Gå til innhold

Disse kuppene koster mindre enn en iPhone X

Anbefalte innlegg

Apple gikk fra å være en god utfordrer til å bli nøyaktig det de selv fightet mot, og nå er de blitt et monster på steroider og opplever tilbakegang p.g.a det. Samsung gir deg bedre og mer fleksibel tech til en mer fornuftig pris, hvis du egentlig trenger noe nytt.

Bra perspektiv det.

Tja, jeg trenger vel strengt tatt android 8.0 dersom jeg skal bli værende på den mobilplattformen, pga. sikkerhetshensyn spesiellt, men også for å få på plass litt spenstigere blåtannstøtte og WiFi-hastighet, og kanskje et og annet utenom som kan være kjekt å ha når man først fornyer seg.

Android 8.0 er ikke en sikkerhetsoppdatering. Sikkerthetsoppdateringer er utenfor Android-versjoner.

Du får ikke nyere BT støtte, du trenger fysisk chip som støtter 5.0.

Du får ikke høyere WiFi hastighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ER faktisk greit å påpeke "keiserens nye klær" faktisk også koster en relativt stor formue.

Man kommer faktisk langt på vei med et hjemmeautomasjonsanlegg + mobiltelefon for den prisen.

Denne artikkelen er glimrende! :)

... og dette er deler av grunnen:

Hvem vil fremstå som en taper med alskens jallautstyr når vinnerne har iPhone X?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Apple gikk fra å være en god utfordrer til å bli nøyaktig det de selv fightet mot, og nå er de blitt et monster på steroider og opplever tilbakegang p.g.a det. Samsung gir deg bedre og mer fleksibel tech til en mer fornuftig pris, hvis du egentlig trenger noe nytt.

Bra perspektiv det.

Tja, jeg trenger vel strengt tatt android 8.0 dersom jeg skal bli værende på den mobilplattformen, pga. sikkerhetshensyn spesiellt, men også for å få på plass litt spenstigere blåtannstøtte og WiFi-hastighet, og kanskje et og annet utenom som kan være kjekt å ha når man først fornyer seg.

Android 8.0 er ikke en sikkerhetsoppdatering. Sikkerthetsoppdateringer er utenfor Android-versjoner.

Android 8 har bedre kodeks for lyd over Bluetooh ;)

Android 8 har "Google Play Protect - to improve Play store app safety, Oreo has a real-time security scanner which monitors for both malicious software and data theft."

Når det gjelder WiFi (og sikkerhet) har Android 8 "WiFi Assistant" som lar deg sikkert koble på noen offentlige nett.

Lenke til kommentar

Play Protect er ikke en Android 8.0-funksjon, den kommer automatisk på eldre utgaver også. Du har den sannsynligvis allerede hvis du går inn på menyen i Play Store.

Sikkerhetsoppdateringer er forøvrig avhengige av Android-versjon - hvis f.eks. Nougat finnes for telefonen din, men du ikke ønsker å oppgradere av diverse grunner, får du ikke sikkerhetsoppdateringer for 6.0 lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bra perspektiv det.

Nei vel. Det jeg mente var at om en bytter ut mobiltelefonen likevel for å få Android 8.0, så får man gjerne nyere chip-er. Som da har en oppgradering til f.eks. AC fra N -WiFi og gjerne også fra 4.0 til 5.0 -Blåtann. Jeg hadde ikke trodd at dette skulle være så vanskelig å dedusere i fra mitt forrige innlegg.

Det er vel ikke så mange "vanlige folk" som rooter telefonen sin, for så å sitte med en heller upålitelig versjonsfornyelse, hvor drivere kanskje er måttet utvikles, settes i sammen av entusiaster. Det er mye bra som er laget slik, men det gir ingen garantier for en smertefri opplevelse. Selv om det motsatte innimellom viser seg. Er fint at noen står på for de forlatte også. Jeg har absolutt ingen erfaring med rooting av mobil selv. Sitter på gjerdet ift. det.

Ok, er glad for at du påpeker dette. Men i nåværende situasjon, der produsentene neglisjerer eldre Android-versjoner, så blir faktisk Android 8.0 en "sikkerhetsoppdatering", fordi man nå blir helt nødt til å fornye seg, fordi en er blitt forlatt i uføret over aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalt for mange år.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

jeg synes også prisen på de nye iPhones er helt på trynet. Men det er mange andre som koster veldig mye også. Men man får solgt en brukt iPhone til en veldig god pris. Det skjer ikke med en Sony eller en Huawei.  De må man omtrent gi bort etter et år.

Lenke til kommentar

jeg synes også prisen på de nye iPhones er helt på trynet. Men det er mange andre som koster veldig mye også. Men man får solgt en brukt iPhone til en veldig god pris. Det skjer ikke med en Sony eller en Huawei. De må man omtrent gi bort etter et år.

Ja bytter man årlig så er ikke iPhone noe dyrere enn andre topptelefoner.
Lenke til kommentar

jeg synes også prisen på de nye iPhones er helt på trynet. Men det er mange andre som koster veldig mye også. Men man får solgt en brukt iPhone til en veldig god pris. Det skjer ikke med en Sony eller en Huawei. De må man omtrent gi bort etter et år.

Er du sikker på det? 12700 kroner for iPhone X - 5000 kroner for brukt iPhone 7 = 7700 i mellomlegg. Galaxy S8 6450 - Galaxy S7, 2500 = 3950 i mellomlegg. Jeg tror Samsung glatt vinner den duellen :p. Selv om du kanskje får solgt telefonen for noe mer hvis du er heldig, går ikke regnestykket opp denne gangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du sikker på det? 12700 kroner for iPhone X - 5000 kroner for brukt iPhone 7 = 7700 i mellomlegg. Galaxy S8 6450 - Galaxy S7, 2500 = 3950 i mellomlegg. Jeg tror Samsung glatt vinner den duellen :p. Selv om du kanskje får solgt telefonen for noe mer hvis du er heldig, går ikke regnestykket opp denne gangen.
Klart viss man trader opp fra en telefon til en annen durer modell så påvirker det jo. Men la oss ta eksemple med iphone 7 pluss til iphone 8 pluss. Kjøpt for 9500kr, selges for 6000kr, 3500kr kostet det i løpet av ett år.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Selge er merarbeid, og fungerer kun når mobilen ikke er ødelagt. Jeg har omtrent aldri oppgradert mobil, kun erstattet en som er ødelagt uten hensiktsmessige reperasjonspriser.

Lenke til kommentar

Klart viss man trader opp fra en telefon til en annen durer modell så påvirker det jo. Men la oss ta eksemple med iphone 7 pluss til iphone 8 pluss. Kjøpt for 9500kr, selges for 6000kr, 3500kr kostet det i løpet av ett år.

Greit - da har du en årlig oppgraderingspris på 3500 for iPhone, som er 500 i forskjell i året. Hvis man har Android, kan man da f.eks. bytte hvert annet år i stedet, og betale full pris hver gang, og komme ut 500 kroner bedre i den andre retningen. Det er mange måter man kan flikke på regnskapet, men du kommer ikke unna at iPhone koster betydelig mer ved første innkjøp. iPhone X, som artikkelen omhandler, koster vanvittig mye mer, og det er ikke sikkert at bruktmodellene vil holde seg like bra i verdi når neste versjon kommer ut. Hvis touchID kommer tilbake for eksempel, tror jeg det er mange som ønsker å bytte.

Lenke til kommentar

Greit - da har du en årlig oppgraderingspris på 3500 for iPhone, som er 500 i forskjell i året. Hvis man har Android, kan man da f.eks. bytte hvert annet år i stedet, og betale full pris hver gang, og komme ut 500 kroner bedre i den andre retningen. Det er mange måter man kan flikke på regnskapet, men du kommer ikke unna at iPhone koster betydelig mer ved første innkjøp. iPhone X, som artikkelen omhandler, koster vanvittig mye mer, og det er ikke sikkert at bruktmodellene vil holde seg like bra i verdi når neste versjon kommer ut. Hvis touchID kommer tilbake for eksempel, tror jeg det er mange som ønsker å bytte.

Man kan bytte annet hvert år om man har iPhone også vet du. F.eks. om man kjøpte en iPhone 7 for 8000kr, så tipper jeg at man ville få ca 3000kr for den etter to år. Da har iPhone 7 kostet deg 2500 kr pr år. Men ja iPhone X, Note 8 osv er dyre telefoner. Nå skulle vi virkelig ha gått tilbake til dollarkursen vi hadde for noen år siden.

Lenke til kommentar

Android 8 har "Google Play Protect - to improve Play store app safety, Oreo has a real-time security scanner which monitors for both malicious software and data theft."

Når det gjelder WiFi (og sikkerhet) har Android 8 "WiFi Assistant" som lar deg sikkert koble på noen offentlige nett.

Kodeks != BT 5.0

Som påpekt her av @flinx så kommer det i google play. Selv om nesten alle som snakker om Android og klager over oppdateringer og sikkerheten sin osv ikke har fått med seg at det kommer via Play og bare fortsetter å klage for faktisk ingen god grunn. Mye gøyere å klage over manglende sikkerhetsoppdateringer enn å finne ut at du faktisk får dem.....

WiFi hastighet er litt avhengig av standard, men mest av chip og antenner, hvor bra de er. Og WiFi assistant har egentlig ingenting med det jeg skrev å gjøre...

Lenke til kommentar

Nei vel. Det jeg mente var at om en bytter ut mobiltelefonen likevel for å få Android 8.0, så får man gjerne nyere chip-er. Som da har en oppgradering til f.eks. AC fra N -WiFi og gjerne også fra 4.0 til 5.0 -Blåtann. Jeg hadde ikke trodd at dette skulle være så vanskelig å dedusere i fra mitt forrige innlegg.

Det er vel ikke så mange "vanlige folk" som rooter telefonen sin, for så å sitte med en heller upålitelig versjonsfornyelse, hvor drivere kanskje er måttet utvikles, settes i sammen av entusiaster. Det er mye bra som er laget slik, men det gir ingen garantier for en smertefri opplevelse. Selv om det motsatte innimellom viser seg. Er fint at noen står på for de forlatte også. Jeg har absolutt ingen erfaring med rooting av mobil selv. Sitter på gjerdet ift. det.

Ok, er glad for at du påpeker dette. Men i nåværende situasjon, der produsentene neglisjerer eldre Android-versjoner, så blir faktisk Android 8.0 en "sikkerhetsoppdatering", fordi man nå blir helt nødt til å fornye seg, fordi en er blitt forlatt i uføret over aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalt for mange år.

AC for WiFi har eksistert utrolig lenge. Hvis du ikke har AC er det pga SoCen i mobilen din, ikke android versjon. Og det hjelper ikke å kjøpe en Android 8 mobil. Kun toppmodeller har f.eks BT 5.0, og det vil komme til billigere mobiler med årene, men det har absolutt ingenting med Android versjon å gjøre. Det er virkelig helt irrelevant. 

Du mener Android 8 er en sikkerhetsoppdatering, fordi du oppgraderer til en versjon som får sikkerhetsoppdateringer?

Lenke til kommentar

Sikkerhetsoppdateringer er forøvrig avhengige av Android-versjon - hvis f.eks. Nougat finnes for telefonen din, men du ikke ønsker å oppgradere av diverse grunner, får du ikke sikkerhetsoppdateringer for 6.0 lenger.

Jojo, men du kan ikke forvente sikkerhetsoppdateringer om du ikke vil oppgradere til nyeste versjon av SW.

Det store angrepet mot windows baserte PCer tidligere i år var jo det. MS hadde allerede fikset problemet for lenge siden, men folk vil ikke oppgradere til nyeste versjon av Windows. Kan ikke forvente at de bare fikser sikkerhet for 1 million forskjellige versjoner i evigheter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kodeks != BT 5.0

Som påpekt her av @flinx så kommer det i google play. Selv om nesten alle som snakker om Android og klager over oppdateringer og sikkerheten sin osv ikke har fått med seg at det kommer via Play og bare fortsetter å klage for faktisk ingen god grunn. Mye gøyere å klage over manglende sikkerhetsoppdateringer enn å finne ut at du faktisk får dem.....

WiFi hastighet er litt avhengig av standard, men mest av chip og antenner, hvor bra de er. Og WiFi assistant har egentlig ingenting med det jeg skrev å gjøre...

Jo jo, BT 5.0 er ikke det samme som bedre kodeks, men han nevnte bare bedre bluetooth, ikke nyere versjon, og da er jo kodeks en ting som blir bedre med bluetooth i nyere android :)

Og du har rett at wifi assistant ikke har noe med hastighet å gjøre, men det har noe med sikkerhet over wifi å gjøre, og han ville jo bare ha "mer sikkerhet", noe wifi assistant gir.

Lenke til kommentar

Du mener Android 8 er en sikkerhetsoppdatering, fordi du oppgraderer til en versjon som får sikkerhetsoppdateringer?

Ja, var det virkelig så vanskelig å forstå? Mulig du har noen poenger, men jeg synes du er litt vanskelig å diskutere med.

Du skal nok forvente å se at det ikke blir så fryktelig lenge til før mellombudsjetterte mobiltelefoner også får 5.0 Bluetooth, når de allerede ligger på en 4.1 og 4.2 Bluetooth der.

.. men det har absolutt ingenting med Android versjon å gjøre. Det er virkelig helt irrelevant. 

Nei, men det følger hverandre ofte, så da er det oppklart.

Og sånn jeg ser på ting, så følger oftere ny hardware med på kjøpet enn ny android-versjon, så da.. (da får man gjerne noe med på kjøpet med 8.0 (oreo))

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, var det virkelig så vanskelig å forstå? Mulig du har noen poenger, men jeg synes du er litt vanskelig å diskutere med.

Du skal nok forvente å se at det ikke blir så fryktelig lenge til før mellombudsjetterte mobiltelefoner også får 5.0 Bluetooth, når de allerede ligger på en 4.1 og 4.2 Bluetooth der.

.. men det har absolutt ingenting med Android versjon å gjøre. Det er virkelig helt irrelevant. 

Nei, men det følger hverandre ofte, så da er det oppklart.

Og sånn jeg ser på ting, så følger oftere ny hardware med på kjøpet enn ny android-versjon, så da.. (da får man gjerne noe med på kjøpet med 8.0 (oreo))

https://www.anandtech.com/show/11338/qualcomm-announces-snapdragon-660-630-mobile-platforms

SD 660 og 630 ble annonsert i mai med 14 nm som kom først i 2015, så 2 år etter kom det til mid-range.

De har UFS (tror det og var rundt 2015?), og de kommer med X12 modem fra Qualcomm, som var i forrige gen SD820.

Men hvis du ser helt nederst der så ser du at de har kommet med LPDDR4 RAM, og BT 5.0. Det står der oppgitt at 630 skulle være tilgjengelig i slutten av mai, og enheter skulle komme i Q3. Alle specs for SD630:

https://www.qualcomm.com/products/qualcomm-snapdragon-630-mobile-platform

Og realease av SoCer begynner med toppmodell (SD835). SD835 ble lansert så snart Samsung klarte å lage den ved sine fabrikker. Etter toppmodell kommer nyere versjoner av 200, 400 og 600 serien. Så BT 5.0 finnes (åpenbart) allerede i S8, lenge før Android 8.0. Qualcomm annonserte videre at de hadde SoCer klare i 600 serien med BT 5.0 i mai. Jeg ser ikke hvor Android 8.0 kommer inn i dette?

Men det er helt sant at det kommer mid-range modeller med BT 5.0. Vi er i Q3, så de burde komme rundt nå. Det er godt mulig produsentene venter på at de har klar 8,0 før de lanserer. Lite vits å lansere noe du må oppgradere med en gang uansett. Men ser fortsatt ikke at det er noen kobling mellom de to her. Spesielt siden alle disse HW "nyhetene" allerede har eksistert i evigheter før Android 8.0 kommer. Helt siden april. 

Alle lanseringer av nye PCer er også syncet opp mot lansering av nye Intel CPUer. Oppdateringer i Windows støtter oppdateringer fra Intel. Alt blir syncet mot foundry siden tiden det tar å lage noe der er lang, og planleggingen du trenger er stor. Det er den datoen av alt i Pc/mobil det er vanskeligst å gjøre noe med. Så den ender opp med å bestemme det andre. 

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...