Gå til innhold

Bompenger i Norge generelt og Oslo spesielt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/taksthopp-i-oslos-bomring-1.13694337

 

Synes det er veldig drøyt det som skjer med bompenger. Synes tvang gjennom å legge straffeskatt på fri ferdsel er feil måte å gjøre det på.

 

Samme med veibygging. Hvorfor skal ikke staten betale veiene vi kjører på? Er det sånn i alle andre land også? 

 

Det virker som du likestiller "fri ferdsel" med bil, hvorfor det? Og hva skal til for at det kvalifiserer som "straffeskatt"? Saktt og avgift på bil og bilhold er ikke nok til å dekke utgiftene bilisme påfører samfunnet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke staten betale veiene vi kjører på?

Staten kan gjøre dette, man hvilke penger skal staten bruke til å finansiere dette? Staten har kun inntekter fra skatter og avgifter som vi betaler, så staten = oss. Er bedre å snu på det, det koster mye penger å bygge og vedlikeholder veier, hvem skal betale for det?

Er flere måter å gjøre det på, kan ta alt over skatteseddelen, da må alle betale uansett om de har bil eller ei. Man kan ha en avgift som bileiere betaler eller man kan ha bompenger, da er det kun brukere av veiene som betaler. Eller en kombinasjon av det forestående.

 

Som bileier så er det greit med en avgift, som skal være øremerket nybygging og vedlikehold, siden det er kjekt med relativt gode veier å kjøre på. Å delfinansiere en ny vei med bompenger er også greit, da er det brukere av veien som betaler. Så kan man diskutere hvilket nivå disse bør ligge på, men vil nødvendigvis følge kostnaden av å bygge veien.

 

Noen bomringer, slik som i stor byene, brukes også som ett virkemiddel til å redusere trafikk mengden.

 

Er det sånn i alle andre land også?

Bompenger finnes i andre land også, søk på toll roads. Hvordan det er med års/veiavgift er jeg usikker på, regner med en del land har det også.
Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke staten betale veiene vi kjører på? Er det sånn i alle andre land også?

Hvorfor skal ikke de som bruker veiene de kjører på være med å betale? Poenget er vel at det blir mer rettferdig at man betaler der man kjører. Det er ikke sånn at staten bare kan dra penger ut av intet, regningen havner hos oss borgere til slutt uansett.

Ja, det er veldig vanlig med bompenger i andre land også.

 

Bompenger, egenandeler osv. er en konsekvens av at vi politisk går mer mot høyre. Mindre skatt til de rikeste, gir mer til resten, når budsjettet ikke minker.

Jeg er enig i at bompenger rammer de "fattige" mest og at det ikke et bra prinsipp, men nå er det vel faktisk sånn at de lengst til høyre jobber mot lavere bompenger. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
 

Bompenger, egenandeler osv. er en konsekvens av at vi politisk går mer mot høyre. Mindre skatt til de rikeste, gir mer til resten, når budsjettet ikke minker.

Jeg er enig i at bompenger rammer de "fattige" mest og at det ikke et bra prinsipp, men nå er det vel faktisk sånn at de lengst til høyre jobber mot lavere bompenger.

 

 

De sier de gjør det, ja. Men budsjettene sier vel noe annet? Skulle Høyre og Frp gjort noe radikalt, hadde de ikke "vunnet" dette valget. Og ikke det neste heller. Nå var det heller Ap som ville øke skattene, og gav makten til de blå. (Min svært forenklede oppsummering av valget.) 

Så lenge det er en enighet om inflasjonen i Norge, så er i grunnen "størrelsen på kaken" i Norge bestemt. Spørsmålet da blir fordelingen av kakestykkene. Stem Høyre og Frp for mindre skatt til de rikeste, og mer bompenger. 

Lenke til kommentar

De sier de gjør det, ja. Men budsjettene sier vel noe annet? Skulle Høyre og Frp gjort noe radikalt, hadde de ikke "vunnet" dette valget. Og ikke det neste heller. Nå var det heller Ap som ville øke skattene, og gav makten til de blå. (Min svært forenklede oppsummering av valget.) 

Så lenge det er en enighet om inflasjonen i Norge, så er i grunnen "størrelsen på kaken" i Norge bestemt. Spørsmålet da blir fordelingen av kakestykkene. Stem Høyre og Frp for mindre skatt til de rikeste, og mer bompenger.

Veel, så lenge et parti ikke har flertall må man gi og ta. Lavere bompenger var vel en av de sakene FrP måtte gi tapt for så de kunne få gjennomslag andre steder.

Tjaa, størrelsen er ikke nødvendigvis helt lik, men et viktigere poeng i mine øyne er at det å øke tilskudd en plass gjør at man må hente de pengene en annen plass. Nåværende regjering gir netto skattelettelser. Prosentvis mer til de fattige, men i absolutte tall mer til de rike. Men det blir litt utenfor tema. Poenget er jo at hvis bompenger skulle bli kuttet ut så er det en ganske betydelig sum med penger som må hentes inn fra et annet sted.

Lenke til kommentar

Ja så lenge pengene ikke hentes fra skattelettelsen til de rikeste, hentes de fra mer bompenger. Som en liten kuriositet: Det har kommet fram (husker ikke hvorfra, SSB kanskje) at det ikke ble flere arbeidsplasser av skattelettelsen. Det jo være feil. Det trengs folk i arbeid for å kreve inn bompenger. Og det er verken billig, eller effektivt.

Lenke til kommentar

 

Er det sånn i alle andre land også?

Bompenger finnes i andre land også, søk på toll roads. Hvordan det er med års/veiavgift er jeg usikker på, regner med en del land har det også.

 

 

Bompenger i Europa (EU) begrenser seg stort sett til de store motorveiene f.eks. i Tyskland, Frankrike, Italia osv.

Da betaler man ofte etter hvor langt man ferdes på motorveien, noe seg synes er helt greit. Jeg betaler gjerne bompenger med glede hvis vi kan cruise i 130 km/t på 6-felts motorvei.

Dessverre så ilegges bompengene i Norge ofte på gamle, krøkkete landeveier som knapt nok vedlikeholdes, og pengene går til administrasjon og helt andre formål enn veiutbygging.

 

En annen forskjell er at det også skal finnes alternative ruter i EU. F.eks. kan man velge å kjøre på en avgiftsbelagt motorvei, eller å kjøre gratis på en mindre og tregere riksvei. Dette er alternativ som ikke finnes i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er det sånn i alle andre land også?

Bompenger finnes i andre land også, søk på toll roads. Hvordan det er med års/veiavgift er jeg usikker på, regner med en del land har det også.

 

 

Bompenger i Europa (EU) begrenser seg stort sett til de store motorveiene f.eks. i Tyskland, Frankrike, Italia osv.

Da betaler man ofte etter hvor langt man ferdes på motorveien, noe seg synes er helt greit. Jeg betaler gjerne bompenger med glede hvis vi kan cruise i 130 km/t på 6-felts motorvei.

Dessverre så ilegges bompengene i Norge ofte på gamle, krøkkete landeveier som knapt nok vedlikeholdes, og pengene går til administrasjon og helt andre formål enn veiutbygging.

 

En annen forskjell er at det også skal finnes alternative ruter i EU. F.eks. kan man velge å kjøre på en avgiftsbelagt motorvei, eller å kjøre gratis på en mindre og tregere riksvei. Dette er alternativ som ikke finnes i Norge.

 

Men land som Italia og Tyskland sliter også med sine B-veier. Så fort du kommer av Autostrada i Italia eller Autobahn i Tyskland, er ofte landeveiene like dårlige som i Norge, ofte verre etter mine erfaringer. Men motorveiene der nede er jo en drøm.

 

Det smarte Italia gjør er som du sier at du betaler for strekning kjørt. Det er faktisk ganske dyrt å kjøre Autostrada der nede, men det de kan "love" deg er kontinuerlig fantastiske motorveier. Systemet i Italia funker slikt at veiene blir lagt ut på et slags anbud, og et veifirma tar avtalen. Det som skjer da er at veifirmaet (for eksempel Mesta) er at de får en ganske god prosent av bompengene som kommer inn, og de er da ansvarlig for kontinuerlig vedlikehold av motorveien.

 

På den måten får veifirmaet betalt hele tiden, men må til gjengjeld holde veiene i god standard. I Norge virker det mer som et "fire and forget"-system, hvor veien bygges, så videre på neste prosjekt. Vedlikehold er ikke med i budsjett eller planer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...