Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Snakke med prest, og psykiatri

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen venner jeg kan snakke med om noe som helst, men jeg sliter nå og skulle gjerne snakket med noen som er gode til å snakke med en i slike situasjoner. Jeg har vært pasient i psykiatrien tidligere, men tror ikke jeg vil ha noen nytte av det. Det kan jo være flere måneder i ventetid også, hvis man i det hele tatt får tilbud. Jeg har skrevet litt på sidetmedord.no, men vil gjerne snakke med noen ansikt til ansikt. Så da er det vel bare presten som er alternativet? For fastlegen har ikke tid til slikt, der er det maks 10 min og blodprøver og slikt. Men prest, jeg er egentlig ateist og er ikke så begeistret for religion. Så jeg vet ikke, tror ikke han ville begynt å snakke om gud og jesus om jeg sa jeg var ateist, men det blir kanskje litt meningsløst? Jeg vet ikke. Også har man kommunepsykiatrien da, men jeg tror ikke det er noe hensikt i det, det er bare diagnoser og "vedtatte sannheter" det går i der. Jeg syns egentlig psykiatrien og helsevesenet har lurt meg til å tro på forskjellige ting, som jeg i ettertid ser at ikke har rot i virkeligheten. Er vel det de kaller kognitiv terapi, hvor man skal tenke det man anser som hensiktsmessig selv om man overser virkeligheten.

Anonymous poster hash: 01ef2...701
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En god prest kan snakke om ting uten å prøve å frelse. Litt ord fra bibelen kommer det sikkert, men du takler vel litt bibelvers og ordtak som beskriver situasjoner og løsninger :)

Det fine med prester er at de stort sett tar seg tid til å hjelpe sine "lam" og det er så mange av dem at du kan prøve deg frem.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Toppen av idioti er at "du er paranoid fordi du føler at folk baksnakker deg" :p

ALLE snakker om ALLE bak ryggen deres. Er man da en slags spesiell "velsignet" person som ikke snakkes om bak ryggen på en? Psykiatere er faen meg så tapt bak en vogn at det er helt utrolig. De er de farligste av alle, idealister som virkelig oppriktig tror at å tvinge andre er å hjelpe dem.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Siden du vil snakke med noen ansikt til ansikt hva med en å søke om støttekontakt gjennom kommunen eller enda enklere en besøksvenn fra røde kors eller frivillighetssentralen. Da vil man ganske sikkert forsøke å finne en som passer for deg med samme livssyn osv. En støttekontakt har ihvertfall også taushetsplikt.

Lenke til kommentar

Toppen av idioti er at "du er paranoid fordi du føler at folk baksnakker deg" :p

ALLE snakker om ALLE bak ryggen deres. Er man da en slags spesiell "velsignet" person som ikke snakkes om bak ryggen på en? Psykiatere er faen meg så tapt bak en vogn at det er helt utrolig. De er de farligste av alle, idealister som virkelig oppriktig tror at å tvinge andre er å hjelpe dem.

Kunne faktisk ikke vært mer enig med deg på den første delen der. Hvis man blir mobbet, ja da er man bare syk. Hva er det for noe???

Lenke til kommentar

Jeg skal si meg delvis enig i at psykologer og psykiatere kan være lite hensiktsmessig i visse tilfeller. Det virker for meg som (kun min erfaring), at hovedsaklig er de ute etter å få folk i jobb, og ikke å hjelpe og møte folk der de faktisk ér, psykologisk. Det kan også virke som at mange av dem ser på pasienter som "tilfeller" og "individer", og ikke "mennesker" med sjel, hjerte og psyke. Men dét er kanskje bare fordi de har veldig mange hensyn å ta. Jeg er jo ikke utdannet psykolog, så man kan jo ikke vite alt. Men samtidig, så er de jo -trent- til å gjøre en -jobb- for samfunnet. Jeg finner ikke igjen hvor jeg leste det nå, men det var en yrkesbeskrivelse som leste at "Psykologers og psykiateres jobb er å øke menneskers livskvalitet, og hjelpe de tilbake til et produktivt liv og til å bidra i samfunnet." Dette er for meg litt på kanten. Betyr det at de skal -tvinge- folk tilbake til jobb, uansett hva som feiler dem?

Man skal også huske på at det finnes forskjellige yrkesmuligheter. Noen jobber for kommunen, som du skriver, og disse er antageligvis garantért fiksért på å få deg ut i jobb fortest mulig. Det kan være litt skummelt å åpne seg helt for dem, hvis du er i en situasjon hvor du føler du overhodet ikke er klar for å jobbe.

Det finnes de som jobber privat også. Jeg er litt usikker på hvordan det virker, men via min fastlege kom jeg under et tiltak som hadde navn "Raskere tilbake", hvor jeg fikk 10 psykologtimer på egenandél, som virket mot frikortet. H*n (min psykolog) sa også etterpå at det var helt greit om jeg gikk flere ganger på egenandel mot frikort. Jeg opplevde å få veldig bra "livs"råd derfra, men jeg hadde også følelsen av at å få meg ut i jobb var en prioritet.

Men har også erfaring med psykologer og terapeuter som gir veldig verdifulle råd. De kan sikkert også gi deg råd til å lese bøker om emner du ikke forstår helt. De kan hjelpe deg å gjøre deg solid nok på et grunnivå, sånn at du -etterpå- føler deg klar til å møte andre mennesker i samfunnet.

Du skal også huske på at -psykiater- kan skrive ut -medikamenter- som et virkemiddel i behandlingen. Psykologer bruker -kun- samtaleterapi, ettersom jeg har forstått. Jeg tror nok at medikamenter kan ha sin funksjon der det er på sin plass, men fundamentált tror jeg nok at det aller meste kan løses ved samtaler og deling av kunnskap og erfaringer. Kun hvis det er medfødte feil og mangler, og der tilfellene er veldig drastiske, er medikamenter en løsning. Folk som er ensomme og sliter med selvledelse, behøver ikke medikamenter. Mener jeg da ^^

Så mitt råd blir å snakke med fastlege og få en samtale med psykolog, men ha noen spørsmål klare. Vær tydelig og aktivt interessért i å ta grep om din situasjon. Be om råd og bøker, tips til hvordan du kan bli en leder for deg selv, i ditt liv. Dét opplever jeg at de er gode på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det jeg søker når det blir for mye, er et menneske som kan lytte, og faktisk hører at det er bare et menneske som strever litt nå ...

Det er ikke det at det ikke finnes den typen menneske i psykiatrien eller systemet, men heller det at risikoen forhøyes for at den som lytter faktisk hører at det bare er en diagnose som strever litt nå ... 

Du har vel et medfølende menneske i nærheten du kan be om den tjenesten vel, eller er du helt overlatt til deg selv i verden?

Lenke til kommentar

Høres ut som du ikke har fått behandling som er i tråd med hva du har ønsket å ha fokus på.

Uansett, for å få hjelp fra psykolog med støtte fra det offentlige må du tilfredsstille kriteriene for en diagnose. Such is the name of the game. Ellers må du gå privat og betale selv. Det kan hende kognitiv atferdsterapi ikke er noe for deg, men at du kanskje ønsker en humanistisk/klientsentrert eller psykodynamisk orientert tilnærming, med mål om å bli bedre kjent med deg selv, sette ord på ting du trenger å utforske selv og utvikle mer meningsfulle og berikende sosiale relasjoner. Dette kan du sikkert ordne ved å forklare for fastlege hva du har vært misfornøyd med i behandling tidligere og hva du ønsker å jobbe med, slik at h*n kan skrive dette i henvisningen.

Her er en ressursside for psykodynamisk orienterte terapeuter som kanskje kan være til hjelp: https://www.ipr.no/terapi/emosjonsfokusert-terapi

Her for en ressursside for emosjonsfokusert terapi, som det er en del norske terapeuter som driver med: https://www.ipr.no/terapi/emosjonsfokusert-terapi

Det finnes også filosofisk rådgivning og folk som driver med psykoterapi som ikke er psykologer. Der er det kanskje litt hipp som happ, men det er altså diverse muligheter.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Takk for gode råd her, altså, men jeg vil ikke mer behandling. Jeg bruker medisiner som jeg føler er til nytte, men jeg syns ikke ensomhet og mye av det andre jeg sliter med handler om sykdom. Jeg sliter med ensomhet, og har samvittighetskvaler. Men jeg skjønte ikke helt hvordan jeg skulle ta kontakt med en prest, for på hjemmesiden stod det bare klokkere og organister. Jeg vet ikke navnet på en eneste en. Men jeg finner vel ut av det, er det bare å ringe privat, eller er det resepsjonister og ventetider?

Lenke til kommentar

Det er både fordeler og ulemper ved å gå til psykolog, så jeg forstår godt at ikke alle vil gå den veien. Om det ikke dreier seg om selvmordstanker, eller fare for selvmord, og det kun er bare det å få "rapport" hos et medmenneske, så skal du selvsagt ikke behøve å begynne i terapi hos en psykolog.

Jeg har selv overvunnet angst og depresjon, men har gått en lang vei til dit jeg er i dag. Jeg bor på en plass der jeg er rimelig ekskludert fra lokalsamfunnet, og har som deg ingen jeg kan snakke med face 2 face. Jeg skal fortelle hva jeg gjør i dag for å ha det bra, og dekke det behovet jeg trenger for sosial kontakt, men først noen alternativer som også kan passe deg:

* Jeg har skumlest tråden, men kan ikke se at røde kors har vært nevnt. Det jobber ganske mange frivillige innenfor røde kors som bare vil være et medmenneske. De har mye å gi av seg selv, jeg vet dog ikke om de går til privatpersoner, så dette er nok lurt å sjekke opp i.

* Det bringer meg videre til neste punkt: Å finne en slik frivillig jobb der en selv blir oppsøkt av personer som deg, og se om du finner noen den veien.

* Den gode gamle kontaktannonsen i ukeblader.

* Finne noen med samme interesser i nærheten av deg.

* Invitere naboen på en kopp kaffe.

* Diverse sider på nettet som fungere likt som datingsider, men er vennesider

Det var det jeg kom på i farta. Jeg er noe usikker på om du leter etter et varig vennskap, behandling, hjelp, eller bare noen som vil lytte. Min siste psykolog var av den sorten som sovnet under de 45 minuttene vi hadde (jeg mistenker hun gikk på antidep). På den tiden hørte jeg på hypnose for å sove og slappe av, men rundt samme tiden jeg sluttet hos henne, oppdaget jeg at mannen som holdt hypnosen, også drev en facebookgruppe, og i tillegg søkte han etter personer som kunne være intressert i mer personlig veiledning fra han. Jeg hadde da kjent til hypnosene hans i 2 år, og var godt fornøyd med det han tilbød. I tillegg hadde han mye podcasts ute om hvordan endre situasjonen man befant seg i. Siden det var januar, så valgte jeg derfor å satse på dette tilbudet han hadde, fremfor å betale meg mot et nytt frikort hos psykolog. Ja, det kostet noen lapper mer, men det skulle fort vise seg å lønne seg.

Dette viste seg å være starten på et nytt liv. Gruppen (som tar stadig imot nye medlemmer), er blitt som en ny familie. Vi skyper hverandre, lytter til hverandre, støtter opp om hverandre, gir hverandre råd, og alt er guidet av denne mannen. Annenhver lørdag blir vi live coachet av han, og vi kan snakke om alt som opptar oss. Jeg, og vi, har lært at vi har alle svarene, vi trenger bare litt veiledning for å finne frem til de. Videre har jeg dannet nære vennskap med en håndfull av medlemmene i gruppa, og vi skyper hverandre når vi har behov for det.

I april var jeg også i USA på seminar hos hypnoterapeuten, sammen med ca 20 andre fra gruppa. Dette var en fantastisk opplevelse, som virkelig skjøt meg godt frem i livet.

Jeg har aldri vært så fornøyd, eller følt meg så rik, som det jeg gjør i dag. På tross av at jeg står opp mot ganske heftige problemer som tidligere hadde ført til selvmordstanker, dårlig selvtillit, og tunnelsyn, så har jeg lært så mange teknikker som gjør at jeg aldri må slite med dette igjen. Ikke minst har jeg mange venner som støtter meg, og som heier på meg. Det er en fantastisk følelse.

Mannen jeg snakker om heter Joseph Clough, og her følger has gratisprodukter:

Youtube: https://www.youtube.com/user/josephcloughhypnosis

Facebook: https://www.facebook.com/Josephsfanpage/?fref=ts

https://www.josephclough.com/android-free-hypnosis-app/

Mindmastery (den fantastiske familien jeg snakket om. Her er det dessverre venteliste nå, men det gir deg tid til å bli kjent med det andre han tilbyr via facebook og youtube, og se om det er noe for deg).

https://josephclough.info/mind-mastery-wait-list

Ønsker deg masse lykke til!

