Gå til innhold

Overlater bygging og drift av tre nye veier til private tross dårlige resultater


Anbefalte innlegg

Problemet med offentlig virksomhet er at det utføres så ubeskrivelig ineffektivt og uten kontroll. Intet system er perfekt; men konkurranse er det beste vi har funnet hittil. På samme måten som demokratiet er langt fra godt – men de andre systemene er dårligere.

 

Når det offentlige skal utføre noe blir det så ubeskrivelig dyrt og dårlig. Se på tsunamikatastrofen for noen år siden, da satte UD sammen en gruppe på førtiåtte personer som brukte to uker på å finne ut at det var nesten ti tusen nordmenn som hadde forsvunnet; redaksjonen i VG mente dette ikke kunne stemme og fire journalister brukte en dag på å finne ut at det riktige tallet var femti.

 

Ikke all offentlig virksomhet fungerer fullt så dårlig, men dessverre, det er vanligvis ikke særlig bra. Så når det private overtar en funksjon så blir det rom både for lavere pris, bedre kvalitet, høyere lønn til de ansatte og fortjeneste til eierne.

 

http://verdenogvi.blogspot.no/2015/06/privat-eller-statlig-eierskap.html

 

Det første avsnittet er opplagt galt. Vi har masse offentlige virksomheter som drives godt og effektivt, som NRK, våre sykehus og universiteter, barnehager og mye annet. Sykehusvesenet i USA er derimot privat, drar en mye større andel av BNP enn i Norge og ca halve befolkningen er utestengt fra dets tjenester.

 

Å dra in tsunamihåndteringen i denne sammenhengen, blir så sært at jeg avstår fra å kommentere.

 

Ved å betale lavere lønn og ha dårligere pensjonsvilkår, tar de store barnehageselskapene inn hundrevis av millioner kroner og pengene havner ofte i skatteparadiser. Bemanningsbyråer blir mer og mer brukt hvilket fører i praksis til at folk bli løsarbeidere. Norwegian oppretter hyrekontor (OSM aviation crew) for å ta inn flymannskaper på korttidskontrakter. Fra før har man OSM crew som er hyrekontor for 10.000 sjømenn fra land som Filippinene og som jobber under slavelignende vilkår på norske skip. Felles for sysselsatte i alle disse arbeidstakerne (barnehager, fly og skip) er at de får stadig mindre innflytelse på sine egne arbeidsvilkår og at de blir mer og mer maktesløse. Forutsetningen for et godt arbeidsliv, både for arbeidstagere, selskapseiere og samfunnet for øvrig er en maktbalanse mellom arbeidstagere og arbeidsgivere. Denne balansen vipper over i stadig større grad og dagens regjering synes det er fint.

 

SAS hyrer nå inn flygere på korttidskontrakter i England. Har ikke hørt et pip fra Erna om hva hun synes om dette, til tross for at Norge er en av de store aksjonærene i SAS. Ett av mange eksempler på hva som er i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville foreslå å spare penger på å kjøre vekk store steiner og heller legge dem i veilegmet.

Deretter ville jeg bruke alt støv og slagg fra stienknuseankegget til matriale til asfalten.

Til slutt ville jeg laget så tynt lag med pukk som mulig fordi det spare mye graving og sprenging, samt at med mindre sprenging blir det mindre masser å knuse i knuser'n. Og mindre kult og legge i velegmet. Peeerrrrrfekt, da har vi spart masse penger allerede,

Deretter foreslår jeg å legg tynt lag med grus over kulten, fordi det betyr mye midre timer arbeid og dieselforbruk på steinknuseren. Og topper kaken med ett tung lag med asfalt.

 

Jeg får 50% av besperelsene og masse kred.

 

Om 2 år er veien en skikkelig humpetitt og telehiv møkkavei med sprekker i asfalten og masse behov for vedlikehold. Da kommer jeg tilbake med mange store védlikeholdsarbeid på den nesten nye veien jeg fikk 50% bonus for besparelser på. Og nå kasserer jeg inn en haug med vedlikeholds prosjekter på den nesten nye veien.

 

Hurra!! Det er gøy å være veiarbeider. Jeg ler meg ihjel hele veien til banken.

 

Hvis du ler deg ihjel på vei til banken hvordan kommer du da inn og får levert pengene dine?-:))

Lenke til kommentar

Pris er da en særdeles viktig kvalitet ved veibygging.

 

Egentlig ikke. Det viktigste er kvalitet som varer og hvis det koster vesentlig mer så er det verdt vesentlig mer. Grunnen til at veiene her til lands ofte er dårlige er rett og slett fordi de velger billige løsninger som ikke varer.

 

Er det oppdragsgiver eller byggherren som velger den tekniske løsningen?

 

Pris er en av mange kvaliteter, og gitt at samfunnets resurser er begrensede tilsier lavere pris at man får gjort mer, så jo den er en svært viktig kvalitet, og det er ikke slik at lavere pris automatisk betyr dårligere teknisk standard.

 

Selvfølgelig, men i dette tilfellet er det en overforenkling. Det er oppdragsgiver som indirekte velger den tekniske løsningen da de "dårligste" løsningene ofte er de billigste. Når prisen går ut over kvaliteten så blir det for dumt når det er skattepenger som betaler. Jeg vil tro at de aller fleste her til lands hadde syntes det var helt greit å bruke 3 ganger så mye for å få en skikkelig vei som holdt i en halv mannsalder.

 

Når det kommer til veibygging så er grunnarbeidet en av de største kostnadene og det viktigste steget. Å sprenge/grave, slenge på stein og grus for så å asfaltere blir en helt ålreit vei det, men med litt tæle og rennende vann så er den ikke ålreit lenge.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men i dette tilfellet er det en overforenkling. Det er oppdragsgiver som indirekte velger den tekniske løsningen da de "dårligste" løsningene ofte er de billigste. Når prisen går ut over kvaliteten så blir det for dumt når det er skattepenger som betaler. Jeg vil tro at de aller fleste her til lands hadde syntes det var helt greit å bruke 3 ganger så mye for å få en skikkelig vei som holdt i en halv mannsalder.

Som også er en overforenkling. Kanskje kan man få en vei som er billigere å vedlikeholde med å bruke mye mer på den, men man kan garantert klare å bruke mye mer uten å få en vei som holder lengre. Veier er vedlikeholdskrevende uansett standard, og så viser det seg jo at veistandard ofte må oppgraderes av kapasitetshensyn etter noen tiår uansett*, og da hjelper det ikke at gamleveien var bygd til gullstandard teknisk sett, en ny må bygges likevel.

 

Så spørs det jo det med villigheten til å betale tregangneren. Tror du den viljen er like stor om det betyr at bompengene også tar tregangeren, eller om du er blandt de to av tre som IKKE får ny vei når man skal bruke tre ganger så mye pr. vei men holde budsjettene uendret?

 

Akkurat som at det er dårlig økonomi i å velge for dårlige tekniske løsninger, er det også dårlig økonomi i å velge for gode, for da bruker man resurser på overkill istedet for å maksimere nytteverdien man kan realisere.

 

Uansett er prinsippet på offentlige anbud at den tekniske løsningen dikteres av oppdragsgiver og de som gir anbud alle forventes å kunne oppfylle dette. Så må oppdragsgiver være sitt ansvar bevisst på å luke ut de useriøse og de inkompetente (En øvelse som naturligvis heller ikke alltid lykkes), men etter det er det lite annet enn prisen som står igjen.

 

Når det kommer til veibygging så er grunnarbeidet en av de største kostnadene og det viktigste steget. Å sprenge/grave, slenge på stein og grus for så å asfaltere blir en helt ålreit vei det, men med litt tæle og rennende vann så er den ikke ålreit lenge.

Og derfor stiller man tekniske krav når anbudet utlyses.

 

*)Og siden veikapasitet er trafikkdrivende er det ikke nødvendigvis god samfunnsøkonomi å overdimensjonere kapasiteten lang tid i forveien for å håpe på å slippe en utbygging senere.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

Ved å betale lavere lønn og ha dårligere pensjonsvilkår, tar de store barnehageselskapene [...]

Denne påstanden bør du dokumentere

Har gjentatte ganger lest at ansatte som jobber i barnehager/eldreinstitusjoner etc går ned i lønn med ca kr 50.000 når institusjonen overtas av private. Men de har vel fortjent det, vil noen mene. Private har også langt lavere pensjonskostnader, ca det halve av kommunale/statlige. En forskningsbasert undersøkelse viser også lavere lønn og dårligere pensjon i private institusjoner.

 

Det er langt fram til pensjon tenker nok til fleste og det er bedre å ha en jobb (med dårlig lønn og liten innflytelse) enn ingen jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ved å betale lavere lønn og ha dårligere pensjonsvilkår, tar de store barnehageselskapene [...]

Denne påstanden bør du dokumentere

 

Har gjentatte ganger lest at [...]

 

Så dette blir m.a.o stående som en udokumentert påstand.

 

For denne trådens del konstaterer jeg at du ikke kunne dokumentere at eksempelet du dro frem for å vise at staten organiserer bedre enn private har noe faktainnhold. Å diskutere barnehager videre spesiellt gjøres best i en annen tråd.

Lenke til kommentar

> i har masse offentlige virksomheter som drives godt og effektivt, som NRK, våre sykehus og universiteter, barnehager og mye annet. Sykehusvesenet i USA er derimot privat, drar en mye større andel av BNP enn i Norge og ca halve befolkningen er utestengt fra dets tjenester.

 

Nei, dessverre, det er helt feil. Her er litt informasjon om sykehus:

http://verdenogvi.blogspot.no/2010/03/sykehusenes-begredelighet.html

 

NRK fungerer like dårlig, offentlige barnehager har vært en fiasko – se på Drammen, kommunal virksomhet ble meget godt demonstrert ved vannverksjefen på Romerike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ved å betale lavere lønn og ha dårligere pensjonsvilkår, tar de store barnehageselskapene [...]

Denne påstanden bør du dokumentere
Har gjentatte ganger lest at [...]
Så dette blir m.a.o stående som en udokumentert påstand.

 

For denne trådens del konstaterer jeg at du ikke kunne dokumentere at eksempelet du dro frem for å vise at staten organiserer bedre enn private har noe faktainnhold. Å diskutere barnehager videre spesiellt gjøres best i en annen tråd.

At aviser skriver at helsearbeidere får nedsatt lønn vil du altså ikke akseptere som dokumentasjon. At et forskningsinstitutt konkluderer med at private institusjoner gir lavere lønn og pensjon aksepterer du heller ikke som en dokumentasjon. At USA's helsevesen er ekstremt dyrt og sosialt urettferdig aksepterer du heller ikke.

 

Dersom du bare aksepterer konkrete referanser til aviser og forskningsinstitusjoner, så skal jeg finne fram til dem.

 

I England ble OPS gjennomført på en rekke områder og en har nå konkludert med at det var en fiasko. Mange offentlige institusjoner har måttet bli lagt ned for å dekke inn de økte utgiftene OPS har medført. OPS-finansiering er en dårlig måte å finansiere bygging og drift på og en utmerket rask måte å avvikle velferdsstaten på.

 

For ordens skyld, ditt lengre innlegg om forskjellige aspekter ved vegbygging var utmerket. Privat virksomhet innen masse områder er også utmerket og den beste løsningen, men det betyr ikke at privat er alltid best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

> i har masse offentlige virksomheter som drives godt og effektivt, som NRK, våre sykehus og universiteter, barnehager og mye annet. Sykehusvesenet i USA er derimot privat, drar en mye større andel av BNP enn i Norge og ca halve befolkningen er utestengt fra dets tjenester.

 

Nei, dessverre, det er helt feil. Her er litt informasjon om sykehus:

http://verdenogvi.blogspot.no/2010/03/sykehusenes-begredelighet.html

 

 

Jøss, en anekdote.....Det forteller absolutt INGENTING om helhetsbildet. Ser man på makronivå, bruker USA enormt mye mer penger på helse enn i Norge, men kommer ikke bedre ut på flere faktorer som sammenligner helsekvalitet, f.eks. overlevelse av ulike typer kreft, slag eller andre lidelser. Man får derfor lite igjen for den absurde pengebruken på helse i USA. Hele systemet er ekstremt byråkratisk, langt verre enn det vi har i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

> i har masse offentlige virksomheter som drives godt og effektivt, som NRK, våre sykehus og universiteter, barnehager og mye annet. Sykehusvesenet i USA er derimot privat, drar en mye større andel av BNP enn i Norge og ca halve befolkningen er utestengt fra dets tjenester.

