Gå til innhold

Ny gaming stasjonær til 10-11k

Anbefalte innlegg

Skal bygge en ny stasjonær gaming maskin til ca 10-11 tusen, og lurte på om noen her holder seg oppdatert som har noen forslag til hvordan jeg kan maksimere PC for pengene? Ser etter en Intel/Nvidia build, med mindre ting har endret seg drastisk på AMD siden, hadde mye FPS problemer med forrige AMD build jeg hadde selv i spill hvor det skulle vært 'overkill'.

Skjerm, tastatur og mus har jeg allerede, så tenkte 10-11k på kabinett og komponenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket den ja, men alle prosessorene er AMD, og som nevnt unngår jeg helst det på grunn av dårlig ytelse forrige gang jeg hadde AMD prosessor. Er AMD blitt bedre til spill? Mener å huske at de aller fleste spill optimaliseres for Intel.

Lenke til kommentar

Sjekket den ja, men alle prosessorene er AMD, og som nevnt unngår jeg helst det på grunn av dårlig ytelse forrige gang jeg hadde AMD prosessor. Er AMD blitt bedre til spill? Mener å huske at de aller fleste spill optimaliseres for Intel.

Ryzen er en helt ny arkitektur fra AMD, så ja den er mye raskere i spill enn de gamle fra AMD. Når det er sagt, så er Intel fortsatt raskest til spill. Ryzen anbefales i den tråden på grunn av ytelsen per krone.

Skal du ha den raskeste spill ytelsen, vent på i7 8700K som kommer nå i Oktober. Bare vær klar over at den CPU'n vil koste rundt 4000 kr. Du får dog noen billigere modeller under den, f.eks i5 8600K du kan vurdere isteden.

Lenke til kommentar

Skal personen overklokke? Skal budsjettet inneholde Windows? Skjerm?

AMD har kommet tilbake for full pupp. CPU'ene er raskere, kaldere og de har ikke minst et flott navn :)

AMD = Et trygt valg som gir mye for pengene.

Edit; Fra Intel så er det denne som er "go to" og best i en rekke spill

https://www.komplett.no/product/904698/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i7-7700k-kaby-lake-prosessor

men den vil jo drepe budsjettet litt så en i5 er nok veien å gå

https://www.komplett.no/product/904700/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i5-7600k-kaby-lake-prosessor

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Trenger ikke skjerm, tastatur og mus. Windows har han. Han kommer ikke til å overklokke manuelt, men tenkte å kjøpe en intel k prosessor og et hovedkort med automatisk overklokkings funksjon?

Leste også at de nyere intel prosessorne er låst til Windows 10? Stemmer dette, eller er det bare delvis? Må muligens høre hvilken Windows han har i tilfellet.

Endret av bmd
Lenke til kommentar

Trenger ikke skjerm, tastatur og mus. Windows har han. Han kommer ikke til å overklokke manuelt, men tenkte å kjøpe en intel k prosessor og et hovedkort med automatisk overklokkings funksjon?

Leste også at de nyere intel prosessorne er låst til Windows 10? Stemmer dette, eller er det bare delvis? Må muligens høre hvilken Windows han har i tilfellet.

Kjøper han en 7700K trenger han egentlig ikke å overklokke. Men noen 3200 Mhz RAM brikker hjelper på ytelsen. 7600K vil jeg ikke anbefale i 2017, da er det heller bedre å gå for Ryzen 1600.

Ja, han trenger Windows 10 :)

Lenke til kommentar

Leste også at de nyere intel prosessorne er låst til Windows 10? Stemmer dette, eller er det bare delvis?

Prosessorene er ikke låst til Windows 10.

Windows 8.1 og eldre versjoner av Windows "kommer ikke til å få" oppdateringer med Skylake prosessorer og nyere prosessorer. Dette gjelder også Amd Zen prosessorer.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Leste også at de nyere intel prosessorne er låst til Windows 10? Stemmer dette, eller er det bare delvis?

Prosessorene er ikke låst til Windows 10.

Windows 8.1 og eldre versjoner av Windows "kommer ikke til å få" oppdateringer med Skylake prosessorer og nyere prosessorer. Dette gjelder også Amd Zen prosessorer.

