Gjest Slettet-kNxRpaR5 Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 (endret) Hei, Router: Netgear R6800 Nettleverandør: Canal Digital 100/30Mbps Har nylig flyttet og kjøpte meg også ny router samtidig. Har merket at ytelsen på WiFi er svært dårlig til tider. Valget av router ble gjort ut i fra anbefaling fra Lefdal. Eksempel på dette er lange lastetider i f.eks. YouTube-appen på iPhone. Dette gjelder spesielt når jeg er på soverommet som er lengst unna routeren. Av og til i stua. Routeren står i TV-benken min og er ca. 8-9m unna soverommet. Er kun et bad og gipsvegger mellom soverom og stua. Når jeg sitter i stua har det så langt gått fint å strømme f.eks. HBO fra telefonen til Chromecast, har ikke hatt noen avbrytelser enda. Har ikke bitt meg merke i noe redusert kvalitet, men har enda ikke brukt Chromecasten så mye til video. Musikk spiller uten problemer når jeg sitter i stua. Det som gjorde at jeg virkelig merket den dårlige WiFI ytelsen var når jeg hadde en kamerat på besøk som skulle spille over WiFi. Vi testa WoW både med en stasjonær maskin med PCI-E x1 trådløst kort og på Macbook Proen hans. Begge to slet med dårlig og ustabil ytelse. Jeg hadde helt stabil ping på 44ms på kablet nett. Han fikk både med stasjonær og Mac ping som hoppet langt over 1000ms. Den holdt seg på 50-60 i perioder før den hoppet opp til over 1000. En restart av spillet og den var normal igjen før den etter korte perioder hoppet til over 1000 igjen. Han satt i begge tilfeller 3 meter unna routeren og det var ingen hindringer i veien. Jeg vurderer å ta den med tilbake på Lefdal, men tenkte jeg skulle høre her først. Slik som det er nå er i alle fall helt ubrukelig. Kameraten min kan fint spille over WiFi hjemme hos seg selv uten problemer. Er det en dårlig router eller er den defekt på noe hvis? Var ingen annen aktivitet over WiFI mens vi testet spilling, kun jeg som var på kablet nett uten problemer. Kan også legge til at Speedtest gir 100/30 som resultat og ping på 10 mot server i Trondheim. Noen som har en ide om en fiks? Evt. si fra om det er noe mer info som kan være nyttig? Endret 23. september 2017 av Slettet-kNxRpaR5 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Hus på landet eller blokk i byen? Hvis det er nærme naboer med WiFi kan det være nabonettverk som forstyrrer. Sjekk i såfall med WiFi Analyzer, inSSIDer e.l. og finn en kanal med mindre trafikk, og sett opp ruteren på denne. Ruter inne i en TV-benk er ikke optimalt. Prøv å flytte den høyere og unna elektronikk/metall. Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 Var de koblet til WiFi på 2,4GHz eller 5GHz? Generelt mindre forstyrrelser på 5GHz, så burde teste det. Når det gjelder soverommet, om du har et bad i mellom så er det flaks at du i det hele tatt får kontakt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kNxRpaR5 Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 Hus på landet eller blokk i byen? Hvis det er nærme naboer med WiFi kan det være nabonettverk som forstyrrer. Sjekk i såfall med WiFi Analyzer, inSSIDer e.l. og finn en kanal med mindre trafikk, og sett opp ruteren på denne. Ruter inne i en TV-benk er ikke optimalt. Prøv å flytte den høyere og unna elektronikk/metall. Bor i blokk, får inn sikkert 30-40 andre nettverk, så det har nok noe med saken å gjøre, men er fortsatt skuffet over ytelsen. Hadde problemer selv når vi satte routeren på bordet i stua, litt unna all annen elektronikk, da sto maskina bare 2-3 meter unna. Skal teste ved å sette den til en kanal ingen andre bruker, takk for tipset Var de koblet til WiFi på 2,4GHz eller 5GHz? Generelt mindre forstyrrelser på 5GHz, så burde teste det. Når det gjelder soverommet, om du har et bad i mellom så er det flaks at du i det hele tatt får kontakt. Vi testa å koble til både på 2,4 og 5Ghz, like dårlig resultat på begge. Er sånn sett ingen krise på soverommet, var mest for å prøve og illustrere problemet litt. Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 Sannsynligvis bare at den har valgt å bruke kanaler det er for mye forstyrrelser på. Vanligvis enklest å finne en kanal uten forstyrrelser på 5GHz. Om det er pga. forstyrrelser er det ikke ruterens feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå