aap Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Kanskje noen allerede vet eller har sjekket opp dette, jeg fant ikke noe på dette forumet etter de nye parkeringsreglene trådte i kraft 01.01.2017. Saken er at jeg eier et bygg som har parkeringsplasser til 20 biler. Jeg har ikke satt opp parkeringsskilt ennå etter det gamle ble revet bort. Følte det heller ikke fungerte godt nok, og det var mer enn godt nok synlig. Nå begynner jeg og mine leietakere å bli veldig lei av folk som parkerer på området som ikke har tilhørighet. De parkerer inne biler og hengere. Det har kostet meg veldig mye irritasjon og ikke minst tid på å sjekke opp hvem som eier biler, kontakte de og be de fjerne bilen(e). Jeg lurer derfor på hva jeg kan gjøre for å få en slutt på dette (på lovlig vis). Jeg tror ikke kun et skilt vil være skremmende nok tydligvis. Kan jeg som privatperson ilegge biler som parkerer der ulovlig bøter/gebyr? evt. få biler borttauet på deres bekostning? Har dere noen synspunkter på dette? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Tror ikke du har lov til å gi bøter, men du kan få de bortauet for eiers regning, viss du har skilt som sier så Standard på de fleste parkeringsplasser Uten skilt så har man som eier svært få rettigheter Lenke til kommentar
aap Skrevet 25. september 2017 Forfatter Del Skrevet 25. september 2017 I så fall helt utrolig at private har så få rettigheter over sitt eget eie. Alle kan jo bare kjøre inn til en enebolig da å hive fra seg bilen. Sikker på jeg har tapt 10.000,- både i venting, tapt arbeidsinntekt og leieinntekt av dette igjennom flere år. Nå er jeg sykt lei av at folk gir f... Det jeg har hørt er at en kan ilegge gebyr i tilfeller hvor det er skiltet godt, men det var før lovendringen. Og er ikke sikker på at det var lovlig den gang heller. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Du må håndheve etter reglene i den nye parkeringsforskriften, i praksis vil det si at du etablerer en avtale med et selskap som driver med slikt. 4 Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Bygg et gjerde med port og kamera eller eventuelt bare kamera så kan du se om folk kaster privat parkering skiltet. Vet ikke om det er lov da. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 I så fall helt utrolig at private har så få rettigheter over sitt eget eie. Alle kan jo bare kjøre inn til en enebolig da å hive fra seg bilen. Sikker på jeg har tapt 10.000,- både i venting, tapt arbeidsinntekt og leieinntekt av dette igjennom flere år. Nå er jeg sykt lei av at folk gir f... Det jeg har hørt er at en kan ilegge gebyr i tilfeller hvor det er skiltet godt, men det var før lovendringen. Og er ikke sikker på at det var lovlig den gang heller. Hvor vanskelig kan det være å sette opp et skilt da? "Privat parkering - uvedkomne borttaues for eiers regning". Så ringer du Viking og får dem tauet hvis de står der uten tillatelse. Eller, som det har blitt foreslått her: sett opp gjerde og bom. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Dersom ikke P-plassen fremstår som offentlig, men er ganske åpenbart privat - kan du ikke da få dem tauet? I hvertfall om du har skilt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Kan få de tauet uansett, men loven er komplisert Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Privat håndheving av borttauing reguleres av parkeringsforskriften, som blant annet etablerer et erstatningsansvar for den som urettmessig begjærer kjøretøy fjernet. Den som ikke ønsker å følge parkeringsforskriften må be politiet om håndhevingsbistand. Alternativet er selvtekt, som fra 1.10.2015 er lovlig i visse tilfeller, men med tanke på erstatningsansvaret man risikerer ved å ta feil er ikke dette anbefalt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå