SimpleLife Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 Hei! Har kjøpte meg en sånn hard case for min kamera og lenskit. Og jeg lurte på om hvordan det fungerer i praksis å ta med seg slik utstyr på fly og generelt til utlandet. Må jeg ha med meg kvitteringer? 3 linser har jeg kjøpt på ebay så jeg kan be de å sende en invoice, men kamera har jeg kjøpt brukt,den er kjøpt i USA og på kvitteringen står navnet til forrige eier. Er iltt bekymret da jeg skal reise til utlandet for å filme et prosjekt der, og da er det litt greit å være klar over reglene i forkant. Tusen takk på forhånd Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 (endret) Vil ihvertfall anbefale deg å fylle ut et legitimasjonsbevis først og fremst. https://www.toll.no/no/reise/dyre-gjenstander/ Regler for innreise i andre land så må du søke etter deres "toll"regler. Endret 24. september 2017 av ExcaliBuR 3 Lenke til kommentar
SimpleLife Skrevet 25. september 2017 Forfatter Del Skrevet 25. september 2017 Vil ihvertfall anbefale deg å fylle ut et legitimasjonsbevis først og fremst. https://www.toll.no/no/reise/dyre-gjenstander/ Regler for innreise i andre land så må du søke etter deres "toll"regler. Tusen takk ExcaliBur! Det var akkurat det jeg trengte! Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Bare hyggelig! God tur! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Ikke at det er noe galt med å fylle det ut, men til info har jeg reist ut og inn av landet en rekke ganger med endel kamerautstyr uten noe problem. AtW Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 (endret) Ja, til den gangen du får et problem. Like greit å fylle ut og ha den i bagasjen hvis man får et spørsmål eller blir tatt med inn til kontroll. Endret 26. september 2017 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 (endret) Ikke at det er noe galt med å fylle det ut, men til info har jeg reist ut og inn av landet en rekke ganger med endel kamerautstyr uten noe problem. AtW Jeg måtte legge igjen endel verktøy "relativt nytt i kofferter" på svinesund og reise hjem finne norske kvitteringer så og overbevise tollvesenet at jeg hadde med meg verktøyet til Sverige. Så når jeg nå drar på harrytur legger igjen mesteparten av verktøyet hjemme Endret 26. september 2017 av Nautica Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Har reist mye med relativt dyrt fotoutstyr; aldri noensinne fått spørsmål rundt utstyret. Jeg har aldri med kvitteringer - normalt får man faktura for MVA basert på verdi av utstyret (har jeg hørt fra de som har opplevd problem); sender kopi av norske kvitteringer innen betalingsfristen slettes kravet. Dette er ikke veldig komplisert og ingen ting man trenger tenke veldig hardt over. Naturligvis; ser utstyret fabrikknytt ut så er sannsynligheten for problem langt større; jeg bruker utstyret og det får noe slitasje over tid - muligens derfor jeg aldri har opplevd problem? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Det er vel først og fremst tollere og kanskje politi som sjekker dette, ved vanlig sikkerhetskontroll på en flyplass tipper jeg at sikkerhetsvaktene ikke bryr seg om det ikke er åpenbare saker det dreier seg om? Har selv reist endel og bare én gang blitt sjekket av tollere og det var på en busstasjon i en grenseby i Brasil, og da ble jeg spurt om jeg hadde med kvittering på fotoutstyret. Det hadde jeg ikke, men det gikk heldigvis bra, da det nok var andre ting de var på utkikk etter... Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Har ofte blitt nøye sjekket når jeg har med kamerautstyr, men det går alltid bra. Innenlands i Storbritannia kan du måtte regne med at de åpner opp og ser inne i kamerahuset for eksempel. I Japan var de også nøye da jeg hadde med et FS700, men det er jo et stort kamera så det er ikke så rart. Lenke til kommentar
Egil Johnsen Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Har brukt tollskjemaet (se link gitt av ExcaliBuR), men forrige gang sa tollbetjenten at det ville være enklere å bare ta bilder av kvitteringene på mobilen i stedet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Har brukt tollskjemaet (se link gitt av ExcaliBuR), men forrige gang sa tollbetjenten at det ville være enklere å bare ta bilder av kvitteringene på mobilen i stedet. Det var jo en enkel og god løsning. Lenke til kommentar
avo Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Som et utgangspunkt vil du alltid få mer problemer med utstyr i en profesjonell hardcase som peli eller stormcase. Fotoveske, selv med en Arri Amira og Canon CN7 er stort sett uproblematisk overalt, men pelicase med en 5D gir tollkontroll og trøbbel. Vanligvis kan du snakke deg ut av det, men ikke overalt (som Sveits) eller betale noen dollar om du er i en bananrepublikk (liggende i passet som de sikkert vil se på) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå