Redaksjonen. Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Jobber for rask utfasing av fossilbiler.En av verdens største elbilprodusenter tror Kina er helektrisk innen 2030 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 ...med busser til offentlig kommunikasjon innen 2020 That's insane. Da måtte de vært i produksjon allerede. Antallet busser i Kina må være enormt, og behovet/modellene svært varierte. Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 That's insane. Da måtte de vært i produksjon allerede. Antallet busser i Kina må være enormt, og behovet/modellene svært varierte. Det er nok snakk om salg av nye kjøretøy. I fjor ble det solgt 115.000 helelektriske busser i Kina, I tillegg kommer ladbar hybrider. Så å si alt av ladbare busser produseres i Kina. 6 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 That's insane. Da måtte de vært i produksjon allerede. Antallet busser i Kina må være enormt, og behovet/modellene svært varierte.Det er nok snakk om salg av nye kjøretøy. I fjor ble det solgt 115.000 helelektriske busser i Kina, I tillegg kommer ladbar hybrider. Så å si alt av ladbare busser produseres i Kina. Jøss. I såfall er de allerede ganske langt på vei. "In 2016, there had been around 608,600 busses and trolley busses in operation in urban China." Da går det langt flere elektriske busser (også i andel) enn jeg kunne forestille meg. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Det er en stor sannsynlighet for at så godt som alle biler har en liten elektrisk hjelpemotor innen 2030. De fleste produsentene av girkasser tilbyr slike integrerte hjelpemotorer, og da er det bare for bilprodusentene å koble til et batteri. En svært enkel metode for å redusere drivstofforbruket med 10-20 %. Kina vet at drivstofforbruket må ned, fordi det vil bli knapphet på olje om få år. Kina ønsker ikke å bli like oljeavhengige som USA,. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Det er en stor sannsynlighet for at så godt som alle biler har en liten elektrisk hjelpemotor innen 2030. De fleste produsentene av girkasser tilbyr slike integrerte hjelpemotorer, og da er det bare for bilprodusentene å koble til et batteri. En svært enkel metode for å redusere drivstofforbruket med 10-20 %. Kina vet at drivstofforbruket må ned, fordi det vil bli knapphet på olje om få år. Kina ønsker ikke å bli like oljeavhengige som USA,.Det er plenty olje i verda. Ingenting tyder på at det kjem til å verte knapt med olje dei neste 50 åra. Ein liten elektrisk hjelpemotor er ikkje nok til å kvalifisere som ein elektrisk bil i Kina. Bilen må vere ladbar og kunne køyre reint elektrisk. Liten elektrisk hjelpemotor er fint for å regenerere straum til batteriet i nedoverbakkar, og gje attende under akselerasjon eller når eksosmotoren slit. Som i ein ikkje-ladbar Prius. Elektrisk hjelpemotor med bufferbatteri kan lett spare 10-20% drivstoff, men det er ganske uinteressant om fem år, når ein reint elektrisk bil på batteri kostar mindre enn ein eksosbil. 1 Lenke til kommentar
Ultima Thule Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Når skal det afrikanske kontinentet bli hel-elektrisk da? Og India? Med over en milliard registrerte fossilkjøretøy globalt og poenget med elkjøretøy fremheves som miljøhensyn, så er det jo flott at Kina med sitt nest største antall kjøretøy i verden går i bresjen for miljøet. Dog er de ganske små hva gjelder antall kjøretøy pr. innbygger, og da bør man kanskje også se på andre tall? Hvis Afrika og Asia skal/vil/ønsker seg opp på "vestlig" nivå med antall kjøretøy pr. innbygger så innebærer det minst en tjuedobling av registrerte kjøretøy... skal dette da inkludere fullt brukbare fossilkjøretøy "vesten" ikke lenger ønsker/kan/får lov til å bruke lokalt og dermed eksporter til utviklingsland som gjerne tar imot? Eller skal f.eks Afrika nå virkelig elektrifiseres, så hele levestandarden der kan heves flere hakk fremover, og da ikke bare på transportsiden, så levealderen øker markant og befolkningsveksten virkelig eksploderer? Er det egentlig noen overordnet plan for det hele her, eller blir ad-hoc løsninger som før? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Når skal det afrikanske kontinentet bli hel-elektrisk da? Og India? Med over en milliard registrerte fossilkjøretøy globalt og poenget med elkjøretøy fremheves som miljøhensyn, så er det jo flott at Kina med sitt nest største antall kjøretøy i verden går i bresjen for miljøet. Dog er de ganske små hva gjelder antall kjøretøy pr. innbygger, og da bør man kanskje også se på andre tall? Hvis Afrika og Asia skal/vil/ønsker seg opp på "vestlig" nivå med antall kjøretøy pr. innbygger så innebærer det minst en tjuedobling av registrerte kjøretøy... skal dette da inkludere fullt brukbare fossilkjøretøy "vesten" ikke lenger ønsker/kan/får lov til å bruke lokalt og dermed eksporter til utviklingsland som gjerne tar imot? Eller skal f.eks Afrika nå virkelig elektrifiseres, så hele levestandarden der kan heves flere hakk fremover, og da ikke bare på transportsiden, så levealderen øker markant og befolkningsveksten virkelig eksploderer? Er det egentlig noen overordnet plan for det hele her, eller blir ad-hoc løsninger som før? Siden du først trekker fram det, har jeg tidligere hørt at solenergi gjør at Afrika potensielt kan hoppe over hele faser av utviklingsfasen som industrilandene har måtte gå gjennom. Og det har visst den tidligere franske presidenten Hollande også hørt: https://www.theguardian.com/environment/2015/jun/03/developing-countries-could-leapfrog-west-with-clean-energy-says-hollande Jeg vet ikke om jeg skal se på det med ironi eller ideologi, men på fjerne lokasjoner er det er lettere å bygge en liten grønn ladestasjon én gang, enn å bygge en bensinstasjon og så kontinuerlig få transportert drivstoff fra andre land. Og det kan holde mye av økonomien lokal. 5 Lenke til kommentar
FB.863329346 Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Tøv. Hvis man ser på veksten i bilmarkedet i er på ca 25% i året i Kina. På verden basis øker bilproduksjonen med ca 80 mill biler pr år. Altså 80mill flere biler blir produsert i år enn i fjor. Det er totalt 2 mill elbiler i verden. Eller sagt på en annen måte bare veksten i verdens bilmarked er 40 ganger det som kjører på verdens veier av elbiler. Man kan ikke begynne å snakke om prosentvis vekst i elbilmarkedet og tro at det har noen som helt innvirkning på det totale bilmarkedet. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 (endret) Tøv. Hvis man ser på veksten i bilmarkedet i er på ca 25% i året i Kina. På verden basis øker bilproduksjonen med ca 80 mill biler pr år. Altså 80mill flere biler blir produsert i år enn i fjor. Det er totalt 2 mill elbiler i verden. Eller sagt på en annen måte bare veksten i verdens bilmarked er 40 ganger det som kjører på verdens veier av elbiler. Man kan ikke begynne å snakke om prosentvis vekst i elbilmarkedet og tro at det har noen som helt innvirkning på det totale bilmarkedet. Det er et godt poeng. Og naturlig vekst på elbiler kan ikke medføre den utskiftningen som det her snakkes om. Men en ting som har en innvirkning på det totale bilmarkedet, er reguleringer. Hvis den kinesiske regjeringen strammer inn utslippsgrensene jevnt og trutt, da blir kvalifiserte bensin- og diesel-biler dyrere og dyrere å lage, og elbiler blir mer og mer attraktive. Eller så jukser de, sånn som produsentene beviselig har gjort før, men da risikerer de jo å bli tatt for det. Det finnes også andre typer reguleringer som vil gi elbiler fortrinn. Et fortrinn som fossile transportmidler har hatt, er at eierne har vært subsidiert av sine stater, blant annet ved at de slipper betale for kvoter for CO2-utslippet som persontransport slipper ut. Økte kostnader for utslipp vil naturligvis gjøre oljedrevne framkomstmidler mindre attraktive igjen. International Monetary Fund (IMF) rapporterte i 2015 at fossile drivstoff globalt ble subsidiert med 600 millioner USD i timen. Hvis man naivt tenker at noe av dette kunne i stedet bli brukt til å subsidiere elbiler og grønn energiproduksjon (slik som i Norge) så ville det også vært et knekkpunkt på grafen over solgte elbiler. [Kilde: Guardian] Minner jo også på MdGs poeng fra valgkampen, slik det burde ha vært forstått: Stater som Norge tar store inntekter fra oljenæringen og sender tilbake til dem for å subsidiere søk etter ny olje. Hvis man gjorde som MdG foreslo, og tok bort disse subsidier (slik at søk etter ny olje måtte finansieres etter lønnsomhetsprinsippet) hadde man stått fritt til å enten øke oljefondet mye raskere på kort sikt, eller bruke disse pengene til å finansiere mindre lønnsomme jobber innenfor f.eks. grønn energi. Det er en annen debatt, det ville ført til en nedtrapping av inntekter og arbeidsplasser innenfor olje, dårligere BNP på kort og lang sikt, etc.) - men viser igjen at det er store midler som brukes til fossile subsidier, som ville gjort store utslag dersom man frigjorde dem til å støtte elbil-produksjon/ og -bruk. Annen, ferskere artikkel om subsidier av oljeindustrien: [Også Guardian] Poenget mitt er: hvis regjeringer virkelig ønsker å fase ut fossile drivstoff, har de mange virkemidler som fortsatt ikke er brukt. Naturlig vekst med noen hundre prosenter de første årene er ikke nok til å bli kvitt allverdens fossilbiler på 5-10 år. Men det går an å gjøre dramatiske grep for å vri markedet. Og det er kanskje mye lettere å gjøre dramatiske grep for å vri markedet i et land som Kina, der man ikke trenger tenke så mye på regjeringsslitasje og populisme. De er heller ikke like avhengig av en sterk oljebransje som vi er her oppe, så alt i alt er det interessant å høre hvor optimistisk denne [langt fra upartiske] elbil-produsenten er. Han har sikkert snakka med noen som har litt makt innenfor fagfeltet. Edit: manglet en svært viktig "u" i "langt fra upartiske" :B Endret 28. september 2017 av tommyb 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Tøv. Hvis man ser på veksten i bilmarkedet i er på ca 25% i året i Kina. På verden basis øker bilproduksjonen med ca 80 mill biler pr år. Altså 80mill flere biler blir produsert i år enn i fjor. Det er totalt 2 mill elbiler i verden. Eller sagt på en annen måte bare veksten i verdens bilmarked er 40 ganger det som kjører på verdens veier av elbiler. Man kan ikke begynne å snakke om prosentvis vekst i elbilmarkedet og tro at det har noen som helt innvirkning på det totale bilmarkedet.*Øker* med 80 millioner biler i året? Du verden.. Det skal ikke mange år til før hver eneste verdensborger kjøper seg ny bil hvert år da.. Prøv denne: https://www.statista.com/statistics/200002/international-car-sales-since-1990/ Prognosene så langt er at 2017 blir det beste året så langt med 78 millioner solgte biler på verdensbasis. 1 Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Tøv. Hvis man ser på veksten i bilmarkedet i er på ca 25% i året i Kina. På verden basis øker bilproduksjonen med ca 80 mill biler pr år. Altså 80mill flere biler blir produsert i år enn i fjor. Det er nok du som kommer med tøv og vrøvl her dessverre Slike tall er dumt å dikte opp, da det er veldig enkelt å sjekke dem opp. Som sakt over det produseres ikke 80 mill biler i verden per år engang. I Kina er heller ikke veksten i nærheten av dine påstander, 3% er mer riktig. Det gir 2017 den laveste veksten på flere tiår om det ikke skjer en sterk opphenting resten av året. In the first six months of 2017, Chinese car sales are up just 3% to 10,93 million http://carsalesbase.com/china-car-sales-analysis-h1-2017/ 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Det er en stor sannsynlighet for at så godt som alle biler har en liten elektrisk hjelpemotor innen 2030. De fleste produsentene av girkasser tilbyr slike integrerte hjelpemotorer, og da er det bare for bilprodusentene å koble til et batteri. En svært enkel metode for å redusere drivstofforbruket med 10-20 %. Kina vet at drivstofforbruket må ned, fordi det vil bli knapphet på olje om få år. Kina ønsker ikke å bli like oljeavhengige som USA,. HakkIPlata Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Tøv. Hvis man ser på veksten i bilmarkedet i er på ca 25% i året i Kina. På verden basis øker bilproduksjonen med ca 80 mill biler pr år. Altså 80mill flere biler blir produsert i år enn i fjor. Det er totalt 2 mill elbiler i verden. Eller sagt på en annen måte bare veksten i verdens bilmarked er 40 ganger det som kjører på verdens veier av elbiler. Man kan ikke begynne å snakke om prosentvis vekst i elbilmarkedet og tro at det har noen som helt innvirkning på det totale bilmarkedet.*Øker* med 80 millioner biler i året? Du verden.. Det skal ikke mange år til før hver eneste verdensborger kjøper seg ny bil hvert år da.. Prøv denne: https://www.statista.com/statistics/200002/international-car-sales-since-1990/ Prognosene så langt er at 2017 blir det beste året så langt med 78 millioner solgte biler på verdensbasis. Dette er svært interessante tal. Estimert sal av ladbare bilar i 2017 er 1,1 til 1,2 millionar. Dvs at heile auken i bilsalet frå 2016 til 2017 er ladbare bilar. Dersom veksten i salet av ladbare bilar held fram, kjem verdsmarknaden for bilar som ikkje er ladbare til å starte nedturen allereie til neste år. Reine elbilar, dvs ladbare bilar utan eksosmotor, utgjer omlag 60% av salet av ladbare bilar på verdsbasis, so året etter, i 2019, vil salet av eksosmotorar òg byrje fallet. Det er ikkje rart at tyskarane er nervøse. Spør Norske Skog om erfaringar med å vekse i ein fallande marknad.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Jeg gjorde et interessant regnestykke her om dagen.. Installert ny fornybar kraft i 2016 var 161GW. Siden mesteparten av dette er vind/sol, så kan vi sette utnyttelsesgraden til ~20%, eller 32GW. http://newsroom.unfccc.int/unfccc-newsroom/another-record-breaking-year-for-renewable-energy/ En elbil som kjører 15000km/år trenger omtrent 3000kWh, noe som tilsvarer gjennomsnitts ladeeffekt på litt under 300W 32GW/300W = 106666667 biler. Les det om igjen! I 2016 installerte vi altså nok fornybar kraft til å holde over 100 millioner elbiler med strøm! Med det anser jeg myten om at 'elbiler lader kun på skitten kullkraft' som knust. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå