Gå til innhold

Nytt Nvidia skjermkort, GTX1070 eller 1080?


Mala

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har tynet mine 2 GTX780 nok nå snart, og kikker litt etter en avtager. Brukt er selvsagt ett alternativ :)

 

Skjerm

ASUS ROG Swift PG278Q

 

Hovedkort

Gigabyte GA-Z97MX-GAMING 5

 

CPU

Intel Core Core i5-4670K @ 3800ghz

 

Minne

Corsair 8GB DDR3 XMS3 Vengeance PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

 

 

Kan nok tyne mer ut av OC på CPU, da jeg bare kjører optimalisert OC på den. Har ikke orket å styre så mye med maskinen siste årene. Men vil ett 1080 kort begrenses kraftig i CPU-avhengige spill? Spilling begrenser seg selvsagt til 1440p og 144hz. Ett 1070 kort er jo litt mer lommebok vennlig sånn sett :p

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved 1440p vil skjermkortet være den største flaskehalsen, så GTX 1080 er ikke bortkastet for deg. Du bør kunne få klokka den CPU'n til 4200 Mhz iallefall og det vil hjelpe. 8GB RAM er også litt lite i dag. Ved spilling av Battlefield 1 har jeg sett RAM bruk over 10GB... Så om du kan få tak i mer RAM slik at du har 16GB bør det hjelpe litt.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ved 1440p vil skjermkortet være den største flaskehalsen, så GTX 1080 er ikke bortkastet for deg. Du bør kunne få klokka den CPU'n til 4200 Mhz iallefall og det vil hjelpe. 8GB RAM er også litt lite i dag. Ved spilling av Battlefield 1 har jeg sett RAM bruk over 10GB... Så om du kan få tak i mer RAM slik at du har 16GB bør det hjelpe litt.

RAM koster vel ikke så mye heller, så det bør nok gå fint å få i orden ja. Skal nok få tynt CPU litt til med tiden ja, bare jeg finner tid og ork :p 1080TI havner ganske fint utforbi mitt budsjett når jeg ser nedover prisjakt.no, så størst det hvor ett evt. 1070TI kort havner da. Føler ikke jeg spiller PC nok til å forsvare ett sikt utlegg heller, men kanskje jeg spiller mer med litt mer futt under panseret heh.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Jeg ville spart noen kroner og gått for 1070 eller klint til med et 1080Ti. Liker ikke den gyldne middelvei når det kommer til PC-utstyr :p

Jeg lurer rett og slett på å klinke til med ett 1080 eller 1080TI kort likevel...muligens brukt om det skulle dukke opp noe, men vi får se :p Ser jo Intel lanserer sin nye serie med CPU`er nå snart, så da kan jeg jo på sikt oppgradere resten av maskinen i takt med fremtidig CPU valg tenker jeg.

 

Hvilket kort der ute gir mest for pengene om dagen, er jo ett hav av utgaver fra alle kanter har jeg inntrykk av. Er vel kjøling og litt fabrikk OC som skiller de enkelte stort sett? Fant jo ett ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo demo kort til en fin pris hos MPX, og var vel egentlig klar til å hoppe på Meeeen så kom jeg jo på det at MPX jo er rettet mot bedrifter :roll: Så var selvsagt for godt til å være sant det hehe.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville spart noen kroner og gått for 1070 eller klint til med et 1080Ti. Liker ikke den gyldne middelvei når det kommer til PC-utstyr :p

Jeg lurer rett og slett på å klinke til med ett 1080 eller 1080TI kort likevel...muligens brukt om det skulle dukke opp noe, men vi får se :p Ser jo Intel lanserer sin nye serie med CPU`er nå snart, så da kan jeg jo på sikt oppgradere resten av maskinen i takt med fremtidig CPU valg tenker jeg.

 

Hvilket kort der ute gir mest for pengene om dagen, er jo ett hav av utgaver fra alle kanter har jeg inntrykk av. Er vel kjøling og litt fabrikk OC som skiller de enkelte stort sett? Fant jo ett ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo demo kort til en fin pris hos MPX, og var vel egentlig klar til å hoppe på Meeeen så kom jeg jo på det at MPX jo er rettet mot bedrifter :roll: Så var selvsagt for godt til å være sant det hehe.

 

 

Kort som MSI Gaming X og Asus Strix er mer stillegående, og kjøler ofte bedre. Om det er verdt å betale prisen for deg, må være opp til deg. For meg er det det.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ville spart noen kroner og gått for 1070 eller klint til med et 1080Ti. Liker ikke den gyldne middelvei når det kommer til PC-utstyr :p

Jeg lurer rett og slett på å klinke til med ett 1080 eller 1080TI kort likevel...muligens brukt om det skulle dukke opp noe, men vi får se :p Ser jo Intel lanserer sin nye serie med CPU`er nå snart, så da kan jeg jo på sikt oppgradere resten av maskinen i takt med fremtidig CPU valg tenker jeg.

 

Hvilket kort der ute gir mest for pengene om dagen, er jo ett hav av utgaver fra alle kanter har jeg inntrykk av. Er vel kjøling og litt fabrikk OC som skiller de enkelte stort sett? Fant jo ett ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo demo kort til en fin pris hos MPX, og var vel egentlig klar til å hoppe på Meeeen så kom jeg jo på det at MPX jo er rettet mot bedrifter :roll: Så var selvsagt for godt til å være sant det hehe.

 

 

Kort som MSI Gaming X og Asus Strix er mer stillegående, og kjøler ofte bedre. Om det er verdt å betale prisen for deg, må være opp til deg. For meg er det det.

 

Sitter å ser på forskjellige 1070-varianter selv for tiden..

Du nevner Strix og Gaming X som godt kjølte, er disse bedre kjølte enn Founders Edition? 

Jeg vurderer FE pga der ser det ut som all varmen kommer ut bak på kortet og ut av kabinettet, noe jeg er en tilhenger av. 

Gjør disse andre kortene det samme, eller kjører de varmluft inn i kabinettet? 

Jeg har ikke det best ventilerte kabinettet, dvs jeg har luft inn lavt foran og ut høyt bak, men med mye harddisker og ganske stort skjermkort så blir ikke luftflyten helt optimal uansett.. Derfor ser jeg etter skjermkort som sender mest mulig luft direkte ut på baksiden av kortet(ut av kabinettet), og der ser som sagt FE ut til å være sjef.. 

 

PS: Jeg er på utkikk etter 1070-kort, trenger ikke 1080 og jeg skal ikke spille så mye..

Lenke til kommentar

Du nevner Strix og Gaming X som godt kjølte, er disse bedre kjølte enn Founders Edition? 

 

Ja de kjøler bedre og er mer stillegående.

 

Jeg har ikke det best ventilerte kabinettet, dvs jeg har luft inn lavt foran og ut høyt bak, men med mye harddisker og ganske stort skjermkort så blir ikke luftflyten helt optimal uansett.. Derfor ser jeg etter skjermkort som sender mest mulig luft direkte ut på baksiden av kortet(ut av kabinettet), og der ser som sagt FE ut til å være sjef.. 

 

Korrekt, FE blåser mesteparten av varmen ut av kabinettet, mens de andre dumper den inni kassa. Så kommer an på oppsettet ditt hva som er best.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp min CPU har jeg pr.nå kjørende på 4.2Ghz, tilsynelatende stabilt og fint med gode temperaturer. Så skal nok greie å kneppe litt mer ut av den på sikt.

 

Blir spennende å se ytelsen på Inten sin nye serie fremover, og på sikt blir det nok nytt hovedkort,cpu og ram :)

 

Er vel ikke ventet noen avtager for det kortet før neste år med Volta, og lansering av 1070TI vil vel ikke spille så mye inn prismessig på det som er ute nå av TI kort?

 

Ser Power har tilbud på Asus sitt billigste TI kort, men må nesten sjekke ut hvordan det ligger ann med støy/temperatur.

 

https://www.power.no/datakomponenter/grafikkort/asus-geforce-gtx-1080ti-turbo-11gb/p-542096/

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Etter litt frem og tilbake på brukte, og noen neste deals endte jeg opp med å bare kjøpe ett nytt ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming fra komplett.no Virker å være nærmest enstemming enighet at dette  scorer bra på støy og varmeutvikling.

 

Har friuke nå så kortet kan ikke komme raskt nok :wee: Så får vi se utover neste år når nytt HK,CPU og RAM kommer på plass :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Etter litt frem og tilbake på brukte, og noen neste deals endte jeg opp med å bare kjøpe ett nytt ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming fra komplett.no Virker å være nærmest enstemming enighet at dette  scorer bra på støy og varmeutvikling.

 

Har friuke nå så kortet kan ikke komme raskt nok :wee: Så får vi se utover neste år når nytt HK,CPU og RAM kommer på plass :)

 

Godt valg :)

Hvis kortet booster til rundt 1924-1950 Mhz ut av esken, så er det ingen vits å overklokke det lenger. Mitt MSI Gaming X stopper på 1886 - 1898 MHz, så for meg tjener jeg på å klokke det mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...