Ketill Jacobsen Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Vi som brukere gir også apper som installeres tillatelse og tilganger . Så man har kontroll selv over appers tilganger til sensorer , kamera, lokasjon og således medbestemmelsesrett. Men jeg er helt enig med deg ift skepsis .Og som nevnt tidligere i tråden takket jeg selv nei til dette grunnet personverns aspektet. Du er en person det går an å diskutere med og godt er det! Det at man selv kontrollerer hva apper bruker av sensorer etc ved at vi gir dem tillatelser, er per dato ikke et særlig reelt valg. Dersom en skulle si nei til all tilbakerapportering, så måtte en akseptere en anvendbarhet tilsvarende en tjue år gammel mobiltelefon. På et eller annet tidspunkt må myndighet gi oss anledning til å si nei til alskens tilbakerapporteringer til alskens firmaer og uten at vi mister muligheten til å bruke alle applikasjonene! 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Får man en sånn dings til privat bruk? Altså at den rapporterer kun til meg selv? Det kunne vært interessant å få en maskinell vurdering av egen kjørestil. Det begynner jo å bli noen år siden jeg hadde føreropplæring, det er slett ikke utenkelig at jeg har plukket opp noen uvaner på disse årene.. Ingenting i veien for å kjøpe en ODB2-enhet med BT, og så koble den opp mot app i mobilen. Da kan du hente fram svært mye info om din egen bil og kjørestil, i tillegg til å få lest av feilkoder i bilen. Foreløpig er begrensningen tilgang til og tolkning av dataene. Dess nyere bil, dess færre koder vil kunne leses eller tolkes, om ikke denne er godkjent av produsenten. Bilverkstedene betaler ganske heftig for maskiner med ODB2-leser og kodetolkningsprogram som kan lese og tolke alle servicekodene. Lenke til kommentar
threeeyes Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Dersom en skulle si nei til all tilbakerapportering, så måtte en akseptere en anvendbarhet tilsvarende en tjue år gammel mobiltelefon. På et eller annet tidspunkt må myndighet gi oss anledning til å si nei til alskens tilbakerapporteringer til alskens firmaer og uten at vi mister muligheten til å bruke alle applikasjonene! Sant, men hvordan skal en klare å si nei når det blir sammenkoplet med fordeler/tjenester/rabatter? Det er ikke nok med en advarsel, folk flest må selv kjenne på kroppen før de forstår alvoret, hvor invaderende det kan bli. Det burde blitt lovpålagt at det er ulovlig å skille på tjenester med / uten overvåkning. En bekjent av meg kom i nestenulykke, der han måtte svinge skarpt unna for å unngå kollisjon med et bil som kom inn i kjørefeltet hans. Ikke hans feil, men det kunne blitt til et dataavvik ifht overvåkningen, inkludert ukjente konsekvenser. (Kan hende at det blir vanskeligere å bytte mellom forsikringselskaper pga registert kjøreavvik i et felles liste) Enda en grunn til å ha strengere kontroll på kollektiv dataovervåking, det trenges ikke å koples til person, men til bilen/bilskiltet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 (Kan hende at det blir vanskeligere å bytte mellom forsikringselskaper pga registert kjøreavvik i et felles liste)Enda en grunn til å ha strengere kontroll på kollektiv dataovervåking, det trenges ikke å koples til person, men til bilen/bilskiltet. Men nå er jo bilskiltet koblet til personen uavhengig hvem som kjører den. Så om du låner bort din bil, og vedkommende finner ut at det kan være gøy å blåse mellom alle fotoboksene fra vestfold til vest-agder så er det jo du som i første omgang sitter med problemet. Lenke til kommentar
threeeyes Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 (endret) (Kan hende at det blir vanskeligere å bytte mellom forsikringselskaper pga registert kjøreavvik i et felles liste) Enda en grunn til å ha strengere kontroll på kollektiv dataovervåking, det trenges ikke å koples til person, men til bilen/bilskiltet. Men nå er jo bilskiltet koblet til personen uavhengig hvem som kjører den. Så om du låner bort din bil, og vedkommende finner ut at det kan være gøy å blåse mellom alle fotoboksene fra vestfold til vest-agder så er det jo du som i første omgang sitter med problemet. Ja det er sant, en får passet påskrevet hvis en ikke kan vise til alibi/sjåfør. Myndighetene får en kjørerute gjennom alle disse fartbøtene og bomringene (+ ferje?) og politiet kan kanskje stille noen ekstraspørsmåler pga kjøreavviket. Litt for ekstremt kanskje, men man vet jo aldri! Poenget mitt er at det er allerede ulovlig å overvåke den enkelte person iflg datatilsynet og personvernet, mens gjenstander mangler den begrensingen. Derfor ønsker jeg en begrensing på denne overvåkning, for en kan ikke forutsi hva forsikringsselskapene vil gjøre. Eksakt hva vil de ha? Viktig å lese mellom linjene på hva bedrifter/folk gjør og på det bedrifter/folk sier, de mest kriminelle/manipulative har ofte et stort avstand mellom gjøremål/utsagn. Håper at jeg fikk frem den lille nyansen mht person-overvåkning og gjenstand-overvåkning. Endret 29. september 2017 av threeeyes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå