Gå til innhold

Denne dingsen overvåker bilisters kjørestil - nå vil de bruke kjøredataene på helt nye områder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selskapene gjør jo ikke dette for å være snille, de har en agenda og det er å legitimere overvåkning. De vil at vi gradvis skal bli vant til det slik at de kan flytte grensene for overvåkning. Det er grenseløst naivt å tro at forsikringsselskapene på sikt ikke kommer til å gå over streken og f.eks. manuelt koble informasjon ved skadeoppgjør: Det er så enkelt som at 2 ansatte chatter sammen og/eller «tilfeldigvis» møtes ved kaffemaskinen og utveksler 3-4 setninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er rimelig glad for at jeg snart er dau. Eller i hvert fall så gammal at alt slikt som dette ikke betyr noe lenger. Men jeg synest synd på neste generasjon.

(Og før noen kommer med antakelser – jeg har allerede full bonus på samtlige av mine kjøretøy, men ber likefullt forsikringsbransjen putte den dingsen der sola aldri skinner.)

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en lignende som jeg fikk "helt frivillig" i min privatbil da jeg var ansatt i schlumberger for 20 år siden. Sideeffekten av ikke å frivillig å installere var å miste kjøregodtgjørelse. Det var klare føringer på at den ikke skulle lastes ned, men en dag kom det krav om nedlasting. Det føltes omtrent like intrusivt som om personalsjefen skulle ha hånden ned i trusen og sensoren ble tilbakelevert til bedriften samme dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Får man en sånn dings til privat bruk? Altså at den rapporterer kun til meg selv?

 

Det kunne vært interessant å få en maskinell vurdering av egen kjørestil. Det begynner jo å bli noen år siden jeg hadde føreropplæring, det er slett ikke utenkelig at jeg har plukket opp noen uvaner på disse årene..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Supert! Bare ikke nok. Få inn GPS-sporing med hastighet, og ingen utbetaling til folk som kjører fortere enn fartsgrensen. Fartsgrensen er ikke en rettningslinje, det er en absoluttgrense. Har du en legitim grunn til å kjøre fortere, som kjøre en sykebil i møte, så er det et unntak som kan behandles i hvert enkelttilfellet.

Lenke til kommentar

Man må være klar over at den som har kjøredataene dine også kan identifisere deg ved å observere når kjøretøyet befinner seg på to målestedet nær hverandre. De fleste mennesker er vanedyr. Kjører på jobb til samme tid og langs samme rute. Overvåkings samfunnet er her allerede. Forsikringsselskapet er Big Brother.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Supert! Bare ikke nok. Få inn GPS-sporing med hastighet, og ingen utbetaling til folk som kjører fortere enn fartsgrensen. Fartsgrensen er ikke en rettningslinje, det er en absoluttgrense. Har du en legitim grunn til å kjøre fortere, som kjøre en sykebil i møte, så er det et unntak som kan behandles i hvert enkelttilfellet.

 

Først må vi få dynamiske fartsgrenser som varierer med sikt, trafikk- og føreforhold.

 

Men trolig blir det unødvendig. I løpet av 10 år vil vi ikke kjøre bil lenger, vi vil bli kjørt av bilen.

 

Datatilsynet ville heller ikke likt forslaget ditt, de liker ikke bompengebrikker engang, og godt er det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Utviklet av TomTom....da kan du med 1000 prosent sikkerhet fastslå at det logger sted og rute. Og selskapene VIL VITE ALT og mer enn alt om de bare får lov. Husker du tv'n som røk for 40 år siden i tordenvær ? De har det lagret...Og mopeden som ble stjålet for 30 år siden....de vet om det også. Forsikringsbransjen har samarbeid om å lagre absolutt alt i en evighet, og lenge etter du er død.

 

Det er store krefter i gang for å tvangsstyre kjøretøy via alt fra apper til ledninger i veibanen.

 

eCall som de snakker om fungerer ikke uten å vite nøyaktig hvor du er. Altså logging av kjørerute og sted.

 

Få stoppet galskapen før det brer om seg. Overvåkning gir ikke sikkerhet. Får jeg en sånn i min bil, så blir den straks hacket, helt garantert, av meg eller den jeg kan få til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Utviklet av TomTom....da kan du med 1000 prosent sikkerhet fastslå at det logger sted og rute.

 

Det finnes antageligvis ikke nok alufolie her i verden til å få deg til å tro at denne TomTom-dingsen ikke inneholder en GPS-mottaker, men det gjør den altså ikke. Derimot "snakker" den med en smartphone som har GPS, så koblingen mellom posisjon og bilens turtall++  vil jo være der.

 

De som vil eksperimentere med noe lignende før de får det tredd ned over hodet av "Illuminati" eller hvem det nå er som styrer med sånt, kan kjøpe en TomTom Curfer: https://www.tomtom.com/en_gb/sat-nav/curfer/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg fikk tilbud om slik ved nytegning av forsikring (med 75% bonus oppspart).

Kunne vel spare noen hundre til i årlig premie ble jeg fortalt.

Takket høflig nei.

 

 

Senere sjekket dette rundt logging og personvern litt næmere  :

Men har ingen umiddelbare planer om å benytte det.

 

 

 
Hvilken informasjon eller data blir overført ved bruk av smartplug i bilforsikring?
 
Smartplug i bilforsikring samler bare inn data om bilen din og hvordan den blir kjørt. 
Informasjonen eller dataene som blir overført er: 
Start og stopp 
hvor lenge bilen går på tomgang
hvor langt den kjører
oppbremsinger
krengninger
akselerasjon
batterinivå og data om bilens motor. 
Vi bruker bare data som er absolutt nødvendige for å hjelpe deg til å kjøre med flyt, slik at du kan bli en tryggere sjåfør og oppnå bonus for kjøringen din. Vi registrerer for eksempel aldri hvor du befinner deg.
 
Forsikringsselskapet får ikke overført data om enkeltturer. 
Det smartpluggen gjør er at den «teller opp» antallet hendelser (brems, akselerasjon, krenging og lignende) per dag. 
Det er disse dataene som benyttes for å vurdere bilens kjøring, og som gir deg høy eller lav kjørescore – som igjen vil påvirke hvor stor prisfordel du vil få på bilforsikringen gjennom året.
 
 
 
 
Ved en eventuell skade på bilen og tvil om skyld, kan forsikringsselskapet bruke dataene om min kjøring fra smartpluggen?
 
Data eller informasjon om bilens kjøremønster fra smartpluggen vil aldri bli brukt i skadeoppgjør
De som jobber med skadeoppgjør vil ikke engang ha tilgang til disse dataene. 
Data fra smartpluggen skal bare være tilgjengelig for prising av din bilforsikring. 
 

 

+ Automatisk kjørelengde

Smartpluggen registrerer hvor mye bilen er kjørt og vi justerer kjørelengden for deg automatisk.

Du vil aldri være uten forsikring selv om du kjører mer enn planlagt.

 

- Personvern

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk tilbud om slik ved nytegning av forsikring (med 75% bonus oppspart).

Kunne vel spare noen hundre til i årlig premie ble jeg fortalt.

Takket høflig nei.

 

 

Senere sjekket dette rundt logging og personvern litt næmere  :

Men har ingen umiddelbare planer om å benytte det.

 

 

 

Hvilken informasjon eller data blir overført ved bruk av smartplug i bilforsikring?

 

Smartplug i bilforsikring samler bare inn data om bilen din og hvordan den blir kjørt. 

Informasjonen eller dataene som blir overført er: 

Start og stopp 

hvor lenge bilen går på tomgang

hvor langt den kjører

oppbremsinger

krengninger

akselerasjon

batterinivå og data om bilens motor. 

Vi bruker bare data som er absolutt nødvendige for å hjelpe deg til å kjøre med flyt, slik at du kan bli en tryggere sjåfør og oppnå bonus for kjøringen din. Vi registrerer for eksempel aldri hvor du befinner deg.

 

Forsikringsselskapet får ikke overført data om enkeltturer. 

Det smartpluggen gjør er at den «teller opp» antallet hendelser (brems, akselerasjon, krenging og lignende) per dag. 

Det er disse dataene som benyttes for å vurdere bilens kjøring, og som gir deg høy eller lav kjørescore – som igjen vil påvirke hvor stor prisfordel du vil få på bilforsikringen gjennom året.

 

 

 

 

Ved en eventuell skade på bilen og tvil om skyld, kan forsikringsselskapet bruke dataene om min kjøring fra smartpluggen?

 

Data eller informasjon om bilens kjøremønster fra smartpluggen vil aldri bli brukt i skadeoppgjør

De som jobber med skadeoppgjør vil ikke engang ha tilgang til disse dataene. 

Data fra smartpluggen skal bare være tilgjengelig for prising av din bilforsikring. 

 

 

+ Automatisk kjørelengde

Smartpluggen registrerer hvor mye bilen er kjørt og vi justerer kjørelengden for deg automatisk.

Du vil aldri være uten forsikring selv om du kjører mer enn planlagt.

 

- Personvern

 

Smartplug samarbeider med TomTom. TomTom utarbeider statistikker over rushtidtrafikk, for eksempel gjennomsnittlig tidstap i rushet på E18 vestover. De får altså inn data om bilen både når og hvor gjennom GPS'en. Vet vi at TomTom ikke samordner sine data fra GPS'en og Smartplug (de mottar data fra begge)?

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk tilbud om slik ved nytegning av forsikring (med 75% bonus oppspart).Kunne vel spare noen hundre til i årlig premie ble jeg fortalt.Takket høflig nei. Senere sjekket dette rundt logging og personvern litt næmere :Men har ingen umiddelbare planer om å benytte det. Hvilken informasjon eller data blir overført ved bruk av smartplug i bilforsikring? Smartplug i bilforsikring samler bare inn data om bilen din og hvordan den blir kjørt. Informasjonen eller dataene som blir overført er: Start og stopp hvor lenge bilen går på tomganghvor langt den kjøreroppbremsingerkrengningerakselerasjonbatterinivå og data om bilens motor. Vi bruker bare data som er absolutt nødvendige for å hjelpe deg til å kjøre med flyt, slik at du kan bli en tryggere sjåfør og oppnå bonus for kjøringen din. Vi registrerer for eksempel aldri hvor du befinner deg. Forsikringsselskapet får ikke overført data om enkeltturer. Det smartpluggen gjør er at den «teller opp» antallet hendelser (brems, akselerasjon, krenging og lignende) per dag. Det er disse dataene som benyttes for å vurdere bilens kjøring, og som gir deg høy eller lav kjørescore – som igjen vil påvirke hvor stor prisfordel du vil få på bilforsikringen gjennom året. Ved en eventuell skade på bilen og tvil om skyld, kan forsikringsselskapet bruke dataene om min kjøring fra smartpluggen? Data eller informasjon om bilens kjøremønster fra smartpluggen vil aldri bli brukt i skadeoppgjør. De som jobber med skadeoppgjør vil ikke engang ha tilgang til disse dataene. Data fra smartpluggen skal bare være tilgjengelig for prising av din bilforsikring. + Automatisk kjørelengdeSmartpluggen registrerer hvor mye bilen er kjørt og vi justerer kjørelengden for deg automatisk. Du vil aldri være uten forsikring selv om du kjører mer enn planlagt. - Personvern

Smartplug samarbeider med TomTom. TomTom utarbeider statistikker over rushtidtrafikk, for eksempel gjennomsnittlig tidstap i rushet på E18 vestover. De får altså inn data om bilen både når og hvor gjennom GPS'en. Vet vi at TomTom ikke samordner sine data fra GPS'en og Smartplug (de mottar data fra begge)?
At TomTom lager kart og navigasjon hindrer dem ikke å utvikle andre type produkter.

Smartpluggen sender data fra diagnoseporte. over BT til din telefon sin spesial app (som videresender til ditt forsikringsselskap). Smartplugen til TomTom har ikke noen gps brikke i seg.

 

Fra Spare-bank1 forsikring om smartplugg.

 

Ja, det er trygt å bruke smartpluggen. Vi har valgt en robust løsning fra TomTom som er godt sikret mot hacking. De er flere grunner til dette, de to viktigste er:

 

 

 

1. Smartpluggen fra TomTom er ikke knyttet direkte mot mobilnettet eller internett, men kommuniserer med bileierens telefon gjennom Bluetooth. Det betyr at det ikke er mulig å få kontakt med pluggen uten å være svært nær bilen. Det finnes eksempler på at Bluetooth-plugger er hacket, men de mangler det andre viktige sikkerhetselementet.

 

2. Vår smartplugg kan kun utføre de kommandoene som er hardkodet pluggen. Det betyr at den kun kan lese de dataene fra bilen som den er forhåndsprogrammert til å lese. Den eneste måten å endre dette på er gjennom en oppdatering av pluggens såkalte fastvare som må være digitalt signert på TomToms servere.

 

Det finnes andre typer smartplugger enn vår som for eksempel kan oppdateres direkte fra en app - det er dingser man bør tenke seg godt om før man setter i bilen

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

1. Smartpluggen fra TomTom er ikke knyttet direkte mot mobilnettet eller internett, men kommuniserer med bileierens telefon gjennom Bluetooth. Det betyr at det ikke er mulig å få kontakt med pluggen uten å være svært nær bilen. Det finnes eksempler på at Bluetooth-plugger er hacket, men de mangler det andre viktige sikkerhetselementet.

 

2. Vår smartplugg kan kun utføre de kommandoene som er hardkodet pluggen. Det betyr at den kun kan lese de dataene fra bilen som den er forhåndsprogrammert til å lese. Den eneste måten å endre dette på er gjennom en oppdatering av pluggens såkalte fastvare som må være digitalt signert på TomToms servere.

 

Smartpluggen sender via BT til en app på mobilen. En app har i utgangspunktet adgang til alle mobilens sensorer inklusive GPS. Denne appen (knyttet til Smartpluggen) kan i utgangspunktet få med informasjon om kjøreveg og tid i tillegg til informasjon fra Smartpluggen. Om appen gjør det og om den sender all informasjon til TomTom er en annen sak. Ellers er det jo en kjent sak at alle våre bevegelser rapporteres (via mobilen) til diverse lugubre firmaer og institusjoner. Som enkeltperson er jeg maktesløs mht å bli overvåket på denne måten. Men TomTom gjør det sikkert ikke (bare i sammenheng med deres GPS'er).

Lenke til kommentar

Vi som brukere gir også apper som installeres tillatelse og tilganger . Så man har kontroll selv over appers tilganger til sensorer , kamera, lokasjon og således medbestemmelsesrett.

 

Men jeg er helt enig med deg ift skepsis .Og som nevnt tidligere i tråden takket jeg selv nei til dette grunnet personverns aspektet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Får man en sånn dings til privat bruk? Altså at den rapporterer kun til meg selv?

 

Det kunne vært interessant å få en maskinell vurdering av egen kjørestil. Det begynner jo å bli noen år siden jeg hadde føreropplæring, det er slett ikke utenkelig at jeg har plukket opp noen uvaner på disse årene..

Hvorfor vil du ha en maskinell vurdering av din egen kjørestil når maskinen ikke ser hvor du kjører eller hvordan trafikken rundt deg flyter. Det hjelper ikke stort at en app sier at man skal ha en rolig og behersket akselerasjon når man f.eks. har utkjøring i en 80 sone med dårlig oversikt begge veier, eller at man må gi litt gass for å komme seg ut i en rundkjøring, hvis ikke blir man stående til kvelden kommer. Det er nettopp dette som er min innsigelse mot slike apparater i bilen, de er blinde, og handler bare utifra en programmert algoritme som sier at slikt er bra, dette er ikke bra i forhold til inputs du selv gir bilen.   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...