Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tviler sterkt på om noen produkter i det hele tatt kan betegnes som miljø-/naturvennlige. Mange såkalte miljøvennlige produkter kan i beste fall regnes som mindre miljøskadelige enn andre produkter, altså at produksjon eller bruk av de gir mindre/færre miljøskader enn andre mer miljøskadelige produkter. Et ekte miljø-/naturvennlig produkt burde man masseprodusere i enorme mengder, for det ville jo gjort miljøet/naturen bedre. Slike produkter er jeg altså ganske sikker på at ikke eksisterer. Dessverre.

"Magnetsåpe" kan kun regnes som humbug/svindel, men det er ikke helt sikkert at det er ment som det. Noen tror sikkert fullt og fast på at det fungerer. Mange i new-age/alternativ-miljøet har ofte underlige idéer om hvordan verden fungerer, idéer som slett ikke stemmer med anerkjent vitenskap. Jo mer alternativt noe er dess mer tror noen i alternativ-miljøet at det virker. Mange i dette miljøet snakker stadig om å ha et åpent sinn, men de har likevel enorme skylapper overfor kritikk fra de som faktisk har greie på dette, nemlig fagmiljøet og vitenskapen.

Sånn sett minner alternativ-miljøene om konspirasjonteoretikerne. Også disse vil ofte ha den instillingen at jo mere noe fraviker fra anerkjent vitenskap og sannhet, dess mer sant er det. Som oftest er det umulig å snakke disse til fornuft, jo mer man argumenterer dess mer går de i forvarsposisjon. Sånn er det som oftest med folk i alternativ-miljøene også.

Lenke til kommentar

Mange produkter selges som naturvennlige selv om de ikke er det. Akkurat som organisk/økologisk/superbra og det surret der. Det krever mer energi og plass for å få et produkt som kanskje ikke engang er like bra. Såkalte kortreiste varer kan også være dårlige for miljøet totalt sett.

Det er ekstremt mye humbug i "det vennlige markedet". Bortsett fra det så er de naturvennlige produktene jeg kjøper veldig bra, men det blir stort sett ikke reklamert med at de er så forbannet vennlige :wee:

Lenke til kommentar

Egentlig er det ikke lov å bruke ord som miljøvennlig/naturvennlig i markedsføring.

Selv en nullutlippsbil (elbil) vil belaste/skade miljøet på flere måter, både ved produksjon, ved bruk (f.eks veislitasje) og ved når produktet skal gjenbrukes/resirkuleres/dumpes. En ekte miljøvennlig bil må føre til at det f.eks dannes mindre slitasjestøv enn om den ikke brukes, og slike biler og produkter finnes selvsagt ikke.

Lenke til kommentar

Egentlig er det ikke lov å bruke ord som miljøvennlig/naturvennlig i markedsføring.

Selv en nullutlippsbil (elbil) vil belaste/skade miljøet på flere måter, både ved produksjon, ved bruk (f.eks veislitasje) og ved når produktet skal gjenbrukes/resirkuleres/dumpes. En ekte miljøvennlig bil må føre til at det f.eks dannes mindre slitasjestøv enn om den ikke brukes, og slike biler og produkter finnes selvsagt ikke.

Bil!! Det er et kjøretøy/fremkomstmiddel, ikke et produkt. I mine øyne ser ikke jeg kjøretøy/fremkomstmiddel som et produkt. :hmm:

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Alt er produkter. Spør en produktdesigner (f.eks meg) eller Google:

En produktdesigner utvikler produktene som vi omgir oss med i dagliglivet eller som brukes i profesjonell sammenheng. Dette kan være alt fra emballasje, husholdningsapparater og leker til sportsutstyr og biler.

kilde: https://studenttorget.no/index.php?show=6403&expand=4631,5192&yrkesid=391

Greit, la gå. Men det er ikke sånn fra mine øyne, når det gjelder kjøretøy og fremkomstmiddel. :hrm: :hrm:

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...