Gå til innhold

Kjøp av "allbruks" kamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for hjelp! Jeg har tittet litt på kompakt kameraer, samt lest litt. 

https://prisguiden.no/produkt/canon-powershot-g7-x-mark-ii-250660

 

Hva er tanker rundt denne? Synes kanskje det er greit å ikke spytte inn for mye penger, siden jeg er redd mini sikkert vil fikle med kameraet også. Evt andre kompaktkamaer?

De 3 jeg liker best er

1. Panasonic 100Lx (Positivt: relativt stor bildesensor, virker grei å betjene, virker solid)

2. Sony RX100 III

3. Canon Powershot G7 X mark II (Negativt: har ikke søker, bare skjerm)

Men alle disse er veldig bra, og hva en skal velge er mye smak og behag.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

1, 4 og 5 ser ut til å være de som er tatt med relativt store sensorer, i hvert fall. Men uten å vite noe mer om brennvidden og blendertall som er brukt, så går det ikke an å si noe mer enn det. Bortsett fra bilde nr. 2 så har motivet begrenset dynamikk, og bildene er så nedskalert at forskjeller i oppløsningsevne forsvinner. Da er det vanskelig å si noe om hva som er eldre vs. nyere systemkamera.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal se om jeg får laget en ny og bedre test, inkludere et mer moderne kompaktkamera, og poste det et mer egnet sted.

 

Fasit er uansett: 

1 = Olympus E-PM1 + Olympus 14 - 42mm f/3.5 - 5.6

2 = LG G6

3 = Canon Ixus 870 IS

4 = Nikon D5600 + Nikon 35mm f/1.8

5 = Nikon D5000 + Nikon 50mm f/1.4

 

Poenget mitt, selv om det nok ikke kom så godt frem, var at jeg ikke mener mobiltelefoner kan erstatte kamera med større sensorer, i hvert fall ikke om de er fra sånn omtrent samme tidsperiode.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Takker for hjelp! Jeg har tittet litt på kompakt kameraer, samt lest litt. 

https://prisguiden.no/produkt/canon-powershot-g7-x-mark-ii-250660

 

Hva er tanker rundt denne? Synes kanskje det er greit å ikke spytte inn for mye penger, siden jeg er redd mini sikkert vil fikle med kameraet også. Evt andre kompaktkamaer?

G7 MKII er i hvert fall ikke et dårlig valg.

 

Stort sett alle entusiastkompaktkameraene med 1"-sensor eller større er bra. Det er gjerne noen betjeningsmessige forskjeller (søker vs. bare skjerm, innebygget blits, varierende grad av videofunksjonalitet, vridbar skjerm...), men bildekvaliteten på stillbilder er gjennomgående bra. Så hva man skal velge går mest på hva man ønsker av ekstrafunksjonalitet. Personlig ville jeg foretrukket noe med søker og ikke bare skjerm.

 

G7X mk II er ikke noe å rope hurra for på autofokusfronten, så det er kanskje ikke det beste valget til å ta bilder av barn i bevegelse. Der er det vel kanskje RX100-serien til Sony som er markedsleder. Panasonic LX-10 skal også være ganske bra der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...