Intrudah Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg lurer litt på om det er mulig å bruke dieselturboer til bensinmotorer.. Har hørt løse rykter om det.. Men vil vite det sikkert.. Har litt lyst å lage meg et så billig som mulig turbosystem.. Og er derfor ute og kikker etter forskjellige alternaltiver. Noen som vet noe om dette? Og eventuelt har andre gode forslag til billige turboløsninger? Lenke til kommentar
Robin Hood Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 (endret) Jeg lurer på noe av det samme. har hørt at turbo fra vw caravelle td, passer på golf som er bensin motor. Men åssn blir det med turtallet på turboen? Vil det øke fordi turtallet på bensin motorer er høyere? Endret 9. desember 2003 av Robin Hood Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Turboene kan brukes om hverandre. Det er ingen problemstillinger, annet enn at tempen på bensinmotorene er høyere, så du bør bruke en turbo som er i grei stand, og ikke gått 300k km på en sliten diesel. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Jeg lurer på noe av det samme. har hørt at turbo fra vw caravelle td, passer på golf som er bensin motor. Men åssn blir det med turtallet på turboen? Vil det øke fordi turtallet på bensin motorer er høyere? Går det ikke å bruke en turbo fra en gammel Golf TD? Ville jo være perfekt, da røra sikkert passer helt perfekt på Golf bens. Lenke til kommentar
Intrudah Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Takker til drkaos for svaret! Flere tips og synspunkter mottas med takk.. Lenke til kommentar
L&D Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Turboen drives jo av eksosen, så det skulle ikke være noe problem... Lenke til kommentar
Opus Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Turboen drives jo av eksosen, så det skulle ikke være noe problem... Jo...Men ladetrykket kunne jo være slik at den ikke kunne brukes, f.eks. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Juster wastegaten så slipper du for høyt ladetrykk. Da går det mindre eksos gjennom turboen. Alle vag's dieselhorer har justerbar wastegate så langt tilbake som golf td ihvertfall... Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Det mest interessante er jo ikke hvor turboen kommer fra, men om den passer til formålet. De felste dieselturboene kan brukes på bensinmotorer, men enkelte modeller takler som drkaos sier varme dårlig - de fleste eldre store turboene er jo lastebilaggregat... F.eks kan en Garret GT15 fra Golf TDI 110hk (AFN) levere luft til ca 140hk på TDI, og oppimot 180hk på en bensinmotor. Dermed er den bra til en liten bensinmotor og lave ladetrykk. Ser du på en turbo fra en eldre 1.6 TD så er de temmelig små, altså... har ikke tall på dem men særlig over 100hk på en diesel og 125-130 på en bensinmotor tror jeg blir å tyne ting lengre enn holdbart. Ta heller en titt på lignende bensin turbomotorer, vet ikke hva du skal bygge på men f.eks en S13 SX200 eller en Escort RS Turbo kan være bra donorer hvis du f.eks skal bygge på VAG 1.8 8V. Å finne rett turbo til en motor er en hel vitenskap, så ikke regn med å få den optimale kombinasjonen av motor og turbo på denen måten - men det kan også bli vldig bra med litt flaks! Lenke til kommentar
Opus Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Ta heller en titt på lignende bensin turbomotorer, vet ikke hva du skal bygge på men f.eks en S13 SX200 eller en Escort RS Turbo kan være bra donorer hvis du f.eks skal bygge på VAG 1.8 8V. Er det dyre turboer?, vanskelig å få tak i? Lenke til kommentar
wichtom Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 sett en slangeklemme på slangen til wastegaten. da lader den i det uendlige. men vær forsiktig. det er noe som heter toppakning Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Gå inn på forumet til www.trim-4-eldre.com og spør der eller send en pm til EBB på forumet om billig og bra alternativ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå