Redaksjonen. Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Forsvaret rammes av koreansk krise.Nok en Korea-forsinkelse for Forsvarets største skip - kan tidligst leveres tre år etter at forgjengeren ble faset ut Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 "Å ja, du vil ha leveransen sluttført og levert også? Det står ikke i kontrakten, så det skal vi ha ekstrabetaling for. Ta det med ro, vi har gooooooooood tid...." 7 Lenke til kommentar
alfabeta Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 (endret) Forsvaret rammes vel strengt tatt først og fremst av sin egen inkompetanse. Byråkratene i Forsvarsdepartementet har tatt over all makt i Forsvaret så regner med det er en gjeng med advokater med teoretisk erfaring som bare har sett på kontraktpris som har tatt den endelige avgjørelsen. I slike komplekse prosjekter ender ofte det billigste opp med å bli det dyreste. Det har vært mye av dette i oljeindustrien også de siste årene før oljefesten tok slutt i 2014. Forsvaret venter ennå på helikoptre som skulle vært levert for over 10 år siden... TI ÅR SIDEN... fordi de har en kontrakt de ikke kommer seg ut av uten store kostnader. Tipper det samme gjelder her, og tipper koreanerne er fullt klar over det Endret 26. september 2017 av alfabeta 7 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Er det noen i prosjektorganisasjonene som har interesse av at disse store forsvarsprosjektene blir ferdigstilt, eller er det bare om å gjøre å få jobben til å vare så lenge som mulig? Det ser jo ut til at det konsekvent velges leverandører fra land som historisk har vist at de ikke klarer å levere hverken til riktig tid eller riktig kvalitet. Spania, Italia, Sør-Korea +++ 6 Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 enda en gang. Takk kjære staten for at vi har NAV å støtte oss til. Bygge båt i Norge er jo bare tull,da må vi reise oss fra sofaen og delta i arbeidet. 3 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Undersøkes ikke ting som den økonomiske situasjonen i verfet før man legger inn evt bestillinger? Eller er dette enda ett ledd i korrupsjonsskandalen i forsvaret? 2 Lenke til kommentar
joffeloff Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Beklager språkbruken, men hvorfor i helvete bestiller det norske forsvaret skip i Korea? For den saks skyld, hvorfor bestilles det skip i Spania? Det er den samme historien hver gang, og i mellomtiden har norske verfts kapasitet og kompetanse på krigsskip forvitret fullstendig. Komplett idioti fra ende til annen. Samtidig bestilles det sivile skip i Italia, forskningsskip som vi har ultimat kompetanse på. Hvorfor? Er det en slags bestemt agenda om å bygge ned kapasiteter her i landet? Hater politikerne sitt eget land? 4 Lenke til kommentar
0XEPS040 Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Beklager språkbruken, men hvorfor i helvete bestiller det norske forsvaret skip i Korea? For den saks skyld, hvorfor bestilles det skip i Spania? Det er den samme historien hver gang, og i mellomtiden har norske verfts kapasitet og kompetanse på krigsskip forvitret fullstendig. Komplett idioti fra ende til annen. Samtidig bestilles det sivile skip i Italia, forskningsskip som vi har ultimat kompetanse på. Hvorfor? Er det en slags bestemt agenda om å bygge ned kapasiteter her i landet? Hater politikerne sitt eget land? Fordi norske verft hadde stappfulle ordrebøker når KNM Maud ble kontrahert. Forøvrig er Korea vesentlig billigere, bla. fordi Daewoo holdes kunstig i live av Koreanske myndigheter. http://gcaptain.com/opinion-zombie-companies-like-dsme-threaten-eat-asias-future/ 1 Lenke til kommentar
Sestad Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Vi lærer visst aldri....I privat bransje har man straffegebyr på forsinkelser som indirekte skyltes verft. Det er en skam at vi nå bygger fremtidens "Norske" fartøy i utlandet. Vi har alt glemt fregatt problemene i Spania... Blir nok ett kvalitetsbygg når det en gang ferdig stilles... 1 Lenke til kommentar
alfabeta Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Beklager språkbruken, men hvorfor i helvete bestiller det norske forsvaret skip i Korea? For den saks skyld, hvorfor bestilles det skip i Spania? Det er den samme historien hver gang, og i mellomtiden har norske verfts kapasitet og kompetanse på krigsskip forvitret fullstendig. Komplett idioti fra ende til annen. Samtidig bestilles det sivile skip i Italia, forskningsskip som vi har ultimat kompetanse på. Hvorfor? Er det en slags bestemt agenda om å bygge ned kapasiteter her i landet? Hater politikerne sitt eget land? Fordi norske verft hadde stappfulle ordrebøker når KNM Maud ble kontrahert. Forøvrig er Korea vesentlig billigere, bla. fordi Daewoo holdes kunstig i live av Koreanske myndigheter. http://gcaptain.com/opinion-zombie-companies-like-dsme-threaten-eat-asias-future/ Bazan som bygde fregattene ble/blir vel også holdt kunstig i live av Spanske myndigheter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå