Gå til innhold

Ny, STILLEGÅENDE spillmaskin

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe maskin og bygge denne i jula. Har for tiden bare en laptop, som forøvrig kjører linux, så jeg har litt spill-abstinenser nå. Det er viktig at maskinen er stillegående og at den er en god spillemaskin. Jeg har også valgt å bruke speilet raid, da jeg har en del erfaringer med harddiskkræsj fra tidligere og rett og slett ikke har lyst til å oppleve å miste alt jeg har på maskinen en gang til.

Jeg tenkte å kjøpe komponentene primært fra komplett og microplex.

Hadde tenkt å overklokke maskinen innenfor de normale grensene, dvs. så høyt som systemet vil gå med de komponentene jeg har valgt. Gidder ikke begynne å lage aquarium av maskinen.

Her er komponentene... Vær så god å komme med forslag.

PS. Helst ingen Intel/AMD krig her.

.

Skjerm

Samsung 19" LCD Syncmaster 193T TCO99

6 365,44 Komplett

Jeg vil ha en LDC skjerm for de sterke og klare fargene. Jeg skal, i tillegg til spilling, gjøre en del skolearbeid på maskinen. Noen venner av meg har denne skjermen, og den ser ærlig talt nydelig ut. Jeg har ikke lyst til å kjøpe 17", selv om de kommer med samme oppløsning. Jeg skal også se film/TV på maskinen, så størrelsen har en del å si.

.

CPU

Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800

- Socket PGA478, 512kB "Northwood"

2045,00 Komplett

Ikke den beste, men likevel ikke langt fra toppen...

.

Hovedkort

Abit IC7-MAX3 Hovedkort S478/800mhz,SATA

- I875P, ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid

2 047,00 Komplett

Raid til diskene, dual ddr til minnet, nettverk... bør vel være et bra valg?

Papst vifte, 10m³/time, 18 dB(A)

- m/3-pins molexkontakt

148,00 Microplex

Den vifta som sitter her er visstnok ikke så stille at det gjør noe. Fire skruer, så ordner vi det.

.

Minne

1.0GB (2x512MB) DDR PC3500 433MHz DC CL2 4.5nS 2.5-3.1V Golden Dragon Serie, GD3500-1000DC

2 350,00 PS data

Endelig skal minnet stemme, etter adskillige diskusjoner i diverse forum.

.

Skjermkort

Hercules 3D Prophet 9800PRO 128MB DDR

- AGP,ATI 9800PRO,TV-Out/DVI,Retail

3 635,45 Komplett

Her er vel det store diskusjonsmomentet. Har hørt at jeg bør vente på "neste generasjon" og kanskje bare kjøpe noe billig/brukt møl til å begynne med. Har lyst til å kunne kjøre HL2 bra når det kommer ut... Det er dog grenser for hvor lenge jeg kan vente, og jeg bekymrer meg for at med en gang "neste generasjon" kommer, vil alle vente på "det store prisfallet", før de venter på "pro-versjonene" og neste generasjon deretter igjen. Er dette kortet et bra valg?

.

Harddisker

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 8MB

- S-ATA/150 8MB cache ST3160023AS

2 494,90 (2 stk.) Komplett

160 GB virker passende for mitt bruksområde. Husk at dette blir den totale plassen pga. RAID løsningen. Har også hørt at Seagate er stillegående i forhold til mange andre merker. Følger det med SATA kabler til disse? Eller til hovedkortet?

.

Div. Kabler

KA Skjermkabel Digital DVI-DVI M/F 3m

- Skjermet høykvalitetskabel, dual link

245,31 Komplett

Standard DVI kabel til skjerm?

Sunbeam ATA133 IDE-kabel, 45cm, Rød

- m/NeonWire

155,00 Microplex

Må være den mest fancy ATA kabelen jeg har sett.. Skal bare brukes til cd-rom/brenner, men den er jo stilig, da..

.

TV-kort

TerraTec Cinergy 600 TV, Tv-kort m/radio

- PCI, Stereo, Retail

818,09 Komplett

Kan ta opp DIVX - tøft

.

