Gå til innhold

intel 8700 /8700k

Hemmis

Anbefalte innlegg

Har kjøpt Deliddet 8700K og AsRock Taichi hovedkort fra Digital Impuls. (Veldig fornøyd)

Kjøler prosessoren med en Corsair H100i v2 som fungerer stort sett stille.

Oppgraderte fra en i5 2500K som var enkel å overklokke fra 3.3 Ghz til 4,2Ghz, men det var jo 6 år siden... så nå har jeg glemt hvordan dette fungerer igjen.

Jeg ønsker å i hvert fall sikre at mer enn én kjerne kan kjøre 4,7Ghz på boost. Så er neste mål å finne en setting som gir lave temperaturer og støy.

Asrock lar deg stille inn hurtiginnstilling på OC, men på 5Ghz så settes Vcore til 1,5(!) er dette helt sprøtt eller skal jeg kun se på den volten som kommer under load etter LLC-profilen har redusert den noe?

Burde man heller sikte mot rolige 4,8 Ghz? hva er vanlig for en fin og stabil overclock på 4,8 & 5,0? (Vcore setting i Bios, og CPU-ID avlest Vcore under Load?)

Ser også at det er fixed setting og Offset setting, men har kjørt fixed setting så langt.

Minne er G.skill 3600Mhz CL15

EDIT: På denne 5,0 GHZ overclockingen så blir CPU'en 70 grader, og da begynner viftene på Corsair'en å røre såpass på seg at det er litt for høyt (40-50% viftehastighet) men da holdes også tempen på 70. Jeg vil ha det litt stillere (tar gjerne 5,0 på lavere volt, men vet ikke om jeg bør endre LLC profil eller redusere Vcore -utgangspunktet).

Ikkje bruk oc settings først. Jeg kan guide deg i kveld, da jeg har fatailty hovedkortet. Samme som taichi, bare med 10GBit lan.

1.3v fixed, og se hva slags oc du får.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjøpt Deliddet 8700K og AsRock Taichi hovedkort fra Digital Impuls. (Veldig fornøyd)

Kjøler prosessoren med en Corsair H100i v2 som fungerer stort sett stille.

Oppgraderte fra en i5 2500K som var enkel å overklokke fra 3.3 Ghz til 4,2Ghz, men det var jo 6 år siden... så nå har jeg glemt hvordan dette fungerer igjen.

Jeg ønsker å i hvert fall sikre at mer enn én kjerne kan kjøre 4,7Ghz på boost. Så er neste mål å finne en setting som gir lave temperaturer og støy.

Asrock lar deg stille inn hurtiginnstilling på OC, men på 5Ghz så settes Vcore til 1,5(!) er dette helt sprøtt eller skal jeg kun se på den volten som kommer under load etter LLC-profilen har redusert den noe?

Burde man heller sikte mot rolige 4,8 Ghz? hva er vanlig for en fin og stabil overclock på 4,8 & 5,0? (Vcore setting i Bios, og CPU-ID avlest Vcore under Load?)

Ser også at det er fixed setting og Offset setting, men har kjørt fixed setting så langt.

Minne er G.skill 3600Mhz CL15

EDIT: På denne 5,0 GHZ overclockingen så blir CPU'en 70 grader, og da begynner viftene på Corsair'en å røre såpass på seg at det er litt for høyt (40-50% viftehastighet) men da holdes også tempen på 70. Jeg vil ha det litt stillere (tar gjerne 5,0 på lavere volt, men vet ikke om jeg bør endre LLC profil eller redusere Vcore -utgangspunktet).

Ikkje bruk oc settings først. Jeg kan guide deg i kveld, da jeg har fatailty hovedkortet. Samme som taichi, bare med 10GBit lan.

1.3v fixed, og se hva slags oc du får.

Ok, det er kult Nizzen, er spent på hva du finner ut også, flaks at du tester ut et så identisk kort samtidig da! Kan godt kjøre fixed 1,3v og se hvor langt jeg kommer. Ville du da satt LLC til 1 (som er den mest aggresive?)

Endret av Cain_85
Lenke til kommentar

Jeg får ikke til så mye på 1,3volt fixed. Måtte opp på 1,39v for å få til 4,8 Ghz.  Da kjøres CPU'en på 60 grader under load og nokså knyst fra kjøleviftene.

CPU-Z rapporterer om 1,264v under stress-kjøringen den gjør av CPU'en da. (LLC 2). Kan PSU være et problem? (har en Corsair AX 860)

Får vente å se hva du får til Nizzen

Endret av Cain_85
Lenke til kommentar

Takker. Da vet jeg det. Har 4.13.11 :)

Alt tomt, vente til ca 2,12. :hmm:

Ikke helt tomt riktig enda, så sant du ikke må handle fra spesifikt sted: https://www.digitalimpuls.no/search?q=8700k  :dribble:

https://www.multicom.no/searchresult.aspx?q=kw:8700k

https://www.proshop.no/Prosessor/Intel-Core-i7-8700K-Coffee-Lake-Prosessor-37-GHz-Intel-LGA1151-6-kjerner-Hexa-Core-Intel-Boxed/2614174

Men regner vel egentlig med at du var klar over disse

Lenke til kommentar

Jepp. Kjøper på komplett. Men takker. Ser ut for jeg beholder ti kortet, klør i fingrene for å få det i gang. Men vurderer 1800x også. ikke lett dette. hehe.

Betaler ikke 6-8k for en cpu som de har fjernet ihs.

Det tilsvarer ett komplett system, hk, ram, cpu og kjøler. Og bare ett år garanti på 8700K.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Jeg får ikke til så mye på 1,3volt fixed. Måtte opp på 1,39v for å få til 4,8 Ghz.  Da kjøres CPU'en på 60 grader under load og nokså knyst fra kjøleviftene.

CPU-Z rapporterer om 1,264v under stress-kjøringen den gjør av CPU'en da. (LLC 2). Kan PSU være et problem? (har en Corsair AX 860)

Får vente å se hva du får til Nizzen

Da gønner vi på:

Cpu configuration:

- Multicore enchancement = enabeled

-cpu ratio = 50  :green:  Alltid 50 først, så går du heller nedover om det ikkje funker.

-cpu cache ratio 42 (for testing) Eventuelt mere senere

Dram configuration:

Load XMP :)

Voltage configuration:

-Voltagemode = OC Mode

-CPU core/cache Voltage = Fixed 1.35v (din temp var fin på 1.3v)

-Cpu Load-line = Level 1

Dette er det du skal begynne testinga med. 

Hwinfo for å sjekke temp etc

https://www.fosshub.com/HWiNFO.html/hw64_560.exe

Nyeste Aida beta, for å sjekke det samme

Minnetweak for viderekommende, og de som vil ha max ut av b-die minnet sitt:

1.45v dram i bios som test. 

Fyll inn Primary og secondary timings i bios :)

post-42975-0-58468100-1510688009_thumb.png

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp. Kjøper på komplett. Men takker. Ser ut for jeg beholder ti kortet, klør i fingrene for å få det i gang. Men vurderer 1800x også. ikke lett dette. hehe.

Betaler ikke 6-8k for en cpu som de har fjernet ihs.

Det tilsvarer ett komplett system, hk, ram, cpu og kjøler. Og bare ett år garanti på 8700K.

Har det motsatt her, rasket til meg en 8700K før komplett gikk tom. Men de har ikke inne det HK jeg vil ha, det kommer visstnok etter hvert men de vet ikke når. Du har da en dato, det er mer enn jeg har.

Så om det flere som skal ha Asus ROG Maximus X Apex så mas gjerne på komplett

Hvorfor? svaret finnes her: http://cdn.overclock.net/c/ce/cec2b48f_z370lineup-WIP.png

Hint: vrm.

Samtidig ser en at hvorfor Asrock gjør det bra på OC jevnt over, selv om de ikke har den aller beste kvaliteten på komponentene.

