afterall Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Morbid overvektig er de neppe. Er nok som sagt en vanligere preferanse enn mange skulle tro. Ashley Graham og Ellana Bryan er jo to flotte formfulle bikinimodeller, om enn noe mindre enn trådstarter sine eksempler muligens: Les deg opp på morbid overvekt. Alle de damene har valker. Mener du virkelig valker er synonymt med sykelig overvekt...? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 "Morbid overvekt" er ikke noe begrep på norsk. Vi sier "sykelig overvekt". Det er overvekt på 50 kilo eller mer, BMI over 40, eller over 35 med tilleggssykdommer. "Morbid" er et synonym for "sykelig". Man kan være rimelig tykk og fortsatt være sunn. Det er ikke vekten eller flesket alene som definerer "sunnhetsgraden". Problemer oppstår når man spiser ræva mat, masse sukker, lite bevegelse og generell "jeg gir faen i helsen min", men det kan man gjøre som tynn også. Det er heller ikke gitt at man blir slank selv om man trener og spiser "riktig". Ja, akkurat som man kan være kjederøyker uten å ha lungekreft. Man kan allikevel si noe om sannsynligheten for sykdommer, om ikke nåværende så definitivt fremtidige, basert på en persons vekt – akkurat som man kan si noe om mulighet for fremtidig lungekreft basert på hvorvidt en person røyker eller ikke. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 (endret) "Morbid" er et synonym for "sykelig". Thank you, captain Obvious. Dette til tross er "sykelig overvekt" det etablerte begrepet vi bruker på norsk. Endret 25. september 2017 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 (endret) Man kan være rimelig tykk og fortsatt være sunn. Det er ikke vekten eller flesket alene som definerer "sunnhetsgraden". Problemer oppstår når man spiser ræva mat, masse sukker, lite bevegelse og generell "jeg gir faen i helsen min", men det kan man gjøre som tynn også. Det er heller ikke gitt at man blir slank selv om man trener og spiser "riktig". Ja, akkurat som man kan være kjederøyker uten å ha lungekreft. Man kan allikevel si noe om sannsynligheten for sykdommer, om ikke nåværende så definitivt fremtidige, basert på en persons vekt – akkurat som man kan si noe om mulighet for fremtidig lungekreft basert på hvorvidt en person røyker eller ikke. Det blir for enkelt og ikke helt korrekt å sammenlikne med en kjederøyker. Man kan ikke si noe om sannsynlighet for sykdommer når det kommer til en tykk person uten å vite noe om livsstilen. Det er holdninger som dette som stigmatiserer tykke mennesker og gjør at de blir "utstøtt". Det går selvfølgelig en grense i forhold til vekt der man kan si noe om sykdommer og problemer i fremtiden, men normalfeit er faktisk en ting Endret 25. september 2017 av Soseks Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Det blir for enkelt og ikke helt korrekt å sammenlikne med en kjederøyker. Man kan ikke si noe om sannsynlighet for sykdommer når det kommer til en tykk person uten å vite noe om livsstilen. Det er holdninger som dette som stigmatiserer tykke mennesker og gjør at de blir "utstøtt". Det går selvfølgelig en grense i forhold til vekt der man kan si noe om sykdommer og problemer i fremtiden, men normalfeit er faktisk en ting Sånn vi ser ut er et produkt av livsstilen vår, så jo, det går i aller høyeste grad an å si noe om. Det finnes medisinske tilstander med skjoldbruskkjertelen som kan føre til stoffskifteproblemer, men dette kan diagnostiseres og enda viktigere behandles. Hvis noen er 1,70 høy og veier 110kg så er det fordi vedkommende har en livsstil som 1) er relativt stillesittende, 2) inneholder store mengder mat, 3) inneholder en stor andel veldig kaloritett mat – i hvert fall en kombo av 2 av dem. Jeg tenker her ikke på ekstremtilfeller som kroppsbyggere som går på dop og flybensin; jeg snakker om helt vanlige folk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg