Redaksjonen. Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Men først må Qantas få Boeing og Airbus til å lage langdistansefly som klarer jobben.Planlegger nye flyruter som er lengre enn noen som finnes i dag Lenke til kommentar
Harald Skreppedal Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 Økonomi og comfort vil styre etterspørselen etter slike fly. Drivstoffet som brennes de siste timene av en ULR rute vil være kostbare, og stadig mer "kompakt" turistklasse gjør dette lite attraktivt. Å bestille noen få fly designet for max rekkevidde fremfor optimal totaløkonomi er neppe Boeing og Airbus interessert i. Rekkevidden som her etterspørres finnes i dag, det er bare å begrense last og "toppe tankene". Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 Er det ikke nettopp "long and thin" som har vist seg å være den store greia i flytrafikk de siste årene, en utvikling boeing og airbus har undervurdert? AtW Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Økonomi og comfort vil styre etterspørselen etter slike fly. Drivstoffet som brennes de siste timene av en ULR rute vil være kostbare, og stadig mer "kompakt" turistklasse gjør dette lite attraktivt. Å bestille noen få fly designet for max rekkevidde fremfor optimal totaløkonomi er neppe Boeing og Airbus interessert i. Rekkevidden som her etterspørres finnes i dag, det er bare å begrense last og "toppe tankene". Et langdistansefly bruker ikke mye mer brennstoff per nautisk mil på en kort eller lang flygning. Minimum nås ved ca 4600 km (28,5 lbf/min) og maks ved 14808 km (32,2 bf/min). Forskjellen er altså ca 13% i forbruk, så lang distanse med masse ekstra vekt straffes ikke så veldig hardt. Maksvekten av brennstoff er ofte rundt 40-50% av maks avgangsvekt (for langdistansefly). Se Wikipedia aircraft fuel economy.. Lenke til kommentar
stigmv Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 I det minste trenger vi ikke tre mellomlandinger på ruten fra Oslo til Berlin lenger. "Efter ruteboken går flyveruten fra Oslo hver dag klokken 8:25 over Göteborg-Kjøbenhavn-Travemünde og er i Berlin klokken 16:15. Flyvetiden er altså 7 timer og 50 minutter" Edgar B. Schieldrop, Teknikkens Vidundere annet bind side 390 (Gyldendal, Oslo 1935) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå