i økonomi, det er et dårlig tegn. Heldigvis så tjener han sine egne penger med plenklipping nå og forstår at man jobber for det (han er 20 år yngre enn meg så fortsatt bare barnet).

Edit; Så er det veldig viktig å lære barn at de ikke bør være misunnelige på hva andre har og får. Misunnelse er roten til mye vondt.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Nei, ikke egentlig. Jeg er ikke en gang overbevist om at sånne faktorer en gang finnes; jeg ser ikke hvorfor de skulle måtte det.

Med mindre man tar diskusjonen til filosofiske nivået "hva er det som gjør at vi er den vi er?" da. Hvorfor liker man de tingene man liker, hvorfor har man de interessene man har, og hvorfor fatter man de avgjørelsene man gjør? 

Lenke til kommentar

Syns det blir litt for enkelt å bare skylde på foreldrene. Det virker jo som om det er stor enighet i dagens samfunn at de som dør med mest leker vinner, da er det ikke rart at alle prøver å¨bruke alle pengene de har på mer, for det er jo det de skal gjøre for å være suksessrike og lykkelige, right? Triste er jo at det hjelper jo ikke hvor mye penger du har, ellers hadde aldri rike kjendiser tatt livet sitt (robin williams og linkin park duden jeg tenker på spesifikt nå:( Store deler av verden elsket dem og de hadde alle lekene de kunne ønske seg og det var rett og slett ikke nok)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...