Hva mener du med kommer ikke til å få oppdateringer? Kjører Windows 7/8.1 med de nye prosessorene men uten fremtidige oppdateringer, eller funker det ikke i det hele tatt pga mangel på drivere/lignende?

Lenke til kommentar

Intel i7-7700K er vel den beste cpu til spill nå, men noe billigere kan nok også brukes.

Her er deler til kr 11499

https://www.komplett.no/product/912133/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-pro-gamer-gtx-1060

Består av

1 stk Corsair Carbide Clear 400C Midi Black
1 stk Corsair CS 650M, 650W PSU
1 stk Intel Core i5-7500 Kaby Lake 
1 stk ASUS Prime Z270-P, Socket-1151
1 stk Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz 16GB kit
1 stk ASUS GeForce GTX1060 6GB DUALC
1 stk Samsung PM961 SSD 512GB M.2 - 2800/1600 MB/s read/write
Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Her er deler til kr 11499

https://www.komplett.no/product/912133/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-pro-gamer-gtx-1060

Består av

1 stk Corsair Carbide Clear 400C Midi Black

1 stk Corsair CS 650M, 650W PSU

1 stk Intel Core i5-7500 Kaby Lake

1 stk ASUS Prime Z270-P, Socket-1151

1 stk Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz 16GB kit

1 stk ASUS GeForce GTX1060 6GB DUALC

1 stk Samsung PM961 SSD 512GB M.2 - 2800/1600 MB/s read/write

Da er en PC med Ryzen 1600 et mer fremtidsrettet valg. Ryzen 1600 og i5 7500 koster akkurat det samme. AMD med sine 12 CPU tråder mot Intel sin 4. Eneste Intel CPU'n å vurdere i denne prisklassen er 7700K.

Lenke til kommentar

Ser dette greit ut?

Kabinett: Phanteks Eclipse P400S Glass Silent
Hovedkort: MSI X370 SLI Plus, Socket-AM4
CPU: AMD Ryzen 5 1600X Prosessor
   CPU Kjøler: Noctua NH-L9x65 SE-AM4 CPU Kjøler
Grafikk: Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming HDMI 3xDP 6GB
RAM: Crucial Ballistix Tactical DDR4 PC24000/3000MHz
WiFi/BT: Asus PCE-AC55BT AC1200 nettverkskort
SSD: Samsung 850 EVO 250GB 2.5" SSD
HDD: Seagate Barracuda 2TB 3.5" HDD
PSU: EVGA BQ 600W Hybrid Modular 80+ PSU
Endret av bmd
Lenke til kommentar

Kabinett: Phanteks Eclipse P400S Glass Silent

- Bytt til Fractal Design Define C Temp G

CPU Kjøler: Noctua NH-L9x65 SE-AM4 CPU Kjøler

- Bytt til Noctua NH-U12S SE-AM4

Grafikk: Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming HDMI 3xDP 6GB

- Bytt til MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X

PSU: EVGA BQ 600W Hybrid Modular 80+ PSU

- Bytt til Corsair RM650x 650W PSU eller EVGA SuperNOVA 650 G3

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Kabinettet var det han som skal ha PCen som valgte, er det stor forskjell mellom de 2? Han liker designet på Phanteken mye bedre. Gigabyte sitt 1060 6GB kom bedre ut i benchmarks der jeg sjekket, men muligens utdaterte artikler?

Kommer fort opp i 13-14k med de delene, noen forslag til hva jeg kan gjøre for å komme under 12k? 12000,- blir øvre grensen til det jeg kan bruke på PCen. 

Endret av bmd
Lenke til kommentar

Ja kabinett er jo en smaksak, men det er bedre med funksjon over utseendet. Fractal kabinetta er enkle å bygge i også. Spør han om han liker ett av de jeg linka til.

Grunnen til at jeg satt opp MSI skjermkortet er fordi det er bittelitt mer stillegående. Ytelsen er omtrent den samme. De strømforsyningene jeg linka til er av litt bedre kvalitet. Ellers er det du satt opp helt greit. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...