Gå til innhold

Kjøp av "allbruks" kamera?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på jakt etter kamera, som kan brukes til "alt". Prisklasse rundt 10.000,- helst under!

Jeg er ikke noe fotograf, men en som vil bevare minner av ungene sin oppvekst.

I dag er mitt hovedkamera en Iphone. Ikke ideelt, men det er det jeg har har..

Ønsker å kjøpe et kamera som tåler en støyt, og kan brukes i all slags vær. Vil helst at det ikke skal være for stort, da jeg kan ønske å ha det i jakka / sekken.

Hovedområde for bilder, er å ta bilder av junior i bevegelser og oppdagelser sammen med unga.

Jeg har VELDIG lite erfaring når det kommer til valg av kamera, da det for meg er en ren JUNGEL der ute.

Kort fortalt:

Ønsker et lite kompakt kamera, med bra bilde egenskaper, som tåler en støyt, helst tåle kalde omgivelser osv. Gjerne et kamera som er rask til å ta bilder, da ofte unga finner noe annet spennende på 1-2-3.

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må du nok ta et valg når det kommer til hvor mye kameraet skal tåle. 

Olympus TG-5 tåler det meste og får fint plass i en jakkelomme, men det vil på de fleste andre områder ligge bak større og dyrere kamera. Om du er villig til å gå litt opp i størrelse kan du finne kamera som er værtettet (tåler en del, men kan ikke kalles vanntett). Her er det et større utvalg, men det kan fort bli dyrt og/eller stort.

Hva du burde velge kommer også an på din interesse. Vil du lære og utvikle deg som fotograf vil jeg si et systemkamera er det rette valget.

Lenke til kommentar

Det som jeg synes er positivt med det kameraet jeg linket til nå, er at dette er et kamera som typisk får plass i lommen uten problem!

Med små unger på farta, er det ikke så greit med kamera som henger rundt halsen, da dem ofte vil bli bært her og der..

Lenke til kommentar

Hei.

Er på jakt etter kamera, som kan brukes til "alt". Prisklasse rundt 10.000,- helst under!

Jeg er ikke noe fotograf, men en som vil bevare minner av ungene sin oppvekst.

I dag er mitt hovedkamera en Iphone. Ikke ideelt, men det er det jeg har har..

Ønsker å kjøpe et kamera som tåler en støyt, og kan brukes i all slags vær. Vil helst at det ikke skal være for stort, da jeg kan ønske å ha det i jakka / sekken.

Hovedområde for bilder, er å ta bilder av junior i bevegelser og oppdagelser sammen med unga.

Jeg har VELDIG lite erfaring når det kommer til valg av kamera, da det for meg er en ren JUNGEL der ute.

Kort fortalt:

Ønsker et lite kompakt kamera, med bra bilde egenskaper, som tåler en støyt, helst tåle kalde omgivelser osv. Gjerne et kamera som er rask til å ta bilder, da ofte unga finner noe annet spennende på 1-2-3.

Takker for all hjelp!

Hei ! Du er på prisen til og få en flott mobiltelefon, noen av de, bla Iphone tar flotte bilder, og den har du jo liggende rundt deg hele tide, bare en tanke, Mvh

Endret av Tormod Nordskog
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå har vel trådstarter allerede oppgitt at han ikke var fornøyd med bildene fra iPhone? Selv om mobiltelefoner har fordeler med fotografi, har de også ulemper som dårlig ytelse i lavt lys (innendørs barnebursdag?) og mangler ofte zoom, som kan være greit til å fotografere barn.

mFT er en mulighet som nevnt, du kan få den gamle EM10 Mark II til rundt 6300 med et greit objektiv som går i vanlige jakkelommer. en annen ville kanskje være et Sony A6000 til 6500 NOK med objektiv. Sony vil ha fordelen av å være litt mer lyssterk (bedre når du tar bilder innendørs eller på kvelden), men vil være litt større. Jeg ville uansett sett på dem i butikk for å vurdere størrelsen selv. Noen har større lommer enn andre.

Ingen av dem er værtette, og hvis du skal ha systemkamera (hvor du kan bytte objektiv) må du gjerne opp til 10 000 kr for denne størrelsen. Et annet alternativ er som sagt også å kjøpe et kompaktkamera uten utskiftbar optikk.

Er video viktig?

Lenke til kommentar

Nå har vel trådstarter allerede oppgitt at han ikke var fornøyd med bildene fra iPhone? Selv om mobiltelefoner har fordeler med fotografi, har de også ulemper som dårlig ytelse i lavt lys (innendørs barnebursdag?) og mangler ofte zoom, som kan være greit til å fotografere barn.

mFT er en mulighet som nevnt, du kan få den gamle EM10 Mark II til rundt 6300 med et greit objektiv som går i vanlige jakkelommer. en annen ville kanskje være et Sony A6000 til 6500 NOK med objektiv. Sony vil ha fordelen av å være litt mer lyssterk (bedre når du tar bilder innendørs eller på kvelden), men vil være litt større. Jeg ville uansett sett på dem i butikk for å vurdere størrelsen selv. Noen har større lommer enn andre.

Ingen av dem er værtette, og hvis du skal ha systemkamera (hvor du kan bytte objektiv) må du gjerne opp til 10 000 kr for denne størrelsen. Et annet alternativ er som sagt også å kjøpe et kompaktkamera uten utskiftbar optikk.

Er video viktig?

Så det at han ikke var helt fornøyd med mob, men nå har det kommet ut en ny mod Iphone som er bedre med dårlig lysforhold

Lenke til kommentar

Takker for hjelp! Jeg har tittet litt på kompakt kameraer, samt lest litt. 

https://prisguiden.no/produkt/canon-powershot-g7-x-mark-ii-250660

Hva er tanker rundt denne? Synes kanskje det er greit å ikke spytte inn for mye penger, siden jeg er redd mini sikkert vil fikle med kameraet også. Evt andre kompaktkamaer?

Sikkert et flott kamera du viser til der, selv bruker jeg bla ethttps://www.japanphoto.no/sony-cyber-shot-dsc-rx100-iii-bundle-med-veske---tommelgrep#.WcoK69OrQkg og er kjempefornøyd med det. Her har du en test med de to kamera

Endret av Tormod Nordskog
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både Canon PowerShot G7 X Mark II

og Sony RX100 (kr 6483) ser ut til å være super bra.

https://www.japanphoto.no/sony-cyber-shot-dsc-rx100-iii-bundle-med-veske---tommelgrep#.WctjXWh-rIV

Ett annet kamera som kan nevnes er:

Panasonic Lumix DMC-LX100 (kr 5693)

https://www.prisjakt.no/product.php?p=2802798

og Panasonic Lumix DMC LX15

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3918042

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg har pleid å kjøpe meg lommevennlige kameraer selv, men med de siste par generasjonene toppmodeller på mobilfronten så merker jeg at jeg ikke gidder å ta med et ekstra kamera. Mobilen er jo alltid der, og bildene blir meget bra etter det jeg kan se.

Hvis jeg først skal investere i et eget kamera så må det bli noe som utgjør en forskjell, for eksempel med zoom eller ekstrem bildekvalitet.

Hva er det med toppmodellenes kameraer du ikke synes er bra, Jarv!s?

Lenke til kommentar

Jeg kjeder meg, så jeg gjorde en rask, og svært uhøytidelig test av bildekvalitet.

Denne testen viser 5 forskjellige bilder, tatt av forskjellige kamera. Jeg har ikke brydd meg om å få samme utsnitt, jeg har ikke brydd meg om å ta bildene på samme brennvidde osv. Dette er kun 5 raske bilder tatt på auto.

Bildene er tatt med et kompaktkamera fra 2008, en telefon fra 2017, et DSLR (aps-c) fra 2016, et m4/3-kamera fra 2011 og et DSLR (aps-c) fra 2009.

Ser dere hva som er hva?

Selv syns jeg mobiltelefonen kom ganske godt ut av det, men en "asp-c"-sensor med skikkelig optikk er klart bedre. Synd jeg ikke hadde et mer moderne kompaktkamera å sammenligne med.

Edit: Bilde 1 har fått en utilsiktet crop.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg kjeder meg, så jeg gjorde en rask, og svært uhøytidelig test av bildekvalitet.

Selv syns jeg mobiltelefonen kom ganske godt ut av det, men en "asp-c"-sensor med skikkelig optikk er klart bedre. Synd jeg ikke hadde et mer moderne kompaktkamera å sammenligne med.

Edit: Bilde 1 har fått en utilsiktet crop.

Her er det vel bare å forvente at ting blir likt. I godt lys utendørs vil du nok bare merke forskjeller i sensorstørrelse på reell oppløsning og mulighet for lavere dybdeskarphet, men alle bildene er nedskalert og ingen bruker nevneverdig lav dybdeskarphet utenom kanskje bilde 4. Det blir da litt vanskelig for oss å vite :p

foto.no prøvde å gjøre samme sammenlikning, og det er virkelig først når du zoomer inn at du ser forskjell i så godt lys.

Det er først ved mørkere forhold eller stor dynamic range at du eventuelt vil se forskjell. Hadde du tatt samme bilder innendørs ville det nok vært enklere. Hadde du tatt bilder av noe som beveger seg innendørs hadde forskjellen blitt enda større. Og hadde du prøvd å ta bilde av en lys blå himmel med sollys og litt skyer sammen med en skyggelagt dal (og etterpå etterbehandlet for å gjøre skyggeområdet lysere), hadde vi nok også sett forskjell (dog her har tross alt mobiltelefoner HDR-funksjon som kanskje fungerer bedre enn et 8 år gammelt kompaktkamera).

Skal jeg gjette, vil jeg si følgende:

4, er tatt med ASP-C siden det virker som om den har lavest dybdeskarphet (dog kan også være gjort med et kompaktkamera eller mft-kamera med riktige innstillinger)

2. er gjort med et gammelt kompaktkamera eller gammelt asp-c-kamera på grunn av bakgrunnen som er "blåst ut". Med en mobil ville dette blitt tatt med automatisk HDR, og med nyere kamera tror jeg det ville blitt bedre, dog det kan egentlig ha blitt tatt med alt som ikke har blitt etterarbeidet i ettertid :p Og bordet ser litt vel uskarpt ut, og ikke i form av grunn dybdeskarphet, så vil gjette kompaktkamera.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...