Gå til innhold

Lukter litt på et kamera i Fuji serien....

Anbefalte innlegg

Heil folkens! 

Mange av dere husker meg sikkert da jeg har vært med på en del fototurer tidligere, men nå kjenner jeg lysten til å ta bilder sakte men sikkert melder seg igjen etter noen år mer eller mindre tørke.

Jeg er godt kjent med det å ta bilder og har eid 5D MKIII (da det var nytt) med de fleste L-serie objektivene Canon hadde i sin portefølje. Jeg var fornøyd med dette, men jeg erfarte også at Fuji X100 kameraet jeg hadde tok minst like gode bilder, men der hadde jeg så klart ikke mulighet for objektivbytte og ergonomien var heller ikke den samme.

Nå er jeg egentlig på utkikk etter noe midt i mellom. 

Så hvilke biler liker jeg å ta?

Jeg har sansen for såkalt gatefoto og liker også til tider og benke meg opp før soloppgangen for å ta landskapsbilder etc. 

Jeg ser for meg et systemkamera med mulighet for objektivbytte.

Budsjettet mitt har jeg ikke tenkt noe på, men 20.000,- må vel annses som et noe fleksibelt maksbeløp.

Jeg er litt rusten på kamerafronten da jeg ikke har hengt med der på noen år og lurer derfor på noen anbefalinger i Fuji serien da jeg liker den retro og solide følelsen disse kameraene gir. 

Jeg tar også i mot forslag om andre merker i samme kategori hvis det finnes noe bedre. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X-E serien har søkeren på siden, som X-100 og X-Pro. X-E3 er mer kompakt enn tidligere X-E modeller, noenlunde samme størrelse som X-100 sier de som vet slikt.

Jeg tenker at du kanskje fortsatt ønsker et kompakt system (du har vel ikke kuttet ut motorsykkelen?) Og da er Fuji X-E3 et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hei og velkommen tilbake igjen! :)

Etter hva jeg har skjønt så er X-E3 en litt mere avansert utgave av X100 serien, med at du kan bytte objektiver. Det er vel heller ikke værtettet som jeg har skjønt. Når det kommer til X-T2 så er dette en DSLR utgaven til Fujifilm. Den er værtettet, har grep og en høyere skuddtakt. Når det kommer til bildekvalitet så er de lik etter hva jeg skjønt i og med at de besitter samme prosessor og bildebrikke. 

Dette var vel rimelig grovt fortalt. :)

Lenke til kommentar

Men forskjellen på X-t2 og X-e3?

Som iStereo nevner, så er X-E3 nesten som en X-100 der du kan bytte objektiver. En stor forskjell dog, søkeren er en ren EVF.

IStereo beskriver X-T2 godt - den er som mer tradjsjonelt bygd opp med søkeren midt på huset (som DSLR-ene har det).

X-T20, som du nevnte tidligere, er en enklere utgave av X-T2 så den er fysisk mindre, mangler værtetting og noe tregere i fps.

Sensoren er lik i alle husene, så bildekvaliteten er lik uansett hvilken du går får.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Enig med Tom over her. Men ville jeg har valgt så hadde jeg gått for 23mm f/2, 35mm f/2 og 50mm f/2. Grunnen til dette er for disse er værtette. Og skulle du gå for en X-T2 som er det beste valget her (teknisk sett), så er det greit at hele komboen er værtett. Når det kommer til 56mm f/1.2 så har den bedre bildekvalitet, så er portretter din greie så er dette glasset et must have. Men det koster deretter også. :) F/2 glassene til Fujifilm er helt råe på bildekvaliteten, de er kompakte og har en rå byggkvalitet.

Når det kommer til zoom, så er smaken som baken.. forskjellig.. Så der kommer det helt an på hva en trives med selv. :)  

Lenke til kommentar

Jeg sitter selv mest med "forgjengere", d.v.s. X-T1 og X-E2 og i tillegg det nye X100F.

X-T1 (og da også X-T2) er de største husene i X-serien og for meg som har sans for DSLR, så får jeg "godfølelsen" med en midtstilt søker. Jeg sliter litt mer med en "sidestilt" søker, men samtidig så har jeg samtidig stor sans for min 100 selv om den har sidestilt søker. X-T2 var mitt første X-kamera og nå mitt minst brukte.

Jeg skal ikke komme med anbefalinger, for både X-T2 og X-E3 er ganske sikkert to særdeles gode alternativ, slik jeg ser det så bør du kanskje først og fremst vurdere "formfaktor" (d.v.s. størrelse, knapper, hjul og søkerplassering), ellers så mener jeg at du ikke kan gå feil uansett hvilket av de to du velger.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens :)

Har ikke helt bestemt meg ennå, men det står nok mellom X-E3 og X-T2. Jeg er dog godt vant tidligere med 5D MKIII og lyssterkt L-optikk. Liten dybdeskarphet og gatefoto er noe jeg liker.

Men samtidig har jeg ikke kjempestor sans for de forvokste plasthusene og mursteiner til objektiv. Man får nok ikke i pose og sekk her.

Hvilket objektiv til X-T2/X-E3 gir samme brennvidde som 50mm på fullformat?

Noen som har en slags oversikt over dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...