Skal en legge denne tabellen til grunn, er det liten tvil om at Asrock trolig er det beste alternativet om du ønsker et relativt rimelig HK for OC cpu om man velger minimum Z370 Extreme 4. 

Igjenn ifølge tabellen taper du  ikke Silicon lotteriet, men ikke sikkert du vinner det heller, trolig mer en garanti at du får det du betaler for i det henseende.

Lenke til kommentar

Asrock gir utrolig mye ytelse og features for pengene, det er det ingen tvil om. Når man er på luft eller vann, så overklokker ikkje f.eks APEX noe høyere enn Asrock extreme4/taichi/fatality pro. Da er det kun selve chippen som er flaskehalsen. Å tro noe annet er veldig optimistisk.

Jeg har Apex x299, bare fordi det er BEST på overklokking av minne og har desidert best bios.

Skal du ha hovedkortet som overklokker best med minne, så er APEX veien å gå. Dette er 80% pga Apex har best bios, og det legges utrolig mye resurser i Apex. 20% for at det bare har 2 minneslotter, som betyr mindre forstyrrelser ved minne oc.  Dette skal være OC flaggskipet til Asus og de gjør mye for å være best på ekstremkjøling. Les Ln2.

Man bør være litt "minneNerd" for å dille med minneoverklokking, og tweaking av secondary timings etc. Forvent J#¤"&! mange omstarter når man skal tyne minne til det ytterste  :green:

PS: Å ha noe enn b-die minne er ikkje vits om man vil ha heftig minneytelse, dog det har sin pris. Man får det man betaler for (til en viss grad)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

baggie, hvilke komponenter er det Asrock bruker som er av dårligere kvalitet enn de andre?  :hmm:

Det er det her som er problemet med "internett". Folk kommer med påstander i hytt og gevær, uten å komme med kjøtt på beinet. 

"jeg leste det på internett en plass, men husker ikkje hvor"

"jeg hørte noen sa det en gang, så da må det være sant. Hvem som sa det vet jeg ikkje"

XD

Lenke til kommentar

@Nizzen: Ville du alltid holdt deg på 1,35vcore (eller under) for en vanlig arbeidsstasjon som skal vare ei stund?

5 års reklamasjon på cpu: Nei  :rofl:

Kjør på mens det er gøy  :green:  

Sett den heller til "stock" etterhvert, da booster aller kjerner til 4700mhz, og cpuen forblir kald. Kjør på med 4000 tweaket minne, og ytelsen blir ikkje merkbar dårligere enn 5-5.1 ghz  :thumbs:

Lenke til kommentar

@Nizzen, noe av hensikten med og velge nettop  Apex kortet var og "forsikre" seg mot og tape Siliconlotteriet på en måte som gjør at HK blir en flaskehals. Da vil jeg tro at man vet "sikkert" det er CPU om det klokker "dårlig".(vet egentlig ikke hvor reell denne tanken er?)

Har studert biosen litt og likte utformingen.

Kunne like gjerne kjøpt et Asrock kort, eller mer presist gjerne det, men det ingen som selger det som jeg ønsker og kjøpe dette av.

Har hatt 2 stk Asrock kort: X79 Extreme4 og 2 x Extreme11. 11 kortet ble byttet ut fordi det produserte alt for dårlig surround, 4 kortet ble byttet til fordel for Asus Rampage 4 Black edtiton som vel kan sies og ikke være verdt prisforskjellen selv om Asus kortet klokket og ytet litt bedre.

b-die høres ut som annen sortering, men skjønner at det ikke er det når noen av de raskere settene til G.Skill har Samsung b-die.

Kikket på et sett på 16gb fra G.Skill som har b-die,(tror det var F4-4266C19D-16GTZR ) og syntest ikke prisen var avskrekkende i forhold til hastigheten.

Noe vits med mer enn 16 gb til gaming?

Har lagt merke til noen benchmark liker mer, men er kun interessert i ytelse i spill.

Når jeg har bestemt seg for og gå vekk fra SLI får en hente det en kan andre steder(har gått lei av periodevis SLi problemer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...