PS: Joseph Clough er for øvrig også ateist ;-)

Lenke til kommentar

Det er både fordeler og ulemper ved å gå til psykolog, så jeg forstår godt at ikke alle vil gå den veien. Om det ikke dreier seg om selvmordstanker, eller fare for selvmord, og det kun er bare det å få "rapport" hos et medmenneske, så skal du selvsagt ikke behøve å begynne i terapi hos en psykolog.

Jeg har selv overvunnet angst og depresjon, men har gått en lang vei til dit jeg er i dag. Jeg bor på en plass der jeg er rimelig ekskludert fra lokalsamfunnet, og har som deg ingen jeg kan snakke med face 2 face. Jeg skal fortelle hva jeg gjør i dag for å ha det bra, og dekke det behovet jeg trenger for sosial kontakt, men først noen alternativer som også kan passe deg:

* Jeg har skumlest tråden, men kan ikke se at røde kors har vært nevnt. Det jobber ganske mange frivillige innenfor røde kors som bare vil være et medmenneske. De har mye å gi av seg selv, jeg vet dog ikke om de går til privatpersoner, så dette er nok lurt å sjekke opp i.

* Det bringer meg videre til neste punkt: Å finne en slik frivillig jobb der en selv blir oppsøkt av personer som deg, og se om du finner noen den veien.

Det var det jeg kom på i farta. Jeg er noe usikker på om du leter etter et varig vennskap, behandling, hjelp, eller bare noen som vil lytte. Min siste psykolog var av den sorten som sovnet under de 45 minuttene vi hadde (jeg mistenker hun gikk på antidep). På den tiden hørte jeg på hypnose for å sove og slappe av, men rundt samme tiden jeg sluttet hos henne, oppdaget jeg at mannen som holdt hypnosen, også drev en facebookgruppe, og i tillegg søkte han etter personer som kunne være intressert i mer personlig veiledning fra han. Jeg hadde da kjent til hypnosene hans i 2 år, og var godt fornøyd med det han tilbød. I tillegg hadde han mye podcasts ute om hvordan endre situasjonen man befant seg i. Siden det var januar, så valgte jeg derfor å satse på dette tilbudet han hadde, fremfor å betale meg mot et nytt frikort hos psykolog. Ja, det kostet noen lapper mer, men det skulle fort vise seg å lønne seg.

Dette viste seg å være starten på et nytt liv. Gruppen (som tar stadig imot nye medlemmer), er blitt som en ny familie. Vi skyper hverandre, lytter til hverandre, støtter opp om hverandre, gir hverandre råd, og alt er guidet av denne mannen. Annenhver lørdag blir vi live coachet av han, og vi kan snakke om alt som opptar oss. Jeg, og vi, har lært at vi har alle svarene, vi trenger bare litt veiledning for å finne frem til de. Videre har jeg dannet nære vennskap med en håndfull av medlemmene i gruppa, og vi skyper hverandre når vi har behov for det.

I april var jeg også i USA på seminar hos hypnoterapeuten, sammen med ca 20 andre fra gruppa. Dette var en fantastisk opplevelse, som virkelig skjøt meg godt frem i livet.

Jeg har aldri vært så fornøyd, eller følt meg så rik, som det jeg gjør i dag. På tross av at jeg står opp mot ganske heftige problemer som tidligere hadde ført til selvmordstanker, dårlig selvtillit, og tunnelsyn, så har jeg lært så mange teknikker som gjør at jeg aldri må slite med dette igjen. Ikke minst har jeg mange venner som støtter meg, og som heier på meg. Det er en fantastisk følelse.

Mindmastery (den fantastiske familien jeg snakket om. Her er det dessverre venteliste nå, men det gir deg tid til å bli kjent med det andre han tilbyr via facebook og youtube, og se om det er noe for deg).

Får assosiasjoner til scientologi her... men noen blir vel lykkelige.

Lenke til kommentar

Får assosiasjoner til scientologi her... men noen blir vel lykkelige.

Neida, sikkert ikke. Jeg bare er gretten. Takk for tips, og ha en fin dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...