 

Nei, dessverre, det er helt feil. Her er litt informasjon om sykehus:

http://verdenogvi.blogspot.no/2010/03/sykehusenes-begredelighet.html

 

NRK fungerer like dårlig, offentlige barnehager har vært en fiasko – se på Drammen, kommunal virksomhet ble meget godt demonstrert ved vannverksjefen på Romerike.

 

Er Per Magus og Per Magnus i bloggen verdenogvi samme person? På bloggen generaliseres det i det vide og brede ut fra personlige opplevelser. Dersom Per Magus er identisk med Per Magnus, anser jeg en meningsutveksling her som ganske så meningsløs!

Lenke til kommentar

> Jøss, en anekdote.....Det forteller absolutt INGENTING om helhetsbildet.

 

Se her:

https://www.dt.no/nyhet/barnehage/overgrep/varsler-om-vold-i-barnehage-holdt-hemmelig-for-foreldre/s/5-57-696477

 

Når det offentlige driver en virksomhet prøver alle, fra arbeiderpartipolitikere og kommunalpamper til LO-tillitsvalgte å kamuflere og bortforklare problemene.

 

Og her er naturligvis også et godt eksempel på kommunal virksomhet:

https://www.aftenposten.no/norge/i/J1wQj/Fant-34-millioner-pa-eks-vannverkssjefens-hemmelige-konti-i-Sveits

  • Liker 1
Lenke til kommentar

> Dersom du bare aksepterer konkrete referanser til aviser og forskningsinstitusjoner, så skal jeg finne fram til dem.

 

Kommunale boliger har forfalt. Samtidig har Oslo kommune tatt ut utbytte fra selskapet som drifter dem.

 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/1KL0J/Kommunale-boliger-har-forfalt-Samtidig-har-Oslo-kommune-tatt-ut-utbytte-fra-selskapet-som-drifter-dem?spid_rel=2

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At aviser skriver at helsearbeidere får nedsatt lønn vil du altså ikke akseptere som dokumentasjon.

Hva mener du å ha dokumentert, jeg har ikke sett noen slik referanse fra deg.

 

 

At et forskningsinstitutt konkluderer med at private institusjoner gir lavere lønn og pensjon aksepterer du heller ikke som en dokumentasjon.

Igjen. Dette er uten referanse. Hvis jeg skjal ha noen mulighet til å vurdere dette må du da i det minste hoste opp referansen.

 

Du påstår at jeg ikke 'godtar' ting som dokumentasjon uten at du gir meg mulighet til å engang se hva du viser til. Den slags er ikke på noen måte en akseptabel diskusjonsform.

 

Det jeg finner av tall for norge ser for meg ut til å konkludere at lønnsvilkårene er temmelig like mellom private og kommunale barnehager, med litt lavere lønn i de private for uutdannede og litt høyre for fagutdannede stillinger. Pensjonsvilkår later til å være litt bedre i de private. Tallgrunnlaget har den svakheten at undersøkelsene er i hovedsak bestilt av PBL. Men av mangel på undersøkelser fra andre er dette fortsatt det beste tallgrunnleget jeg har å gå etter, og dette er tross alt forskning og ikke synsing. Både metodikk og grunnlag er dokumentert.

 

https://www.pbl.no/aktuelt/tariff-lonn-og-personal/ny-rapport-bedre-pensjon-i-pbl-barnehager/

http://enbedrebarnehage.no/Media/Default/Fast%20innhold/Rapporter/Rapport%20Lønn.pdf

 

Ang. veibygging er det mer en en måte å organisere på også ved bruk av private OPS er kun en metode. Uten et grundigere forskninggrunnlag kommer ikke jeg til å ha noen mening om det er bedre å bruke OPS eller andre måter å organisere på. Det større spørsmålet er hva er det man eventuelt skulle vinne på å ha veiarbeidere som kommunalt eller statlig ansatte om man skulle ønske å gå til det skrittet å nasjonalisere alle aspekter med veibygging?

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Ang. veibygging er det mer en en måte å organisere på også ved bruk av private OPS er kun en metode. Uten et grundigere forskninggrunnlag kommer ikke jeg til å ha noen mening om det er bedre å bruke OPS eller andre måter å organisere på. Det større spørsmålet er hva er det man eventuelt skulle vinne på å ha veiarbeidere som kommunalt eller statlig ansatte om man skulle ønske å gå til det skrittet å nasjonalisere alle aspekter med veibygging?

 

Her er et par referanser om barnehager:http://www.fagforbundet.no/skko/?article_id=109107

 

http://web.velferd-uten-profitt.no/barnehagebaroner/

 

Mitt hovedanliggende går på OPS-ordningen som jeg mener er idiotisk og det er bevist gjennom mange års praksis både i Norge og utlandet. Hvorfor Regjeringen fortsetter med denne ordningen er et mysterium. Men Høyre og FrP hadde jo også en målsetting om å legge ned (selge til private) alle kommunale barnehager i Oslo. Så det handler kanskje om ideologi for dagens regjering.

 

Det aller meste av vegbygging settes bort til private virksomheter. Jeg kunne tenke meg at Vegvesenet kunne ha en kapasitet til å ta 10% av utbyggingen for å ha et alternativ når tilbyderne ikke strekker til og for å opprettholde god og dyp kompetanse for bygging og drift. Det offentlige bør drifte vegene, gjerne med en stor andel private underleverandører.

Lenke til kommentar

Her er et par referanser om barnehager:http://www.fagforbundet.no/skko/?article_id=109107

Dette er fra 2014. Mye har endret seg siden den gangen.

 

Igjen er dette basert på tall fra 2014, som sagt har mye blitt endret siden den gangen.

 

(Og begge kildene dine er vel så biaserte som PBL, man aner jo at på et nettsted som heter velferd-uten-profitt, så er konklusjonen temmelig gitt uansett hva fakta måtte være)

 

Det aller meste av vegbygging settes bort til private virksomheter. Jeg kunne tenke meg at Vegvesenet kunne ha en kapasitet til å ta 10% av utbyggingen for å ha et alternativ når tilbyderne ikke strekker til og for å opprettholde god og dyp kompetanse for bygging og drift. Det offentlige bør drifte vegene, gjerne med en stor andel private underleverandører.

Man kan sikkert diskutere hvem som bør være ansatt hvor. Det er ikke slik at det offentlige ikke har fagfolk, men det offentlige bruker i liten grad resurser på å holde seg med de som utfører arbeidene. Tatt i betraktning at konstruksjonsarbeid foregår mer i spurter og prosjekter virker det fornuftig, siden de da kan jobbe på andre prosjekter, kanskje i andre land når de ikke jobber her. Skulle de vært fast ansatte ville vi måtte tilført en ekstra begrensing på planleggingsarbeidet nemlig at man må holde arbeidsbelastningen jevn. D.v.s. at man kan ikke skalere hverken opp når det er behov for en ekstra innsats eller ned når man kan ha behov for å begrense aktiviteten.

 

Vedlikehold er nok en jevnere belastning og kunne nok lettere forsvart faste annsettelser av de som utfører jobben, men i praksis blir det slik at offentlige ansatte driver for mye byråkrati for å administrere seg og for høye kostnader til diverse ordninger at de ikke er konkurransedyktige, og da blir det å holde seg med egne ansatte et rent arbeidsmarkedstiltak, og ikke det riktige å gjøre for å gi skattebetalerne mest mulig uttelling for pengene.

Lenke til kommentar

> Dette er fra 2014. Mye har endret seg siden den gangen.

 

Dessverre, det offentlige er akkurat like ineffektivt nå som den gangen.

 

https://www.dt.no/nyhet/barnehage/overgrep/varsler-om-vold-i-barnehage-holdt-hemmelig-for-foreldre/s/5-57-696477

 

Dette er et eksempel fra en måned siden.

 

Du skal være svært dårlig orientert hvis du ikke har sett at det jevnlig, omtrent hver måned, dukker opp tilsvarende tragiske eksempler på vannskjøtsel i det offentlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

> Dette er fra 2014. Mye har endret seg siden den gangen.

 

Dessverre, det stemmer ikke. Her er et par eksempler fra jernbanedriften:

http://verdenogvi.blogspot.no/2017/05/jernbane.html

 

Den svenske regjeringens uavhengige gransker sier at konkurranse har løftet svensk jernbane:

https://www.aftenposten.no/norge/i/42RJq/Svenskenes-NSB-hyller-konkurranse---Ap-kaller-det-jernbanevanvidd

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...