Gå til innhold

Fagprøve i automasjon snart

winmedi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidlgere så var det nokså "klare retninglinjer" for hvordan en fagprøve skulle være. (Typisk: en reguleringssløyfe, ett styringssystem, 4 målemetoder + elektrisk installasjon).

Etter den tid så har lærplanen endret seg (litt) og de gamle retninglinjene har blitt trukket tilbake, slik at prøvenemnda og bedriften eller den som arrangerer fagprøven skal stå noe fritt. Fagprøver kan derfor bli litt "annerledes" avhengig av bedrift.

Hvis fagprøven skal avlegges på en "fagprøvestasjon" ett eller annet sted, så har vel disse en tendens kanskje til å ligne litt på "en klassisk fagprøve i automatisering".

Litt mer moderne bruk av PLS kan kanskje være på moten, regulering vhs PLS, distribuerte inn ut enheter, osv.

Tror også at det er vanlig nå i dag at fagprøvene også inneholder "en mekanisk oppgave".

Her ser det ut som om vi har en fagprøveoppgave av en mer "fri type" som ike ser ut til å være lagt opp etter de gamle retninglinjene:

http://www.norsk-automasjon.no/filer/Lars%20fagpr%C3%B8ve.pdf

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Tok min på en prøvestasjon på Forus (Rogaland).

Fikk som oppgave å regulere enn vanntank med reservoar/div sensorerer styring med pls.

Fikk først en forberedelses dag. Som da gikk ut på å lage hvordan du skal jobbe mtp sikkerhet osv. Lage skjematikk over hvordan alt skal kobles.

Når forberedeles delen e rover er der full rulle med å få loblet opp alt å få gang på programmeringen så fort som mulig. Det blir fort litt feilsøking og feilretting av programmet for å få dette til å funere helt etter oppgaven. ( rørte ikke pls programmering i det hele tatt i læretiden samt med veldig lite i vg 3 kun i vg og vg2).

Andre oppgaver var å bruke PID-regulering i denne oppgaven, samt med bruk av frekvens omformer.

Mekanisk oppgave: der hvor jeg og de andre automatikerene jeg kjente fikk enten rørbøying eller vedlikehold av membran ventil.

Begge var veldig lette oppgaver. Jeg fikk membran ventil og det var bare å åpne å lukke ventilen og å dokumentere med bilder og skrive hva som kan vedlikeholdes og gjøres med ventilen.

Ellers så spør sensorene mye om diverse komponenter spesielt de du har brukt og komponentenes funksjon.

Også viktig med dokumentasjon, hadde vel noe rundt 140-160 sider i den permen.

Lykke til??

Lenke til kommentar

Tok også min på Forus for snaut 10 år siden.

Først hadde jeg en teoretisk forberedelsedel med dimensjonering av det elektriske anlegget til en motor. Da denne var innlevert begynte vi på den praktiske delen hvor jeg hadde en rigg med nivåregulering, 2 eller 3 måleprinsipper og en operatørskjerm (PLS).

Vi var så heldige at de hadde satt av en hel dag til å spørre ut meg og en annen lærling i både pensum og anlegget vårt. Fra anlegget vil de vite alt fra pumpekurver til dimensjonering av utjevningsforbindelser. Fra pensum spurte de om alt fra skolepensum til teori som var relevant for arbeidsplassen.

Jeg vet ikke hvordan de utfører utspørringen nå men hos oss hadde de lagt seg på linjen hvor de valgte diverse temaer og spurte helt til du ikke kunne (eller hadde sjangs) til å svare. Da begynner de gjerne veldig enkelt og ender opp (hvis du er oppegående på temaet) på ting som er usannsynlig å kunne på "rams".

Mine to best tips;

1. Automatikerfaget er såpass bredt at man ikke har sjangs til å kunne alt på rams! Hvis de stiller deg spørsmål du ikke kan, vær ydmyk og si at du ikke vet svaret, men du for-eksempel kjenner til litteraturen hvor du kan finne det.

2. Dokumenter alt og alle problemer du møter på den praktiske delen. Vis at du har jobbet med det som kanskje ikke endte opp helt som planlagt og forklar fremgangsmetodene du har brukt i forsøket på å få det til å virke. Skriv avvikslister hvis du oppdager feil på anlegget som du ikke har mulighet til å gjøre noe med (f.eks deler som mangler og du ikke får tak i under fagprøven).

Ønsker deg masse lykke til og bruk forumet for hva det er verdt dersom du står fast under fagprøven! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei igjen, det nærmer seg fagprøve nå. Jeg ønsker å være mest mulig forberedt til fagprøven, sitter her nå og lager en planleggingsdel mal som jeg kan bruke når jeg har fagprøve. Er det noen her som har planleggingsdel/fagprøven sin som jeg kunne sett på? Usikker på hvordan en fagprøve skal se ut. 

Og takk for svar fra forrige post!

Endret av winmedi
Lenke til kommentar

De beskrivelsene av en fagprøve som tilsvarer det som jeg vil kalle en "klassisk fagprøve i automatisering". For disse fagprøvene så fantes det en veiledning, som formelt sett ikke "gjelder" men som reelt sett til dels fortsatt er i bruk. 

https://www.udir.no/globalassets/upload/larerplaner/elektro/5/automatikerfaget_vkii_bedrift_retningslinjer.rtf

Hvis det ikke er noen som legger ut en ferdig planleggingsdel, så kan du jo legge ut litt om ditt eget forslag, så er det sikkert noen som vi kommentere og komme med noen råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...