Gå til innhold

Anbefaling for skjerm, maks 5000kr


MuffinMatt

Anbefalte innlegg

Setter for tiden sammen en liste for en itx maskin til frøkna. Og er litt usikker på hvilken skjerm jeg skal gå for. Dama ønsker seg helst 2560x1440 for sine spill. Hun spiller i hovedsak Final Fantasy XIV (MMO) of Overwatch.

 

Komponentliste:

 

MSI B250 Pro mitx, Socket-1151

Intel Core i7-7700k Kaby Lake Prosessor

MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC

RAM: DDR4 2400MHz 16GB

EVGA BQ 650W Hybrid Modular 80+ PSU

 

Jeg er ukjent med hvor i lendet jeg bør se for en skjerm til dette bygget. Budsjettet begrenser jo også dette noe. Og trenger dermed hjelp til å finne den perfekte skjermen i kjærlighetens navn. 60Hz eller 144hz? TN eller IPS?

 

Edit: endret build, feil MB og ny RAM

Endret av MuffinMatt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tror 144 hz er veien å gå for spell, leter etter ny skjerm selv og har p.d.d 60 hz og det vil jeg ikke ha no mer.

etter all researchen jeg har gjort for meg selv, så er TN ikke like "premium" som IPS, men d funker veldig bra om man bare sitter rett foran skjermen og skal spille uansett, så er IPS dyrere men pga innsynsvinkler for alle kanter men også dn teknologien gjør at fargene tar deg litt mer på tur enn kanskje ellers.

 

bruk komplett og søk deg fram med de kriteriene som er absolutt viktigst så finner du sikkert en:

https://www.komplett.no/category/10392/datautstyr/periferiutstyr/skjermer?

Lenke til kommentar

Viste seg det at valgene er ganske lave i antall når man begrenser seg til 5000kr for 2560x1440, spesielt om man går for 144Hz, og enda mer om man ønsker g-sync.

 

Det eneste valget jeg har klart å komme innom etter tilbakemeldingene er denne:

 

https://m.prisjakt.no/product/3961263

 

Men kjenner meg litt usikker på denne. Hadde fått inntrykket av at g-sync skjermer var en del dyrere enn dette?

Lenke til kommentar

G-sync eller Freesync er ikke noe man absolutt må ha da, og det er heller ikke krise om en skjerm har Freesync og man har nvidia kort. Et 1070 kort klarer uansett og pushe nok frames for at 144 hz blir effektiv, så kan man spille med v-sync helt av og det er her jeg ikke skjønner at nvidia mener det vil komme tearing og stuttering osv og G-sync skal liksom være den eneste redninga. Jeg har MSI 1080 ti sea hawk og spiller kun med V-sync av fordi input laggen eksisterer ikke og helt nødvendig i Rainbow Six Siege elr CS:GO for meg.

 

F.eks jeg har vurdert meg denne, https://www.komplett.no/product/842553/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/asus-27-led-freesync-mg279q

den har ikke g-sync men den er like god i bildekvalitet som en https://www.komplett.no/product/858037/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg279q som er den egentlig skjermen jeg ville kjøpt men pengene strekker kanskje ikke helt til.

 

G-sync er ikke et must, det blir mer enda en skrytefunksjon man kan si man har.

Lenke til kommentar

Setter for tiden sammen en liste for en itx maskin til frøkna. Og er litt usikker på hvilken skjerm jeg skal gå for. Dama ønsker seg helst 2560x1440 for sine spill. Hun spiller i hovedsak Final Fantasy XIV (MMO) of Overwatch.

 

Komponentliste:

 

MSI B250 Pro mitx, Socket-1151

Intel Core i7-7700k Kaby Lake Prosessor

MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC

RAM: DDR4 2400MHz 16GB

EVGA BQ 650W Hybrid Modular 80+ PSU

 

Jeg er ukjent med hvor i lendet jeg bør se for en skjerm til dette bygget. Budsjettet begrenser jo også dette noe. Og trenger dermed hjelp til å finne den perfekte skjermen i kjærlighetens navn. 60Hz eller 144hz? TN eller IPS?

 

Edit: endret build, feil MB og ny RAM

 

Jeg tror ikke du kan overklokke CPU med det hovedkortet, men det var kanskje ikke planen uansett?

 

Om en uke lanseres 8000 serien med CPU'er fra Intel. Og det kan være smart å vente på disse. Arvtakeren til 7700K kommer med 6 kjerner, og vil altså være opp mot, om ikke over 50% raskere i en del tilfeller. Eller man kan til og med gå for i5 versjonen, som også får 6 kjerner, men uten HT. Man sparer sikkert en tusenlapp i forhold.. Skal man overklokke, må man ha et hovedkort med Z chipset. Det er ikke sikkert det er klart samtidig som CPU'ene kommer i itx format. Men det burde vel holde å gå ned til m-ATX uansett?

 

Jeg ville også spandert minst 2666MT/s RAM. Oog ofte er prisforskjellen såpass liten. At den gyldne middelvei på pris ligger rundt 3000-3200MT/s..

 

Ellers kan du vurdere AMDs RX Vega 56 skjermkort. Som vil åpne muligheten for å få utnyttet de rimeligere Freesync skjermene. Men det er klart, selv om AMDs referansekjøler hjelper med å få luften ut av kabinettet. Så er det et varmt skjermkort. Som ellers kanskje ikke passer så bra til itx bygg..

 

Skjermen du har funnet er en flott skjerm. Grunnen til at den er billigere enn du forventet er at den er 24". Alternativet ville jeg sagt, er å vente på denne kommer på tilbud igjen. Som du ser av prishistorikk ligger den nesten like ofte på 5K som på 6,5K.

 

G-Sync er absolutt smart å få med seg. GTX1070 klarer kanskje 144fps+ på eldre lettdrevne spill i dag. Men det kommer ikke til å være tilfellet om et par år. Og da er det veldig fint å fremdeles oppleve god flyt i spill, selv om fps varierer mellom 50 og 70 fps. Uten G-Sync ville man byttet skjermkortet mye tidligere. Eller levd med tearing som en annen fattiglus. ;) Men seriøst altså, G-Sync er rett og slett en god investering som muliggjør at en kan vente enda lenger med oppgradering av skjermkortet.. I tillegg til at det gir bedre bilde umiddelbart også. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...