Mus

Microsoft Intelli Mouse Explorer v. 4.0

- Mus PS/2 & USB Retail

359,00 Komplett

Bør være bra... Likte tidligere modeller.

.

Strømforsyning

MISTFSP35060PN:

MIST, 350W, ATX12V, 12cm PAPST vifte

695,00 Microplex

Bedre/stillere enn Fortron/Source 350W med 12cm vifte?

.

Kabinett

Compucase Miditower, Sølv

745,00 Microplex

Pent, ikke for mange duppeditter, stille pga. 12cm vifter

Papst vifte, 94m³/time, 26 dB(A)

- m/3-pins molexkontakt

376,00 (2 stk.) Microplex

Stillegående vifter til kabinettet?

.

CPU kjøler

MIST CPU-kjøler, "Frostbite", Intel

- Socket 478

395,00 Microplex

En bedre og stillere kjøler til prosessoren?

Arctic Silver 5 Termisk Pasta

- 3.5 gram

79,00 Microplex

Må vel ha slikt

.

Komponenter jeg HAR (ikke trenger)

CDRW fra plextor

Sony DVD spiller

Keytronic tastatur

Et bra surround anlegg (Cambridge)

Strømkabler til skjerm/boks

.

SUM: ~23714

Ble litt dyrt, men så bør det holde en stund og...

.

Spørsmål

Er det noe som mangler (vil nødig ut på kabelshopping etter å ha mottatt greiene)?

Skjermkort, skjermkort, skjermkort...

Er det vanskelig å bytte CPU kjøleren? Å kjøpe en ikke-boxed CPU fra en eller annen bisarr butikk og betale ekstra frakt bare for den blir vel nesten like dyrt...

Passer alt dette sammen når det gjelder hastigheter og slikt? Noen "flaskehalser"?

Kabinettviftene trenger vel ikke kjøre på full guffe hele tiden. Noen som vil anbefale noen hastighetskontrollere som passer til viftene jeg vil ha? Har ikke bruk for noen greier som opptar eksterne brønner da jeg ikke gidder justere viftene underveis likevel. De får stå på det de må for å takle max load.

Andre forslag til endringer basert på egne erfaringer eller liknende?

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg dårlig er faring med mitt TerraTec Cinergy 400 TV-kort.

Det hender at PC'en restarter når jeg har sett på tv en stund.

(kanskje mine 300W ikke er nok??)

Div-x funker dårlig med min XP1800+ og 256mb RAM.

Dessuten er ikke programmvaren noe å hoppe i været for heller?

Lenke til kommentar

Eller ville jeg ha kjøpt geil pc 4200 platinium grunnet raskere, og at abit og geil liker bedre hverandre enn kombinasjonen corsair og abit.

Hvis du vil går du ned på cpu til 2,8ghz og valgt et bedre hovedkort som f.eks dette:http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=38552&t=1403&l=2&AvdID=1&CatID=10&GrpID=10&s=pl Skjermokort duger til de grader.

Papst viftene i kabinettet bråker 26 db, strømforsyninga 19db eller noe sånt.

Da ville jeg ha valgt 2 papst vifter på 19 db(Blåser nesten like bra,bra nok. M.t.p på støy)

Endret av Deuce
Lenke til kommentar

Du trenger kanskje ikke så bra ram? ser du skal klokke, men de brikkene der var jo ganske "grove". Jeg har ikke veldig peiling på minne, men du kan sikkert spare litt penger på å gå ned et hakk på minnehastighet uten at det går utover ytelsen.

Hvis du vil gå ned i pris er det ikke veldig dumt å gå for 2.8GHZ istedenfor...Vet ikke hvordan forskjellene er ved klokking der men...

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
Du trenger kanskje ikke så bra ram? ser du skal klokke, men de brikkene der var jo ganske "grove". Jeg har ikke veldig peiling på minne, men du kan sikkert spare litt penger på å gå ned et hakk på minnehastighet uten at det går utover ytelsen.

En kompis av meg hadde nylig en stor fadese med minnegreier..

Om noen har et ekspertforslag til andre brikker som er omtrent like gode, er det bare å komme med det, men da minnet er en ganske sentral del av systemet, må jeg ha kvalitetssaker der.

Lenke til kommentar

Har hørt om store problemer fra andre også. Det er derfor jeg tenkte jeg skulle gå for 600-versjonen. En venn av meg har den og er svært fornøyd.

Lenke til kommentar

Ville valgt en 2,8 ghz cpu og et hovedkort som er bedre kanskje kongen på haugen av p4 hovedkort. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl

Da klokker du bare opp 2,8ghz'en til 3,2ghz. Gjøres lett i softmenu i bios.

Anbefaler dette hovedkortet i og med at jeg har det selv og det er knallstabilt og raskt og kommer bra ut i alle tester.

Ellers ville jeg ha tatt 2 kab. vifter på 19db da strømforsyninga gir ut noe sånt. Eller kjempe oppsett.

Lykke til!

Mvh. Deuce

Lenke til kommentar

Samme erfaring med det TV-kortet... og ikke minst programvaren, iiik!

Brukte å starte opp programvaren når jeg trengte en reboot, for det gikk fortere enn å trykke start - slå av datamaskinen - start på nytt. ;)

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Ville også gått for en "dårligere" cpu, den 3,0GHz'en utvikler ganske mye varme, så, blir veldig fort litt mye kjøling og da litt mye lyd..*personlig erfaring*

er da også støy-hater, så lyden av papstviftene hadde nok gått meg på nervene bare dem. Men du ser selv! Det man lærer av :)

Lenke til kommentar
Ville valgt en 2,8 ghz cpu og et hovedkort som er bedre kanskje kongen på haugen av p4 hovedkort. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl

Da klokker du bare opp 2,8ghz'en til 3,2ghz. Gjøres lett i softmenu i bios.

Anbefaler dette hovedkortet i og med at jeg har det selv og det er knallstabilt og raskt og kommer bra ut i alle tester.

Ellers ville jeg ha tatt 2 kab. vifter på 19db da strømforsyninga gir ut noe sånt. Eller kjempe oppsett.

Lykke til!

Mvh. Deuce

2,8 ghz virker smart, men finner ikke 19db vifter til kabinettet... er det 80x80 millimeter vifter du tenker på?

tror jeg slår til på det hovedkortet også

det var derfor jeg spurte om noen hadde forslag til hastighetskontrollere så jeg kan få de to 120x120 viftene til å holde kjeft

Lenke til kommentar

Hm.. mange av mine posts på rad nå.

Skulle bare si at jeg har oppdatert oppsettet med 2.8 ghz cpu og MAX-3 hovedkortet.

Fant Geil minne på iqdata.no (ligger rett ved komplett i byen, så jeg kan ta trikken dit. gidder ikke enda fler webshops).

Geil 512MB DDR PC3200 400MHz CL2 5ns 2.5-3.1V Golden Dragon Series

1195.00 iqdata (2390,00 for 2 stk.)

er den fin?

Lenke til kommentar

Ser mange anbefaler IC7-MAX3 her, sikkert et konge kort det og, men kanskje ta en titt på MSI NEO-FIS2R? Har nettop bestilt ny pc med dette kortet, kan gi deg en tilbakemelding når jeg har fått testet litt. Det får utrolig bra i reviews.. lest et par stk.. f.eks denne!

Lenke til kommentar

Du kjøper seff ikke p4 2.8 Ghz pc533

Gå heller for 2.6 pc800

Den støtter HT + at den er lett å skremme opp til 3.2 Ghz. Hørt folk når det med boxed vifta. Kjøp Denne fra microplex. Har ikke lest noen tester eller noe, vet ikke om den er bra. Står at du kan kjøre den på 16db og den vil likevel kjøle bra nok til p4 3.2 Ghz.

Mitt tips

Lenke til kommentar

Skal du støydempe vil du kanskje også vurdere Zalman Heatpipe til skjermkortet. I tillegg bør du bytte ut TV-kortet med Leadteks nyeste. Testvinner hos DinSide.no, iallefall sist jeg sjekket en måned tid siden. Å ta opp TV_sendinger i DivX er vel minstekravet for et TV-kort er det ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...