Gå til innhold

Disse kuppene koster mindre enn en iPhone X

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

jeg synes også prisen på de nye iPhones er helt på trynet. Men det er mange andre som koster veldig mye også. Men man får solgt en brukt iPhone til en veldig god pris. Det skjer ikke med en Sony eller en Huawei. De må man omtrent gi bort etter et år.

Ja bytter man årlig så er ikke iPhone noe dyrere enn andre topptelefoner.

Er du sikker på det? 12700 kroner for iPhone X - 5000 kroner for brukt iPhone 7 = 7700 i mellomlegg. Galaxy S8 6450 - Galaxy S7, 2500 = 3950 i mellomlegg. Jeg tror Samsung glatt vinner den duellen :p. Selv om du kanskje får solgt telefonen for noe mer hvis du er heldig, går ikke regnestykket opp denne gangen.

Regnestykket ditt blir kun slik fordi du velger å få minst mulig for den billigste, samt kjøpe den dyreste. Du prøver jo å få regnestykket til å ende i Samsungs favør. Hvis jeg selger en billig Hyundai kompaktbil og kjøper den dyreste SUVen etterpå blir regnestykket slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Merkelig at ingen skal ta opp at Huawei sin "Porsche Design" mobil koster rundt 13.000 kr. Den er jo så å si helt lik den vanlige modellen,men koster mye mer. Men ettersom det er Android, så er det liksom greit...

Lenke til kommentar

Merkelig at ingen skal ta opp at Huawei sin "Porsche Design" mobil koster rundt 13.000 kr. Den er jo så å si helt lik den vanlige modellen,men koster mye mer. Men ettersom det er Android, så er det liksom greit...

Tilnærmet ingen kjøper den telefonen uansett, så den er vel ikke spesielt relevant? Iphone X derimot kommer sikkert til å selge godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkerhetsoppdateringer er forøvrig avhengige av Android-versjon - hvis f.eks. Nougat finnes for telefonen din, men du ikke ønsker å oppgradere av diverse grunner, får du ikke sikkerhetsoppdateringer for 6.0 lenger.

Jojo, men du kan ikke forvente sikkerhetsoppdateringer om du ikke vil oppgradere til nyeste versjon av SW.

Det store angrepet mot windows baserte PCer tidligere i år var jo det. MS hadde allerede fikset problemet for lenge siden, men folk vil ikke oppgradere til nyeste versjon av Windows. Kan ikke forvente at de bare fikser sikkerhet for 1 million forskjellige versjoner i evigheter.

Ikke i evigheter, nei, men man kan absolutt stille krav til at eldre versjoner støttes med sikkerhetspatcher opptil et visst punkt. Det finnes bedrifter som ikke umiddelbart kan oppgradere til nyeste versjon av operativsystemer på grunn av problemer som de introduserer. I mitt tilfelle f.eks. er Android 7.0 ubrukelig da Doze er for agressiv og i praksis deaktiverer PUSH for gmail-tjenester (jeg bruker G Suite for e-post, kalender og kontakter). Dessverre fører det også til at jeg ikke får sikkerhetsoppdateringer for Android 6.0, selv om de finnes, fordi eneste tilgjengelige oppdatering fra Samsung er Android 7.0. Dette er et problem da jeg faktisk driver bedrift, og må vurdere risikoen for at telefonen blir hacket kontra det at jeg ikke mottar kritiske jobbmailer i tide. Det er mulig at jeg i fremtiden må droppe G Suite til fordel for en annen leverandør, hvis jeg klarer å finne en e-postløsning som virker med PUSH på Android 7.0+.

Det finnes også masser av eksempler på at bedrifter bruker eldre versjoner av Windows enn 10 på grunn av kompatibilitetsproblemer og/eller manglende regresjonstester av produksjonsmaskiner som vil koste utrolig mye og være vanskelig å utføre.

