Gå til innhold

Oppstartproblemer MacBook april 2011 - OS 10.12.6

emrossel

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en gammel Mac Book som nå har begynt å trøble i oppstarten. Problemet ser ut til å være identisk med det som er beskrevet i artikkelen under.

Til nå har jeg fått maskinen til å boote korrekt etter noen omstarter, men jeg skulle gjerne kommet til bunns i hva som forårsaker dette og jeg er jo en smule bekymret for at macen skal streike helt i løpet av den nærmeste fremtid. Jeg kan nevne at oppstaten tar mye lenger tid nå enn tidligere.

Noen som kan hjelpe meg?

https://apple.stacke...-with-half-prog

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bor i Oslo kan du vurdere å ta en tur innom Eplehjepen da de kan gi den en gratis sjekk. De drar også på "Norgesturne" så da kan du også møte dem i en av byene som er nærmest deg. Jeg vil anbefale deg å uansett sende dem en e-post med informasjon om harddisk, RAM, etc. Selv byttet jeg fra en SATA "snurr-disk" (da den ikke har lang levetid) til en SSD harddisk på min Mid-2012 MacBook, og den er som ny nå (har også byttet batteriet). De overfører alt av filer og programmer, samt kan også tilby en fysisk rens (for støv) og sjekke maskinen din grundig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du bor i Oslo kan du vurdere å ta en tur innom Eplehjepen da de kan gi den en gratis sjekk. De drar også på "Norgesturne" så da kan du også møte dem i en av byene som er nærmest deg. Jeg vil anbefale deg å uansett sende dem en e-post med informasjon om harddisk, RAM, etc. Selv byttet jeg fra en SATA "snurr-disk" (da den ikke har lang levetid) til en SSD harddisk på min Mid-2012 MacBook, og den er som ny nå (har også byttet batteriet). De overfører alt av filer og programmer, samt kan også tilby en fysisk rens (for støv) og sjekke maskinen din grundig.

Hei og takk for svar.

Jeg har vært inne på å bytte ut HDD med en SSD. Det sitter langt inne å kjøpe en ny Mac siden de er så kostbare i innkjøp. Eneste jeg lurer på er om prosessor m.v er krafig nok til å tåle dagens krav. Maskinen kom med 4 GB minne, men har lagt til 4 til hvilket er maks for denne modellen så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Hei.

Forhørte meg hos Eplehuset i forhold til bytte av harddisk og her er svaret. Hva tenker dere om tilbudet. Jeg vil uansett ikke gjøre dette selv.

"

Vi har følgende harddisker lagerført hos oss for Macbook (ikke retina) / Macbook Pro (ikke retina):

250 GB SSD til 2499 kr 

500 GB SSD til 2999 kr 

1 TB SSD til 4499 kr

2 TB SSD til 7999 kr

En SSD er vesentlig raskere enn en tradisjonell harddisk

Alle prisene er inkludert arbeid og mva. Alle harddisker kommer med to års garanti og reklamasjonsrett etter norsk lov. Harddiskene vi fører er fra Western Digital, Seagate, Samsung, Transcend og OWC. Kontakt oss for pris på original harddisk fra Apple."

Lenke til kommentar

Du bør forhøre deg med Eplehjelpen.

Jeg har erfaring med begge, og Eplehuset har jeg ikke vært fornøyd med deres serviceverksted - ga opp når en dust der inne som to ganger fiklet med maskinen min til tross for at jeg ba dem både skriftlig og muntlig at jeg ikke ønsket at han skulle røre min maskin. Når jeg fikk den igjen var ikke maskinen noe særlig bedre, til tross for at jeg hadde betalt for det via en forsikringssak, og det var t.o.m. tre løse skruer i bunnlokket.... Jeg ga opp, men kom ved en tilfeldighet ikontakt med Eplehjelpen i fjor da jeg hadde kniven på strupen da SATA harddisken min begynte å svikte - noe den gjør etter noen år, og dro til dem for å ta en rens og sjekk. Og det var som å tre inn i en annen verden. Jeg bestemte meg også da å skifte SATA disken over til en SSD, og ble fortalt at jeg ikke behøvde å oppgradere RAMen da de 8 GB jeg hadde var bra nok (de prakker ikke på deg noe unødvendig). Jeg fikk tilbake Macen min dagen etter (uten å betale noe hastegebyr, noe du må om du tar det via Eplehuset) ! Når jeg fikk maskinen min tilbake var den som ny, og det er nå gått nesten ett år - og jeg er like fornøyd med den til tross for at jeg hadde ett lite uhell i sommer som gjorde at jeg måtte bytte batteriet (noe jeg gjorde i Hong Kong da Apple Store gjør batteribytte gratis, og det var fordi jeg ikke rakk å bytte det før jeg dro til Hong Kong).

Hos Eplehjelpen kan du ta med deg maskinen din og få en gratis vurdering, og deres ekspertise er minst like bra som Eplehuset.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du bør forhøre deg med Eplehjelpen.

Jeg har erfaring med begge, og Eplehuset har jeg ikke vært fornøyd med deres serviceverksted - ga opp når en dust der inne som to ganger fiklet med maskinen min til tross for at jeg ba dem både skriftlig og muntlig at jeg ikke ønsket at han skulle røre min maskin. Når jeg fikk den igjen var ikke maskinen noe særlig bedre, til tross for at jeg hadde betalt for det via en forsikringssak, og det var t.o.m. tre løse skruer i bunnlokket.... Jeg ga opp, men kom ved en tilfeldighet ikontakt med Eplehjelpen i fjor da jeg hadde kniven på strupen da SATA harddisken min begynte å svikte - noe den gjør etter noen år, og dro til dem for å ta en rens og sjekk. Og det var som å tre inn i en annen verden. Jeg bestemte meg også da å skifte SATA disken over til en SSD, og ble fortalt at jeg ikke behøvde å oppgradere RAMen da de 8 GB jeg hadde var bra nok (de prakker ikke på deg noe unødvendig). Jeg fikk tilbake Macen min dagen etter (uten å betale noe hastegebyr, noe du må om du tar det via Eplehuset) ! Når jeg fikk maskinen min tilbake var den som ny, og det er nå gått nesten ett år - og jeg er like fornøyd med den til tross for at jeg hadde ett lite uhell i sommer som gjorde at jeg måtte bytte batteriet (noe jeg gjorde i Hong Kong da Apple Store gjør batteribytte gratis, og det var fordi jeg ikke rakk å bytte det før jeg dro til Hong Kong).

Hos Eplehjelpen kan du ta med deg maskinen din og få en gratis vurdering, og deres ekspertise er minst like bra som Eplehuset.

Oppdatering:

Grafikkdelen på hovedkortet var gått. Visstnok en kjent feil på den årgangen. da blir det ny Mac på oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...