Gå til innhold

Definisjon på rasisme?

nahoj

Anbefalte innlegg

I mine øyne er det ingen tvil om at mennesker er en art og at det finnes ulike raser med ulike egenskaper innenfor arten. Er jeg rasist som mener dette?

Hvis du bruker dette holdepunktet til å legitimere eller andre måter fremme rasistisk praksis så ja. Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mine øyne er det ingen tvil om at mennesker er en art og at det finnes ulike raser med ulike egenskaper innenfor arten. Er jeg rasist som mener dette?

Hvis du bruker dette holdepunktet til å legitimere eller andre måter fremme rasistisk praksis så ja.
Det gjør jeg ikke. Menneskets evne til å omstille seg omgivelsene, de forskjellige folkeslagenes ulike egenskaper er nettopp det som gjør oss til en uoverlegen art.

Menneskeraser i den sammenhengen jeg snakker om er forresten ikke relatert til moderne afroamerikanere som IQ-testene lenger opp i tråden viste til.

Det som virkelig ville vært interresant var om man tok de samme testene på ulike urfolk fra forskjellige kontinenter. Og også for en periode flyttet på urfolkene og funnet ut hvor raskt de tilpasset seg og lærte å leve på best mulig måte i hverandres klima og miljø.

Først da kan vi begynne å snakke om IQ. Moderne folkeslag er så utvannet at raser stort sett er irrelevant å snakke om. Intelligens er relatatert til hva som skal til for å overleve i omgivelsene.

Evolusjonens kraft i seg selv, ser jeg på som en form for høyere intelligens som vi ikke har kontroll over og som jeg har stor respekt for.

Endret av Hekk-Tor
Lenke til kommentar

Du forstod absolutt ingenting av det jeg skrev om IQ test?

Så hva er det IQ måler da når svarte barn som vokser opp i velstående hvite familier fortsatt ender opp med resten av afroamerikanere? 

Hvorfor kan IQ tester forutsi inntekt? Hvorfor stemmer IQ overens med hjernemasse? Hvis IQ tester ikke hadde betydd noe hadde de ikke blitt brukt, og de brukes fortsatt i dagens politisk korrekte samfunn fordi det er en solid metode.

"IQ og intelligens brukes gjerne om hverandre. Dette er uheldig, fordi det ikke er det samme. Resultatet av en IQ-test bør ses på som en hypotese om en persons intelligens"

https://no.wikipedia.org/wiki/IQ

Jeg får vondt av dette IQ-tullet. IQ beviser ingenting. Det er en test. Den gir et tall. Som ikke er bevis på noe som helt. Du kan og bli bedre i IQ tester. Som betyr at IQ test ikke tester hvor smart du er som menneske, men også andre faktorer helt klart spiller inn. Og det måler ikke alle måter du kan være smart på heller. 

IQ tester blir brukt av rasister for late som om det er vitenskapelig at andre folk er dummere. Og for å si de ikke er rasister, fordi det er vitenskap. Det er "bevist". Men egentlig er det bare rasisme. Slutt å prøve å pakke det inn som vitenskap. 

Din IQ er ditt intellektuelle potensiale. Det sier ikke noe om dine evner, bare potensiale. Du blir ikke smartere av å lese en bok, bare mer kunnskapsrik.

Lenke til kommentar

Jeg ser at media, og venstresiden generelt liker å bruke det som i grunn er ganske ladede skjellsord, uten noen klar definisjon på disse ordene. Det er ikke bare uansvarlig, men farlig, fordi det eskalerer og polariserer det politiske klimaet. Media har gjentatte ganger legitimert vold mot disse.

Jeg ønsker definisjoner på de følgende ordene:

Rasist

Fascist

Nazist

Høyreekstrem

White supremacist

Felles for disse er folk med en viss hudfarge som tror uvisst av en grunn at de er viktigere eller overlegen andre mennesker med annen hudfarge. Desto større avvik i fargeskalaen, desto mindre verdt er andre mennesker.

Pussig nok så er de bleikeste blant Rasist/Fascist/Nazist/Høyreekstrem/White supremacist noen ganger blant de man kan risikere på å møte i syden på jakt etter brunfarge...

Biologisk sett så er ulik hudfarge kun pigmenter, mens inni er vi alle like som de sang i en barnesang.

Hudfarge? Så det er rasisme å se ned på folk som soler seg?

Myten om at hudfarge er den eneste forskjellen er som du sier, en barnesang.

Er du skrudd sammen av reservedeler siden du klarte å få det ut av det jeg skrev ?

Det er ikke rasistisk å sole seg, jeg skrev at det skjer at rasister soler seg. Alle som ikke sov i norsktimen klarer å få med seg forskjellen.

Du skjønte tydeligvis ikke poenget mitt som var: Hvis rasisme er at folk ser ned på folk med annen hudfarge, vil det være rasisme å se ned på folk av samme rase med mørk hudfarge fordi de har solet seg, og det vil ikke være rasisme å se ned på japanere fordi de er hvit i huden. Dette vrøvlet om hudfarge kunne ikke blitt mer barnslig.

Endret av nahoj
Lenke til kommentar

Jeg ser at media, og venstresiden generelt liker å bruke det som i grunn er ganske ladede skjellsord, uten noen klar definisjon på disse ordene. Det er ikke bare uansvarlig, men farlig, fordi det eskalerer og polariserer det politiske klimaet. Media har gjentatte ganger legitimert vold mot disse.

Jeg ønsker definisjoner på de følgende ordene:

Rasist

Fascist

Nazist

Høyreekstrem

White supremacist

Felles for disse er folk med en viss hudfarge som tror uvisst av en grunn at de er viktigere eller overlegen andre mennesker med annen hudfarge. Desto større avvik i fargeskalaen, desto mindre verdt er andre mennesker.

Pussig nok så er de bleikeste blant Rasist/Fascist/Nazist/Høyreekstrem/White supremacist noen ganger blant de man kan risikere på å møte i syden på jakt etter brunfarge...

Biologisk sett så er ulik hudfarge kun pigmenter, mens inni er vi alle like som de sang i en barnesang.

Hudfarge? Så det er rasisme å se ned på folk som soler seg?

Myten om at hudfarge er den eneste forskjellen er som du sier, en barnesang.

Er du skrudd sammen av reservedeler siden du klarte å få det ut av det jeg skrev ?

Det er ikke rasistisk å sole seg, jeg skrev at det skjer at rasister soler seg. Alle som ikke sov i norsktimen klarer å få med seg forskjellen.

Du skjønte tydeligvis ikke poenget mitt som var: Hvis rasisme er at folk ser ned på folk med annen hudfarge, vil det være rasisme å se ned på folk av samme rase med mørk hudfarge fordi de har solet seg, og det vil ikke være rasisme å se ned på japanere fordi de er hvit i huden. Dette vrøvlet om hudfarge kunne ikke blitt mer barnslig.

De fleste vet at hudfarge refererer til andre raser med mørkere hudfarge. Undertrykkelse av andre raser med samme hudfarge skjer ikke like ofte idag
Lenke til kommentar

Evolusjonen har brukt millioner av år på å gi oss mennesker nødvendige egenskaper for å overleve. Folkeslag har naturligvis måttet leve under svært ulike forhold og ulike folkeslag har tilegnet seg ulike egenskaper. Veldig fascinerende egentlig. Se f.eks på sherpaer sitt oksygenopptak, pygmeers høyde, eller eskimoenes kompakte kroppsfasong. I bl.a romerriket og i slavetiden ble det bedrevet systematisk avl på forskjellige folkeslag for å fremme ulike fysiske og psykiske egenskaper.

Ifølge mange, ja. Jeg mener at menneskeraser er et faktum, jeg er enig med biologene og psykologene. Men det er samfunnsforskerne sitt syn som er blitt politisk korrekt.

Jeg tror noen nevnte en barnesang tidligere i tråden, at det bare en hudfargen som skiller oss og inni er vi alle like, det er bare tull. Som du er inne på, det er mange biologiske forskjeller blant ulike folkeslag. Vitenskapen er klar på det området. Skjønner ikke hvorfor f.eks. intelligens ikke skulle være en av de områdene som varierer blant folkeslag i likhet med alt annet.

Finnes menneskeraser?

Å omtale folkegrupper som raser er sterkt omdiskutert.[3] Blant biologer og psykologer er det vanlig å hevde at menneskeraser har reell eksistens, men at genetiske forskjeller mellom folkegrupper er irrelevante for å forstå forskjeller i kultur eller personlighet.[4] Blant samfunnsforskere er det vanlig å hevde at menneskeraser er en ren sosial konstruksjon, det vil si en forestilling som er funnet opp som ikke har reell (biologisk) eksistens.

Kultur og oppvekst har mer å si for IQ en det mange er klar over.

Hvis man bor i en landsby uten skole, uten særlig impulser utenfra, hvor livet stort sett består av å melke kuer og slå grass, så får ikke akkurat hjernen de helt store utfordringene.

Litt det samme som barn og dyr som katter, hunder og griser. Hvis de ikke får utfordringer og starter å kjeder seg, så blir de aggressive over tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Median IQ i usa har gått fra 70 i 1900 til 100 i 2012 mens landet har gått fra 88% hvite til 64% hvite.

Indikerer det at europeiske innvandrere var dummere enn senere ikke hvite innvandrere?

IQ testen er feilete? Miljø spiller den største rollen? Ikke hvite innvandring øker intelligens?

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er i det hele tatt rart at folk tror IQ på magisk vis tyder at noe er en «iboende» egenskap. Hva er det med IQ-begrepet som gir det en slik aura av autoritet?

IQ er en test som er tilpasset et visst samfunn og en viss type utdanning. Hvis folk i bushen i Afrika hadde målt din IQ på sin måte ville de nok sagt du er en totalt udugelig idiot. Det er fordi forskjellige situasjoner og levemåter krever forskjellig kunnskap og smarthet.

IQ er en diskriminerende test og har lite med virkelig intelligens å gjøre. Den måler hovedsaklig en spesifikk type lært "intelligens".

"IQ" er sterkt forbundet med matematisk logikk og geometri.

Å si folk i Afrika med lavere IQ er dumme, er egentlig i seg selv dumt, særskilt for personer med lav EQ som sier dette, da de ikke tar i betraktning at disse folkene har et dårlig utdanningssystem og/eller mindre fokus på realfag enn det vi har.

Finnes det raseforskjeller? Mulig det gjør det, men de kan ikke påvises når det kommer til intelligens fordi man da må måle forskjellige raser med like forutsetninger. I USA finne det også mange intelligente og velykkede svarte mennesker, selv om svarte i USA i utgangspunktet har lavere status og færre muligheter i utdanningslivet enn hvite. Så, det er vanskelig å måle intelligensforskjeller mellom raser på en rettferdig måte. Faktisk er det vanskelig å måle intelligens i seg selv. IQ er en svært mangelfull måte å måle på da den kun tar i betraktning en av mange intelligenskategorier.

Å si at svarte mennesker er bedre til sprint eller andre ting som krever raske muskler er enkelt, fordi både svarte og hvite har like muligheter til å oppnå det samme, men alikevel oppnår en minoritet i USA langt mer enn majoriteten når det kommer til f.eks sprint. Dog er dette profesjonell sport og forskjellene er marginale. Om det eksisterer forskjell på kapasitet for intelligens mellom raser, så vil nok de også være marginale under tilsvarende (like) omstendigheter.

Å si at hvite mennesker er smartere bare fordi vi har gitt oss selv flest medaljer (nobelpriser osv), eller har de beste skolene osv, (fordi vi har bombet og ødelagt resten av verden), er arrogant. Men å si at hvite er best på krigføring vil bli litt det samme som å si at svarte er best i sprint.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke unaturlig å tenke at en hvit person som er oransj er en idiot. Samme gjelder folk med store skjeve botoxlepper eller liknende.

Folk dømmer først ut fra utseende, siden det er førsteinntrykket. En del rasisme kommer som resultat av forventninger/fordommer knyttet til hudfarge eller liknende.

Lenke til kommentar

Hvis man bor i en landsby uten skole, uten særlig impulser utenfra, hvor livet stort sett består av å melke kuer og slå grass, så får ikke akkurat hjernen de helt store utfordringene.

Litt det samme som barn og dyr som katter, hunder og griser. Hvis de ikke får utfordringer og starter å kjeder seg, så blir de aggressive over tid.

Potensiale er medfødt, og det er potensiale IQ måler, fordi du trenger ingen kunnskap for å gjøre det bra på en IQ test. Hva du gjør med det potensialet er opp til deg, eller dine omstendigheter. Det er for eksempel ingen skoler i USA hvor svarte presterer på samme nivå som hvite. Du kan ikke skylde på hvit rasisme som årsak.

Lenke til kommentar

Potensiale er medfødt, og det er potensiale IQ måler, fordi du trenger ingen kunnskap for å gjøre det bra på en IQ test. Hva du gjør med det potensialet er opp til deg, eller dine omstendigheter. Det er for eksempel ingen skoler i USA hvor svarte presterer på samme nivå som hvite. Du kan ikke skylde på hvit rasisme som årsak.
Miljøet påvirker IQ. Miljøet er påvirket av rasisme. Rasisme påvirker IQ.
Lenke til kommentar

Hvor er denne rasismen som holder alle svarte tilbake?

Om noe i det hele tatt er det blitt mer rasisme mot hvite. https://www.google.no/search?client=opera&q=students+apologise+for+white+privilege&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Lenke til kommentar

Er i det hele tatt rart at folk tror IQ på magisk vis tyder at noe er en «iboende» egenskap. Hva er det med IQ-begrepet som gir det en slik aura av autoritet?

IQ er en test som er tilpasset et visst samfunn og en viss type utdanning. Hvis folk i bushen i Afrika hadde målt din IQ på sin måte ville de nok sagt du er en totalt udugelig idiot. Det er fordi forskjellige situasjoner og levemåter krever forskjellig kunnskap og smarthet.

IQ er en diskriminerende test og har lite med virkelig intelligens å gjøre. Den måler hovedsaklig en spesifikk type lært "intelligens".

"IQ" er sterkt forbundet med matematisk logikk og geometri.

Å si folk i Afrika med lavere IQ er dumme, er egentlig i seg selv dumt, særskilt for personer med lav EQ som sier dette, da de ikke tar i betraktning at disse folkene har et dårlig utdanningssystem og/eller mindre fokus på realfag enn det vi har.

Finnes det raseforskjeller? Mulig det gjør det, men de kan ikke påvises når det kommer til intelligens fordi man da må måle forskjellige raser med like forutsetninger. I USA finne det også mange intelligente og velykkede svarte mennesker, selv om svarte i USA i utgangspunktet har lavere status og færre muligheter i utdanningslivet enn hvite. Så, det er vanskelig å måle intelligensforskjeller mellom raser på en rettferdig måte. Faktisk er det vanskelig å måle intelligens i seg selv. IQ er en svært mangelfull måte å måle på da den kun tar i betraktning en av mange intelligenskategorier.

Å si at svarte mennesker er bedre til sprint eller andre ting som krever raske muskler er enkelt, fordi både svarte og hvite har like muligheter til å oppnå det samme, men alikevel oppnår en minoritet i USA langt mer enn majoriteten når det kommer til f.eks sprint. Dog er dette profesjonell sport og forskjellene er marginale. Om det eksisterer forskjell på kapasitet for intelligens mellom raser, så vil nok de også være marginale under tilsvarende (like) omstendigheter.

Studien jeg har linket til motbeviser allerede alt du sier. IQ er en samlet betegnelse på flere intelligensområder som gir en god fasit på intellektuelt potensiale.

Å si at hvite mennesker er smartere bare fordi vi har gitt oss selv flest medaljer (nobelpriser osv), eller har de beste skolene osv, (fordi vi har bombet og ødelagt resten av verden), er arrogant. Men å si at hvite er best på krigføring vil bli litt det samme som å si at svarte er best i sprint.

Oi, se de hvite får all skylda igjen. Vi har tydeligvis ødelagt hele verden. Bombing? Mener du som når Obama bomber halve midtøsten? Hva med Ghengis Khan som drepte 11% av verdens befolkning på sin tid? Hvit selvforakt er virkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Goddag mann økseskaft. Jeg føler man er litt tom for saklige argumenter når man tyr til sensasjonalistisk skittkasting.

Edit: Hvilken studie? Jeg er godt kjent med Flynn sitt verk, og han har aldri, aldri påstått at svarte har et mindre potensial for intelligens enn hvite.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

IQ-tester måler forøvrig ikke noe iboende "potensiale". IQ-tester kan man øve seg på.

jjkoggan skriver lengre oppe at median IQ har gått fra 70 i 1900 til 100 i 2012. Jeg vet ikke hvor tallene kommer fra, men median er ikke gjennomsnitt, og den første IQ-testen ble publisert i 1908. Denne testen, kalt Binet-Simon-testen var veldig annerledes enn moderne IQ-tester og ikke kalibrert rundt 100 slik som moderne IQ-tester. Det er forklaringen for hvorfor det samme samfunnet har målt så forskjellig på 100 år, og ikke rase.

Lenke til kommentar

Hvor er denne rasismen som holder alle svarte tilbake?

Om noe i det hele tatt er det blitt mer rasisme mot hvite. https://www.google.no/search?client=opera&q=students+apologise+for+white+privilege&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Svarte har det vanskelig å utøve rasisme når de ikke kan ekludere hvite fra gode skoler, jobber og bosteder.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...