Lenke til kommentar

Regnestykket ditt blir kun slik fordi du velger å få minst mulig for den billigste, samt kjøpe den dyreste. Du prøver jo å få regnestykket til å ende i Samsungs favør. Hvis jeg selger en billig Hyundai kompaktbil og kjøper den dyreste SUVen etterpå blir regnestykket slik.

Ikke helt - jeg kunne fått det til å gå enda mer i Samsungs favør, hvis jeg hadde valgt 32 GB varianten av iPhone 7 på Finn i stedet for 128 GB. iPhone X stiller litt i særklasse da det er det første eksemplaret av en telefon som er så dyr, så det finnes egentlig ingen mulighet for å oppgradere i samme prisklasse - det må vi vente til neste år med.

Lenke til kommentar

iPhone X er dobbel så dyr men dobbel rask som en Samsung S8

- Android telefoner med 256gb lagring er så og si "ikke eksisterende" i Norge.

- Prisen på et 256 GB minnekort med 150mb hastighet koster 3.700 kr, og da har du en lagringsplass som er 6 ganger så treg som den interne i en iPhone. 

iPhone X er dermed helt unik, ergo prisen kan også rettferdiggjøres. Du får ikke en dobbel så bra TV selvom du bruker 40.000 istedenfor 20.000, men man får aldri mest for penga ved å velge det beste.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Det finnes også masser av eksempler på at bedrifter bruker eldre versjoner av Windows enn 10 på grunn av kompatibilitetsproblemer og/eller manglende regresjonstester av produksjonsmaskiner som vil koste utrolig mye og være vanskelig å utføre.

Det er vel derfor MS har en egen versjon for bedrifter, er det ikke?

Er det noe OS på mobil der du får sikkerhetsoppdateringer, når du ikke bruker nyeste versjon?

Lenke til kommentar

- Prisen på et 256 GB minnekort med 150mb hastighet koster 3.700 kr, og da har du en lagringsplass som er 6 ganger så treg som den interne i en iPhone. 

iPhone X er dermed helt unik, ergo prisen kan også rettferdiggjøres. Du får ikke en dobbel så bra TV selvom du bruker 40.000 istedenfor 20.000, men man får aldri mest for penga ved å velge det beste.

Dobbelt så raskt ja? Du mener det helt seriøst?

Trenger ikke 256 GB internt, om du har minnekort eksternt.

Ingen vits i superraskt minnekort. Hvis du lagrer så mye, så har du ikke 100 GB med apps liksom. Det er bilder, musikk ol. Som er helt irrelevant om de er på et vanlig hastighet minnekort, eller raskt internminne. Ellers er kan du ikke si "6 ganger så treg". Og du vet ikke hastigheten på internt minne i iPhone heller :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

- iPhone X er dobbel så dyr men dobbel rask som en Samsung S8.

Ingen vits i superraskt minnekort. Hvis du lagrer så mye, så har du ikke 100 GB med apps liksom. Det er bilder, musikk ol. Som er helt irrelevant om de er på et vanlig hastighet minnekort, eller raskt internminne. Ellers er kan du ikke si "6 ganger så treg". Og du vet ikke hastigheten på internt minne i iPhone heller :)

Veldig mye bastante påstander her. F.eks er det noe grunn til at han ikke vet hastigheten på minnet internt i iPhone x, er det ikke venldig sannsynlig at den er like bra eller bedre enn minne i iPhone 7/8?
Lenke til kommentar

Ytelsetesten - som var linken til i forrige innlegg - viser at iPhone X utførte oppgaver dobbelt så raskt ja.

Å lese hva du sier om minnekort vs internlagring minner meg bare om Bill Gates sin "640K ought to be enough for anybody".

Du er såpass på jordet at jeg gidder ikke å ta diskusjonen engang :)

iPhone 7 Plus sin 256gb disk yter 960 MB/S, jeg antar derfor at iPhone X sin disk yter minst det samme - det er høyt sannsynlig, men må selvsagt bekreftes. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Veldig mye bastante påstander her. F.eks er det noe grunn til at han ikke vet hastigheten på minnet internt i iPhone x, er det ikke venldig sannsynlig at den er like bra eller bedre enn minne i iPhone 7/8?

Vel, kanskje det kan ha noe med at iPhone 7 ikke er 3 ganger raskere engang?

83995.png

Er virkelig det jeg sier så bastant? Jeg mener bortsett fra det som er fakta da, men det må være lov å være bastant på fakta.

Lenke til kommentar

Ytelsetesten - som var linken til i forrige innlegg - viser at iPhone X utførte oppgaver dobbelt så raskt ja.

Å lese hva du sier om minnekort vs internlagring minner meg bare om Bill Gates sin "640K ought to be enough for anybody".

iPhone 7 Plus sin 256gb disk yter 960 MB/S, jeg antar derfor at iPhone X sin disk yter minst det samme - det er høyt sannsynlig, men må selvsagt bekreftes. 

Ytelsestesten du linket er for single-core i Geekbench. Det er ikke hvor raskt en telefon gjør oppgavene sine. Det er et benchmark, det er alt. Som i seg selv faktisk er irrelevant.

Du skjønner at 64 GB internt + 256 GB eksternt er mer enn 256 GB internt, ikke sant?

Ja, kom med en forumpost på en pro-Apple side. Jeg foretrekker skikkelige tester jeg da.

Lenke til kommentar

Ytelsestesten du linket er for single-core i Geekbench. Det er ikke hvor raskt en telefon gjør oppgavene sine. Det er et benchmark, det er alt. Som i seg selv faktisk er irrelevant.o-Apple side. Jeg foretrekker skikkelige tester jeg da.

Ehm, jo det er NETTOPP resultatet av en rekke oppgaver som er kjørt i en test - testen måler kraften telefonen leverer, dvs hvor fort den gjør oppgaver - såklart det er relevant!. Forøvrig yter den nesten dobbel så bra på multi-core også.  

Det blir som å teste en bil på en bane, selvom du ikke kjører på bane hver dag betyr ikke det at resultatene ikke påvirker hva du opplever til daglig. 

Du skjønner at 64 GB internt + 256 GB eksternt er mer enn 256 GB internt, ikke sant?

Ja og forstå det den som kan hvorfor PCer med 256gb SSD harddisk er dyrere enn PCer med 500gb sata 3,5 ? Og hvorfor iPhone med sine 12 MP leverer bedre bilder enn en Nokia med 40 MP?

Du mangler åpenbart grunnleggende forståelse for teknologien, innvirkningen av den og hvorfor prisen er høyere. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

I mitt tilfelle f.eks. er Android 7.0 ubrukelig da Doze er for agressiv og i praksis deaktiverer PUSH for gmail-tjenester (jeg bruker G Suite for e-post, kalender og kontakter).

Er ikke det bare å skru av optimization av gmail-appen i battery settings? Eller er det noe annet?

Hadde det vært så enkelt, ville jeg ikke klage. Dessverre har dette noe måten operativsystemet og apper er kodet på. Android 6.0 har også Doze, men den er heldigvis ikke så aggresiv som i 7.0.

Lenke til kommentar

Det er vel derfor MS har en egen versjon for bedrifter, er det ikke?

Er det noe OS på mobil der du får sikkerhetsoppdateringer, når du ikke bruker nyeste versjon?

MS er flink på oppdateringer for eldre versjoner av Windows, selv om du ikke har bedriftsversjoner. Dessverre kan ikke det samme sies om mobil-OS i forhold til sikkerhetsoppdateringer kontra nyeste versjon.

Lenke til kommentar

Ytelsestesten du linket er for single-core i Geekbench. Det er ikke hvor raskt en telefon gjør oppgavene sine. Det er et benchmark, det er alt. Som i seg selv faktisk er irrelevant.o-Apple side. Jeg foretrekker skikkelige tester jeg da.

Ehm, jo det er NETTOPP resultatet av en rekke oppgaver som er kjørt i en test - testen måler kraften telefonen leverer, dvs hvor fort den gjør oppgaver - såklart det er relevant!. Forøvrig yter den nesten dobbel så bra på multi-core også.  

Det blir som å teste en bil på en bane, selvom du ikke kjører på bane hver dag betyr ikke det at resultatene ikke påvirker hva du opplever til daglig. 

Ja og forstå det den som kan hvorfor PCer med 256gb SSD harddisk er dyrere enn PCer med 500gb sata 3,5 ? Og hvorfor iPhone med sine 12 MP leverer bedre bilder enn en Nokia med 40 MP?

Du mangler åpenbart grunnleggende forståelse for teknologien, innvirkningen av den og hvorfor prisen er høyere. 

Hva om jeg fortalte deg en hemmelighet?

Det finnes et benchmark som heter PCMark. Ikke tilgjengelig for iOS, fordi Apple, men likevel. Det måler faktisk ytelse, simulerer at du faktisk gjør noe. En prossesor alene er ubrukelig. Hva skal den gjøre uten RAM f.eks? Den ville ikke klart å kjøre noen app i AppStore/PlayStore. Så hastighet på RAM påvirker ytelse direkte. Og det er ironisk at du snakker om NAND hastighet, men er helt ignorant i forhold til påvirkningen i ytelse. du mener bare det er bra, men du har åpenbart ikke koblet hvorfor det er bra. 

Du kan og trekke frem browser benchmarks. Du kan se på Google Octane 2.0, og si at iPhone 7 er 2x så rask som OnePlus5 i Googles egen test. Den må være MYE raskere å bruke i nettleser enn OP5. Og så kan du teste faktisk lasting av sider på begge telefoner, og OP5 kommer foran iPhone 7 i testen. 

Det er det veldig mange ikke forstår. De ser på et par benchmarks og så skriver de som om ytelsen og alt er bestemt utifra de syntetiske testene. Selv om det ikke er tilfellet i faktisk bruk. 

Du vet du kan beskylde meg for å ikke forstå, men du klarer åpenbart ikke å forstå poenget her. Hvorfor tror du folk kjøper en PC med 256 GB SSD og 2 TB HDD? Fordi SSD er veldig viktig for ytelse. Du trenger hastigheten. Men du trenger den ikke til alle filer. For bare generell lagring av masse filer, så er det ingen forskjell om du gjør det på rask eller treg disk. Og det tar mesteparten av plassen også.

Eneste jeg kan se som fordel med 256 GB i forhold til ytelse er at en 256 GB lagringsenhet kan ha mer parallellisering av minnecellene som vil gi økt ytelse. Samtidig blir jo nødvendigvis SLC cache også større, men nå som 64 GB er minste tror jeg uansett ikke det er et problem lengre. Jeg vet ikke om noen nettsider tester hastighet for ulike størrelser da.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle f.eks. er Android 7.0 ubrukelig da Doze er for agressiv og i praksis deaktiverer PUSH for gmail-tjenester (jeg bruker G Suite for e-post, kalender og kontakter).

Er ikke det bare å skru av optimization av gmail-appen i battery settings? Eller er det noe annet?

Hadde det vært så enkelt, ville jeg ikke klage. Dessverre har dette noe måten operativsystemet og apper er kodet på. Android 6.0 har også Doze, men den er heldigvis ikke så aggresiv som i 7.0.

Ja, jeg oppdaget det faktisk nå her selv (bruker ikke mail så ofte akkurat nå). Kan ikke huske at jeg hadde noe stort problem med det på 7.1, men mulig jeg bare ikke la merke til det. Er på 8.0 nå, og det er som du sier; Push funker ikke! Håper å finne en fix.

Lenke til kommentar

Ja, jeg oppdaget det faktisk nå her selv (bruker ikke mail så ofte akkurat nå). Kan ikke huske at jeg hadde noe stort problem med det på 7.1, men mulig jeg bare ikke la merke til det. Er på 8.0 nå, og det er som du sier; Push funker ikke! Håper å finne en fix.

Jeg har "prøvd alt", bortsett fra ting som krever root. Det er mulig at du med root kan justere parametre for hvor ofte og lenge Doze er aktivert.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...